تبیان، دستیار زندگی
آیا میل زن باردار به نوشیدنی شیرین شده می تواند کودک او را در خطر ابتلا به اضافه وزن در آینده قرار دهد؟ یک مطالعه
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مصرف نوشیدنی‌های قنددار در حاملگی با داشتن کودکان سنگین‌تر ارتباط دارد

آیا میل زن باردار به نوشیدنی شیرین شده می‌تواند کودک او را در خطر ابتلا به اضافه وزن در آینده قرار دهد؟ یک مطالعه جدید می‌گوید که شاید!

بخش تغذیه و آشپزی تبیان

چاقی و نوشیدنی شیرین

کودکان هشت‌ساله‌ای که حداقل نصف یک نوشیدنی قنددار در هفته می‌خوردند، در صورتی که مادرشان در طول سه‌ماهه دوم بارداری بیش از دو نوشیدنی قنددار در روز مصرف کرده بود، ۲ پوند (حدود یک کیلوگرم) سنگین‌تر از دیگر کودکان بودند.

به گفته مؤلفان مطالعه، به نظر می‌رسد که عامل این افزایش وزن، نوشیدنی‌های دوران بارداری باشد و نه رژیم غذایی خود کودک.

کودکان هشت‌ساله‌ای که حداقل نصف یک نوشیدنی قنددار در هفته می‌خوردند، در صورتی که مادرشان در طول سه‌ماهه دوم بارداری بیش از دو نوشیدنی قنددار در روز مصرف کرده بود، ۲ پوند (حدود یک کیلوگرم) سنگین‌تر از دیگر کودکان بودند

شریل ریفاس-شیمن، متخصص آمار زیستی در دانشکده پزشکی هاروارد، گفت: «مطالعات مشاهده‌ای و متاآنالیزهای متعددی، مصرف نوشیدنی‌های قنددار و چاقی را به بالغین غیر حامله و کودکان پیوند داده‌اند.

اما مطالعه ما از آن جهت بدیع است که برای اولین بار به بررسی مصرف این نوشیدنی‌ها در طول حاملگی و ارتباط آن با چاقی کودکان می‌پردازد.»

با این حال، این مطالعه نمی‌تواند پیوندی را بین مصرف نوشیدنی قنددار در مادر و وزن آینده کودک اثبات کند و تنها نمایانگر یک رابطه بین این دو است.

این مطالعه در روز ۱۰ ژوئیه در ژورنال Pediatrics منتشر شد.


منبع: سلامانه

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.