تبیان، دستیار زندگی
کدو، سبزی- میوه ای تابستانی است که ارزش تغذیه ای زیادی دارد و مصرف آن برای حفظ سلامتی و همچنین درمان و پیشگیری از برخی بیماری ها بسیار مفید است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

از خوردن کدوسبز غافل نشوید که خواص بسیار دارد

کدو، سبزی-میوه‌ای تابستانی است که ارزش تغذیه‌ای زیادی دارد و مصرف آن برای حفظ سلامتی و همچنین درمان و پیشگیری از برخی بیماری‌ها بسیار مفید است.

بخش تغذیه و آشپزی تبیان

کدو سبز

این گیاه به رنگ‌های سبز و زرد در دسترس است. در ادامه با خواص این سبزی سالم و مفید آشنا می‌شوید.

پیشگیری از بیماری‌ها

کدوسبز یکی از بهترین غذاهایی است که به پیشگیری از بیماری اسکوربوت، کبودی و... که در نتیجه کمبود ویتامین C به وجود می‌آید کمک می‌کند. همچنین از خطر ابتلا به MS و سرطان کولون (روده بزرگ) محافظت می‌کند. کدوسبز حاوی عناصر ضد سرطانی است. آب کدوسبز از نظر توانایی مقابله با جهش‌های سلولی همانند تره‌فرنگی، تربچه و کدوتنبل است. بیشتر مواد مغذی موجود در کدوسبز به پیشگیری از آترواسکلروزیس (گرفتگی عروق) و بیماری‌های قلبی در دیابتی‌ها کمک می‌کند و همچنین خطر حمله قلبی و سکته مغزی را به وسیله کاهش فشارخون بالا، کاهش می‌دهد. کدوسبز از اکسیداسیون کلسترول که یکی از دلایل اصلی تجمع کلسترول در دیواره رگ‌های خونی است جلوگیری می‌کند. به این ترتیب کدوسبز یکی از بهترین غذاها برای مبارزه با بیماری‌هاست چرا که حاوی ترکیبات آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی است.

کاهش وزن

این اعتقاد وجود دارد که کدوسبز حاوی ترکیبات ضدپیری بسیار خوبی است. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در آن موجب تقویت حافظه و کاهش مشکلات وابسته به سن به میزان ۴۰ درصد می‌شود

کدوسبز حاوی بیش از ۹۵ درصد آب است که آن را به‌عنوان یکی از بهترین غذاها برای افرادی که رژیم دارند، مطرح می‌کند. کدوسبز همچنین حاوی کالری کمی است، به‌طوری که هر ۱۰۰ گرم آن فقط حدود ۲۵ کالری دارد. علاوه بر این مشخص شده است که کدوسبز متابولیسم یا سوخت‌وساز بدن را بالا می‌برد.

دیگر فواید

علاوه بر خواص متعدد و مفید کدوسبز بر سلامتی، این سبزی به‌عنوان عضو اصلی یا اجزای جدایی‌ناپذیر سالادها، خورش‌ها، سوپ‌ها و... به کار برده می‌شود. کدوسبز معمولاً از آن دسته مواد غذایی‌ای است که در تمام مدت سال، یا حداقل بیشتر آن، در اختیار و در دسترس شماست پس آن را به‌طور مرتب در غذاهایتان استفاده کنید تا از بیماری‌ها در امان باشید.

خواص ضدپیری

این اعتقاد وجود دارد که کدوسبز حاوی ترکیبات ضدپیری بسیار خوبی است. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در آن موجب تقویت حافظه و کاهش مشکلات وابسته به سن به میزان ۴۰ درصد می‌شود. بر طبق تحقیق انجام شده ویتامین A و E در ترکیب با اسیدهای چرب امگا ۳ جذب آنتی‌اکسیدان‌های محلول در چربی را تقویت می‌کند و به بازسازی مؤثر سلول‌های مغزی کمک می‌کند.

غنی از مواد مغذی

کدوسبز از نظر تغذیه‌ای دارای ارزش زیادی است و به‌عنوان یک منبع خوب ویتامین C، ویتامین A (به دلیل داشتن سطوح بالای کاروتنوئیدها مانند بتاکاروتن)، منیزیم، پتاسیم، مس، فیبر، فولات، فسفر و ریبوفلاوین شناخته می‌شود. کدوسبز همچنین یکی از بهترین منابع غذایی منگنز نیز است. این گیاه مقدار قابل‌توجهی از ویتامین B۱ و B۶ مورد نیاز بدن را نیز تأمین می‌کند.

کاهش علائم بیماری

بیشتر مواد مغذی موجود در کدوسبز به پیشگیری از آترواسکلروزیس (گرفتگی عروق) و بیماری‌های قلبی در دیابتی‌ها کمک می‌کند و همچنین خطر حمله قلبی و سکته مغزی را به وسیله کاهش فشارخون بالا، کاهش می‌دهد

این باور وجود دارد که کدوسبز آسم را درمان می‌کند؛ زیرا حاوی ویتامین C بالایی است. دریافت منظم این سبزی موجب کاهش سطوح بالای هموسیستئین خون می‌شود؛ حتماً می‌دانید که سطوح بالای هموسیستئین منجر به حمله قلبی و سکته مغزی می‌شود. مقدار بالای ویتامین C و لوتئین موجود در کدوسبز به چشم‌های شما کمک می‌کند تا بهتر ببینید و سلامت آن‌ها را بهتر حفظ نمایید. فولات، پتاسیم و ویتامین A با هم در جهت حفظ و بهبود سلامت عمومی مشارکت می‌کنند.

تحقیقات اخیر نشان داده است که عصاره کدوسبز به تخفیف علائم بزرگی خوش‌خیم پروستات کمک می‌کند؛ همان‌طور که می‌دانید بزرگی خوش‌خیم پروستات منجر به مشکلاتی در عملکرد دستگاه ادراری و جنسی می‌شود؛ فیتونوترینت‌های موجود در کدوسبز عامل این تسکین هستند. مس موجود در این سبزی به کاهش علائم دردناک آرتریت روماتوئید کمک می‌کند.


منبع: آرمان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.