تبیان، دستیار زندگی
معاون پیشین سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا گفت: اینکه رئیس جمهور بخواهد بدون پشتوانه اطلاعاتی به یک تصمیم گیری درباره ایران برسد، نگران کننده است و این سیاسی کاری به اعتبار اطلاعات ما آسیب خواهد زد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

معاون پیشین سیا: رویکرد ترامپ در قبال توافق هسته‌ای نگران کننده است

معاون پیشین سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا گفت: اینکه رئیس‌جمهور بخواهد بدون پشتوانه اطلاعاتی به یک تصمیم گیری درباره ایران برسد، نگران کننده است و این سیاسی‌کاری به اعتبار اطلاعات ما آسیب خواهد زد.

بخش سیاست تبیان

دیوید کوهن

به گزارش تبیان به نقل از ایسنا، دونالد ترامپ، رییس‌جمهور آمریکا باید در ماه اکتبر بار دیگر تایید کند که ایران به توافق هسته‌ای پایبند است. دولت وی تاکنون، دو بار این پایبندی را مورد تایید قرار داده است اما ترامپ گفته است که آمریکا احتمالا عدم پایبندی ایران را اعلام خواهد کرد. رییس‌جمهور آمریکا برای این منظور، تیمی از دستیاران و مشاورانش را مسئول جمع آوری اطلاعاتی کرده است که به وی اجازه این کار را بدهد.

دیوید کوهن، معاون پیشین سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در گفت‌وگو با سی‌.ان‌.ان اظهار کرد: اینکه ترامپ ممکن است پیش از دست یافتن به اطلاعاتی که از تصمیمش دفاع کند، بخواهد به نتیجه‌ای درباره ایران برسد نگران کننده است.

وی ادامه داد: تحلیل‌گران اطلاعاتی ما که به مجموعه محرمانه ما، به آن‌چه متحدان ما در دنیا جمع آوری می کنند و به گزارشات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و تمام منابع اطلاعاتی علنی در دنیا دسترسی دارند، در بهترین موقعیت برای ارزیابی پایبندی ایران به توافق هسته ای قرار دارند.

معاون پیشین سیا گفت: اگر اطلاعات ما تخریب شده، به این دلیل است که به گونه‌ای که رئیس‌جمهور می‌خواهد سیاسی شده است و این، بهره‌وری اطلاعاتی را در خارج تضعیف خواهد کرد.

کوهن افزود: اگر سیاسی شده باشد، اعتبار و قابل استناد بودن آن تضعیف شده است. این مقام پیشین آمریکایی تصریح کرد: اگر واشنگتن به این نتیجه برسد که تهران پایبند نیست، جامعه بین‌الملل احتمالا با تحریم‌های ما علیه ایران متحد نخواهد شد. درواقع شما دیگر باقی جامعه بین‌الملل را در کنار خود نخواهید داشت. شما متحدان اروپایی‌مان را نخواهید داشت. به طور قطع روسها و چینی ها برای اعمال فشار دوباره بر ایران، همراهی‌مان نخواهند کرد. بنابراین، برای فشار دوباره ایران یک شکاف میان آمریکا و باقی جهان وجود خواهد داشت.

وی در پایان یادآور شد: از طرف دیگر، با خارج شدن آمریکا از توافق هسته‌ای ایران خود را بی‌نیاز از پایبندی به تعهداتش در این توافق می‌بیند. پس شاید آنها تصمیم بگیرند که سانتریفیوژهای بیشتری را بچرخانند.


منبع: ایسنا