تبیان، دستیار زندگی
هشتپر یا تالش از شهرهای استان گیلان است و مردم آن از قوم تالش هستند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هشتپر،ستاره گردشگری گیلان

هشتپر یا تالش از شهرهای استان گیلان است و مردم آن از قوم تالش هستند.

بخش گردشگری تبیان
هشتپر

در طی جنگ جهانی دوم، متفقین برای رساندن قوای کمکی و تجهیزات نظامی به ارتش شوروی، جاده‌ای از مسیر انزلی-تالش-آستارا ایجاد نمودند و در نتیجه شهر کرگانرود، مرکز وقت تالش، از این جاده به دور ماند. مردم کرگانرود تصمیم گرفتند به کنار جاده جدیدالاحداث کوچ کرده و شهری جدید در آنجا برای خود بنا کنند. چون در مکان احداث شهر، کاخی با هشت در بزرگ در اطرافش وجود داشت و به زبان تالشی به در، «بر» گویند، شهر جدید را هشتبر نام نهادند که به مرور زمان به هشتپر تغییر نام پیدا کرد.

پارک جنگلی سیاهداران

شهر تالش (هشتپر )با توجه به موقعیت جغرافیایی خاص از یک سو به چشم انداز جلگه , شهر و دریا و از سوی دیگر به کوهپایه های پوشیده از جنگل منتهی می باشد و مکان ها و جاذبه های دلپذیر گردشگری بسیاری دارد که یکی از این مناطق روستا ی سیاه داران است که در گذشته دارای درختان عظیمی از بلوط که بزرگ و سر به فلک کشیده بوده اند و از طرف دیگر توده عظیم درختان مانع ورود افراد به داخل روستا می شد و بنابراین این منطقه با نام منطقه پوشیده از درختان سیاه بعد از ساکن شدن افراد ییلاق نشین, آن روستا به «سیا هداران» معروف گشت . این منطقه در جنوب غربی شهر تالش (هشتپر) واقع می باشد که در سالهای اخیر توسط شهرداری تالش به محدوده ای برای گذاران اوقات فراغت و تفریح تبدیل شده است. در این منطقه زیبا سورتمه جنگلی ریلی دردامنه های پوشیده از جنگل تاسیس شده که عبور از این مسیر برای مسافران بسیار هیجان انگیز و جالب می باشد .

ییلاقات مریان و آق اولر

مریان و آق اولر در 22 کیلومتری ارتفاعات غرب تالش یکی از این شگفتی های تاریخی و طبیعی این منطقه است.

روستایی تاریخی در عمق جنگلها و ارتفاعات کوهستانی تالش با آب و هوایی مطبوع که تابستان های خنک آن زبانزد عام و خاص است و زیبایی های طبیعت بهارش عظمت و شکوه طبیعت شگفت گیلان را نمایان می سازد.

مریان در کنار آق اولر همان منطقه ای است که سالیانی پیش باستانشناسان و کاوشگران با کند وکاو در گورستان باستانی این منطقه ، آثار باستانی 3500 ساله را کشف کردند و این چنین شد که اهمیت این منطقه نه دوچندان بلکه صدچندان شد.محوطه باستانی گورستان مریان، بزرگ‌ترین گورستان پیش از تاریخ ایران است که در عرصه‌‏ای به مساحت 400 هکتار، در مناطق ییلاقی مریان، آق اولر و تندبین گسترده شده است. این گورستان گواه تمدن عظیم این منطقه در دوران‏‌های گذشته است که تا اوایل دوران اسلامی تداوم داشته است. گورهای این گورستان به صورت سه طبقه دخمه‌‏ای سنگچین شده و با لوازم مورد نیاز زندگی مردگان کشف شده‌‏اند.

حمام قدیمی مریان به احتمال قوی از آثار اواخر دوره صفوی و به احتمالی دیگر از آثار اوایل دوره‌ی قاجاری است. مصالح به کار رفته در ساخت حمام شامل خشت، ملاط، گچ و سنگ هستند. یکی دیگر از آثار تاریخی موجود در این روستا، کاخ‌های ییلاقی 'سردار امجد' است. خان‌نشین محل استقرار خان و خاندان و نزدیکان، قراول‌خانه محل استقرار نظامیان و اصطبل کاخ بخش‌های مختلف این مجموعه را تشکیل داده اند؛ مجموعه ای که در یک مقطع زمانی مرکز قدرت و امارت در منطقه بوده است. متاسفانه اصطبل این مجموعه به آتش کشیده شده است. کاخ های ییلاقی سردار امجد در دو ساختمان جداگانه بنا شده و خان‌نشین آن نیز به صورت دو‌طبقه است. هنوز یکی از بناهای آن مخروبه مانده است، اما بخش دیگری از این بنا تا حدودی تعمیر و مرمت شده است. هم اینک از این کاخ به عنوان پایگاه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استفاده می شود.

مجموعه ییلاقات ریک

روستای ریک از بزرگترین روستا های شهرتالش است و زیر مجموعه دهستان طولارود دربخش مرکزی تالش قرار دارد. این روستا دارای طبیعت بکر ومناظر زیبای طبیعی است که در مسیر راه از یه طرف کوه قرار دارد و در طرف دیگر جلگه ، مردم روستای ریک به کشاورزی و دامداری مشغول هستند . در مسیر راه رودخانه بزرگ کرگانرود که از کنار شالیزار های آن میگذرد نمایان است ومنظره زیبایی را خلق نموده است.

ساحل قروق

روستای قروق به سواحل زیبایش معروف است. این ساحل شنی سه کیلومتر طول و 24 هکتار مساحت دارد و برخی از آن به پارک ساحلی قروق نام می‌برند، از رودخانه کرگانرود تا قسمتی از ساحل روستای کریم محله و شیلات آن کشیده شده و شامل کمربند سبز ساحلی مزین به درختان کاج، توسکا، له له کی و بوته‌های تمشک و انار است. به طوری که در چند متری امواج، درختان سرسبز قرار دارند و می‌توان دوخته شدن جنگل به دریا را مشاهده کرد.

منطقه کوهپایه ای کیش دیبی

این مسیر یکی از زیباترین تفرجی گیلان است که دارای جاذبه های مختلف و اکو توریستی نظیر رودخانه، گونه های مختلف گیاهی وجنگلی، حیوانات وپرندگان جنگلی و آبزیان و ... رشته کوههای تالش، دره های سرسبز ودامنه های زیبا، چشم انداز شهردری، رودخانه، جنگل و رشته کوهها وییلاقات تالش و ... نوع معیشت و زندگی ساکنان روستاهای اطراف مسیر و توالی معیشتی در طول مسیرانسان را از خود بی خود کرده وتسلط تمام و کمال طبیعت وزندگی را بر دود وماشین قطعی می کند. مسیر مذکور با عبور از دامنه ها و دره ها سر سبز کوههای تالش با حرکت پیچ در پیچ خود مناظری بدیع را به بازدید کنندگان ارائه می‌کند.

ییلاق سوباتان لیسار

گیسوم، منطقه گردشگری - ساحلی فوق العاده زیبا و بی نظیر از توابع بخش پره‌سر شهرستان طوالش در استان گیلان است. این ساحل زیبا به واسطه یک راه آسفالته که از میان انبوهی از درختان عبور کرده به ساحل دریای خزر متصل می‌شود.

ییلاق سوباتان یکی از زیبا ترین مناطق ییلاقی کشور است که در 22 کیلومتری ضلع غربی شهر لیسار از توابع شهرستان تالش در استان سرسبز گیلان واقع شده است که از شرق به جنگلهای انبوه تالش (لیسار) ، از غرب به ییلاقات اردبیل و دریاچه زیبای نئور ، از شمال به رود خانه خروشان لیسار و ییلاقات خطبه سرا و از جنوب به مناطق ییلاقی آسبومار جوکندان متصل است . در داخل و اطراف سوباتان گورستان های متعددی از هزاران سال پیش تا کنون وجود دارد که نشان از تاریخ و تمدن کهن این سرزمین دارد . کشف دو گور کلان سنگی در قوری دره و محله نومندانیها این ادعا را اثبات می کند .

دژ سلسال لیسار

این قلعه بر فراز کوه در روستای قلعه بین در 1 کیلومتری لیسارقرار دارد. طبق تخمینهای باستان شناسان بنای اولیه قلعه در دوران ساسانیان و قبل از اسلام بوده‌است . آخرین بازسازی قلعه مربوط به اوایل دوران صفوی است.

ییلاق اسبومار

ییلاقات بسیار جالب و دیدنی اسبومار، کلونگی بیر، و رنگینه هونی که آرامگاه فیروز شاه زرین کلاه در این ییلاق می باشد، با گلهای بسیار زیبا که چشم هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند.تالاب جوکندان بخشی از منطقه حفاظت شده لیسار محسوب می شود.این تالاب جزو تالاب های دریایی ساحلی است و یکی از تالاب های نادر در استان گیلان محسوب می شود. در کنار این تالاب چشم اندازهای زیبایی همچون جنگل های جلگه ای هیرکانی و جنگل های کوهستانی هیرکانی را می توان مشاهده کرد. مساحت این تالاب 238 هکتار است و در 7 کیلومتری شمال شهر تالش واقع شده است.

پارک جنگلی و ساحل گیسوم

گیسوم، منطقه گردشگری - ساحلی فوق العاده زیبا و بی نظیر از توابع بخش پره‌سر شهرستان طوالش در استان گیلان است. این ساحل زیبا به واسطه یک راه آسفالته که از میان انبوهی از درختان عبور کرده به ساحل دریای خزر متصل می‌شود.

جاده اسالم به خلخال

جاده اسالم به خلخال از بخش‌های مختلفی تشکیل شده است. اگر از شهر اسالم این مسیر را شروع کنید، ابتدا با جاده‌ای پوشیده از درختان جنگلی مواجه خواهید شد که مسیر بسیار پیچ در پیچ و البته زیبایی دارد. با دور شدن از شهر اسالم و حدود یک ساعت رانندگی، منظره اطراف به دشت‌های سرسبز تغییر پیدا می‌کند و دامنه دید زیادی خواهید داشت. در این جاده مناظری از کوه و جنگل و ابر می‌بینید که هیچ وقت از ذهنتان دور نمی شود. این جاده در همه فصل ها رنگ‌های مختلفی را از طبیعت نمایان می کند.

آبشار زمرد،حویق

آبشار زمرد واقع در شهر حویق استان گیلان یکی از زیباترین آبشار های ایران است که طبیعت و منظره اطراف آن حسی از آرامش را به بازدیدکنندگان و گردشگران خود القا می کند.آبشار زمرد در تمام فصل های سال پذیرای گرشگران و کوهنوردان از نقاط مختلف است. آب و هوای این منطقه معتدل بوده و دارای طبیعت کم نظیر و موقعیت ممتازی می باشد.

دریاچهٔ سراگاه

این دریاچه در حدود 10 کیلومتری بخش مرکزی شهرستان تالش در روستایی به نام سراگاه قرار دارد و آب آن از چشمه‌های اطراف تأمین می‌شود. این دریاچه محل پرورش ماهی نیز می‌باشد.

کاخ سردار امجد در پارک شهر

این کاخ یکی از بناهای باشکوه در شهر تالش است که در بافت مرکزی شهر ، در خیابان شهید غفاری و در داخل پارک واقع شده است. بانی این کاخ ، سردار امجد ، یکی از فرزندان نصراله خان حاکم منطقه توالش و آق اولر در دوره قاجار است . طاق نماهای قسمت پیشانی و کاشی کاری های ظریف نمای بیرونی بنا را آراسته است.

منبع: جام جم