تبیان، دستیار زندگی
س رضوی امام رضا ( ع ) : عافیت و تندرستی سلطنت ناپیداست . مقدمه : ورزش آموزگار روشهای زندگی موفق اجتماعی ، رقابت ، حق پذیری و پذیرش نقایص و كاستیهاست . ورزش از نگاه آستان قدس رضوی یك حركت ارزشی و توجه به فطرت انسانی برا...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ورزش در آستان قدس رضوی امام رضا ( ع )

عافیت و تندرستی سلطنت ناپیداست .

مقدمه :

ورزش آموزگار روشهای زندگی موفق اجتماعی ، رقابت ، حق پذیری و پذیرش نقایص و كاستیهاست .

ورزش از نگاه آستان قدس رضوی یك حركت ارزشی و توجه به فطرت انسانی برای داشتن یك روح و جسم سالم است و به فرمایش تولیت آستان قدس رضوی ، ورزش وسیله ای برای نگاه تكریم آمیز به انسان و یكی از عناصر مهم در جهان بینی اسلامی است .

ورود آستان قدس رضوی به ورزش ، پیام رسا برای جوانان این مملكت است كه بدانند ورزش مورد تأیید اسلام و روحانیت است .

هدف از تأسیس مؤسسه تربیت بدنی آستان قدس رضوی تعمیم ورزش در میان كاركنان آستان قدس و هدایت امور مربوط به اوقات فراغت نوجوانان و جوانان و استفاده عموم مردم است .

اماكن احداث شده ورزشی :

مجتمع ورزشی آستان قدس رضوی در زمینی به مساحت 1150000 متر مربع در سال 1374 احداث گردید كه این مجموعه شامل :

1 –مجتمع آبی آقایان :

مجتمع آبی آقایان دارای استخرهای سرپوشیده  قهرمانی و استخر آموزشی ، دو سونای خشك و یك سونای بخار و دو حوضچه آب درمانی ( جكوزی ) – سالن بدنسازی و نمازخانه است .

2 – مجتمع آبی بانوان :

این مجتمع دارای دو استخر سرپوشیده قهرمانی و آموزشی ، رستوران ، سولاریوم ، سونای خشك و بخار، حوضچه های آب درمانی ، سالن بدنسازی ، سالن آمادگی جسمانی ، حوضچه بازی خردسالان و نمازخانه است  .

این مجتمع با توجه به نیازهای بانوان طراحی و احداث گردیده است و می توان آن را یكی از كم نظیرترین مجموعه های ورزشی ایران دانست .

3 – سالن ورزشهای باستانی :

ساختمان ورزشهای باستانی این مجموعه به صورت 8 ضلعی طراحی و با استفاده از طرحهای اسلیمی و طرح نمای بیرونی تداعی گر قصر خورشید است كه به وسیله مهندسین آستان قدس احداث گردیده است .

4 – سالن كشتی :

این سالن با گنجایش دو تخته تشك در زمینه تقویت تیمهای پایه كشتی آزاد و فرنگی فعالیت دارد .

5 – سالن ورزشهای رزمی :

سالن رزمی دارای دو تخته تشك تاتامی كه در آن رشته های جودو ، تكواندو ، كاراته و ووشو ( تالو ) آقایان و تكواندو ، جودو و  كاراته بانوان فعالیت دارند .

6 – سالن تیراندازی :

سالن تیراندازی این مجموعه با 24 خط آتش یكی از مجهزترین سالنهای تیراندازی كشور است كه هر روزه پذیرای علاقه مندان به این رشته جهت آموزش این ورزش مورد تأیید اسلام است . در داخل این مجموعه سالن ژیمناستیك ، سالن بدنسازی آقایان و بانوان ، تیر و كمان آقایان و بانوان و شمشیر بازی ( بانوان ) قرار دارد .

7 – سالنهای چند منظوره :

این دو سالن با داشتن امكانات مناسب جهت ورزش والیبال ، بسكتبال ، فوتسال  و هند بال مورد استفاده  بانوان و آقایان علاقمند به ورزش قرار گرفته است .

8 – زمینهای تنیس :

مجتمع ورزشی آستان قدس رضوی با احداث و بهره برداری از 4 زمین استاندارد تنیس در این زمینه توانسته است گام مؤثری در جهت رشد و شكوفائی این رشته در استان بردارد .

9 – والیبال ساحلی :

برای اولین بار در استان ، این مجموعه زمین والیبال ساحلی و زمین كبدی را افتتاح و به بهره برداری رسانده است .

10 – زمینهای چمن :

سه زمین چمن فوتبال كه در اطراف آنها ، پیست دوچرخه سواری و دو و میدانی احداث و مورد استفاده قرار گرفته است .

1 – خوابگاه ورزشكاران :

خوابگاه این مجموعه با ظرفیت 200 نفر و استفاده از امكانات و تجهیزات مدرن به همراه سلف سرویس ، وسایل سمعی بصری ، آمادگی پذیرش اردوهای تیم ملی ، اردوهای دانشجویی و دانش آموزی و گروههای زیارتی را دارد . امكانات جانبی این خوابگاه سالن بدنسازی و استخر و سونا و سالن تمرین است .

رشته های فعال در تربیت بدنی آستان قدس رضوی :

آقایان :

تیراندازی ، تیر و كمان ، شنا ، جودو ، تكواندو ، والیبال ، فوتسال ، كشتی ، كاراته ورزشهای باستانی ، فوتبال ، ژیمناستیك ، ووشو ( تالو) و بدنسازی و بسكتبال .

 بانوان :تیر و كمان ،  تیراندازی ،  شنا ، جودو ، تكواندو ، كاراته ، والیبال،  بسكتبال ، آمادگی جسمانی ، بدنسازی ( كار با وزنه )

هند بال ، فوتسال و شمشیر بازی .