تبیان، دستیار زندگی
در صورت وجود مورچه ها در کنار مواد غذایی نمی توان از سموم شیمیایی استفاده کرد زیرا باعث آلوده شدن آن ها می شود ...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهدی رحمانی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

استفاده از برگ گردو برای دور کردن مورچه هادر صورت وجود مورچه ها

در صورت وجود مورچه ها در کنار مواد غذایی نمی توان از سموم شیمیایی استفاده کرد زیرا باعث آلوده شدن آن ها می شود و مشکلاتی را به همراه خواهد داشت. بنابراین پژوهشگران در پی یافتن ماده طبیعی موثر برای دفع مورچه ها بودند.

بخش پروژه های دانش آموزی - مهدی رحمانی

 استفاده از برگ گردو برای دور کردن مورچه ها

دوازدهمین دوره از پروژه ‌های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است! این دوره نیز همچون سال ‌های گذشته دوستان بسیاری با ثبت طرح ‌ها و ایده ‌های خلاقانه خود در منوی "پیشنهاد موضوع" ما را در ارتقای تنوع پروژه ‌ها یاری نموده اند. هم چون گذشته بر آن شدیم تا با گردآوری این ایده ‌های جالب ، علاوه بر قدر دانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم. فراموش نکنید که ما همیشه منتظر طرح ‌های جدید شما عزیزان هستیم.

نام ایده: استفاده از برگ گردو برای دور کردن مورچه ها

نام ارائه دهنده/دهند گان: آیسان خسروی و یاسمین سبحانی

زمینه و نوع پروژه: زیست شناسی

درجه سختی: متوسط

نام مدرسه: فرزانگان 2 تهران

مقدمه

مور یا مورچه حشره‌ ای اجتماعی است همانند زنبور عسل از راسته نازک بالان که در میانه‌ های دوره کرتاسه یعنی حدود ۱۱۰ تا ۱۳۰ میلیون سال پیش تکامل یافته ‌است. امروزه بیش از ۱۲۰۰۰ گونه مورچه طبقه‌ بندی شده‌ اند و حدس زده می ‌شود این تعداد تا ۲۲۰۰۰ گونه نیز برسد. مورچه‌ ها به راحتی از شاخک‌ های آرنج دارشان و ساختار گره مانندشان و کمر باریک شان قابل شناسایی هستند.

اندازه اجتماع مورچه ‌ها می ‌تواند از چند ده مورچه شکارچی در یک حفره تا چند میلیون مورچه ساده و مورچه نازای ماده و طبقه ‌ای از کارگرها و سربازها و سایر گروه ‌ها را در یک محدوده جغرافیایی وسیع شامل شود. همچنین اجتماع مورچه ‌ها شامل تعدادی نر دارای نطفه و همچنین یک یا چند ماده که توانایی بارور شدن دارند و ملکه نامیده می ‌شوند، می ‌شود. همچنین گاهی اجتماع مورچه‌ ها یک ابرجامعه توصیف شده ‌است، زیرا مورچه ‌ها در آن با یک دیگر کار می‌ کنند و از اجتماع خود دفاع می‌ کنند.

خیلی از تمدن ‌های انسانی از مورچه ‌ها در مراسم مذهبی، تغذیه و موارد پزشکی سود می ‌جویند. برخی از گونه ‌ها به خاطر نقشی که در کنترل زیستی آفت‌ ها ایفا می ‌کنند بسیار ارزشمند هستند، هرچند توانایی آن ها برای استفاده از منابع باعث تعارض آن ها با انسان ها شده است. آن ها می ‌توانند به محصولات کشاورزی صدمه زده و وارد خانه‌ها شوند. لانه مورچه ها اجازه می دهد هوا وارد خاك شود. حشرات مضر را می خورند. زمانی كه غذایشان را تهیه و پردازش می كنند خاك را غنی کرده و به بازیافت مواد درون خاک کمک می کنند و برخی در پخش بذرها نقش دارند. علاوه بر این وجود مورچه ها در خانه درکنار مواد غذایی می تواند مشکل ساز باشد. برگ گردو قادر به دور کردن برخی حشرات نیز می باشد.

 استفاده از برگ گردو برای دور کردن مورچه ها

هدف

در صورت وجود مورچه ها در کنار مواد غذایی نمی توان از سموم شیمیایی استفاده کرد زیرا باعث آلوده شدن آن ها می شود و مشکلاتی از قبیل سرطان، بیماری های پوستی و مشکلات تنفسی را به همراه خواهد داشت. بنابراین پژوهشگران در پی یافتن ماده طبیعی موثر برای دفع مورچه ها بودند.

روش

روش پژوهش دانش آموزان کتابخانه ای و تجربی بود. دانش آموزان در آزمایش اول طعمه هایی با شرایط یکسان در مناطق مختلف خانه، همراه یا بدون برگ گردو تازه قرار داند که در مناطق فاقد برگ گردو مورچه تجمع کرد درحالی که در مکان های دارای برگ گردو تازه با توجه یکسان بودن تمامی شرایط مورچه ای مشاهده نشد. در آزمایش دوم در ظرفی حاوی طعمه مورچه هایی قرار داده شد و پس از گذشت مدت زمانی مشخص برگ گردو خشک نیز به درون ظرف اضافه شد. مورچه پس از گذشت مدت زمانی از طعمه دور شد و تلاش به خروج از ظرف کرد. در نتیجه دانش آموزان متوجه شدند که برگ گردو تازه دارای خاصیت دافع مورچه ها است و برگ گردوی خشک نیز همین خاصیت را داراست.

 استفاده از برگ گردو برای دور کردن مورچه ها

مهارت ‌های کسب شده

1. روش ایده یابی (بارش مغزی)

2. مهارت کار در آزمایشگاه (رعایت نکات ایمنی)

3.  آشنایی با مهارت کاربرد ابزار و وسایل مورد نیاز

4.  آشنایی با پروپوزال نویسی

5. آَشنایی با مقاله نویسی

6. آشنایی با تهیه پاورپوینت

7. آشنایی با نحوه جستجوی اطلاعات

8. آشنایی نحوه فیش برداری

9. مهارت ساخت پوستر علمی

10. مهارت انجام کارگروهی

تنظیم کننده: محبوبه همت