تبیان، دستیار زندگی
شد  « الازهر » ضمن نفی اظهارات اخیر پاپ « بندیكت شانزدهم » درباره اسلام و رسول اكرم (ص ) خواستار عذرخواهی رسمی وی از مسلمانان جهان شد. به گزارش روزنامه جمهوری اسلامی الازهر در بیانیه ای كه در قاهره منتشر كرد از پیروا...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

« الازهر » خواستار عذرخواهی رسمی « پاپ » از مسلمانان شد

« الازهر » ضمن نفی اظهارات اخیر پاپ « بندیكت شانزدهم » درباره اسلام و رسول اكرم (ص ) خواستار عذرخواهی رسمی وی از مسلمانان جهان شد.

به گزارش روزنامه جمهوری اسلامی الازهر در بیانیه ای كه در قاهره منتشر كرد از پیروان ادیان الهی خواست تا با مطالعه دقیق و علمی دیگر ادیان به آن احترام بگذارند و برای ادامه روند گفت وگوی ادیان و همكاری مشترك تلاش كنند.

این بیانیه اظهارات پاپ را « بی پایه و اساس » خواند و تاكید كرد : اسلام با نور عقل وهدایت در سراسر جهان گسترش پیدا كرد و شریعت اسلام مخالف اعمال هرگونه اعمال خشونت می باشد و « جهاد » تنها برای دفاع از وجود عقیده و ایمان در برابر هرگونه تهدید در اسلام پایه گذاری شده است .

از سوی دیگر اسقف كلیسای مسیحیان كاتولیك در شهرهای « طرطوس و صافیتا » سوریه در نامه ای به « بندیكت شانزدهم » پاپ واتیكان او را به پوزش خواستن از مسلمانان كه احساساتشان براثر سخنانش جریحه دار شده است فراخواند.

شهر طرطوس در 240 كیلومتری شمال غرب دمشق و در كنار سواحل شرقی دریای مدیترانه واقع شده شهر صافیتا از توابع طرطوس است .

اسقف « باسیلیوس منصور » در این نامه از اظهارات ضد اسلامی پاپ ابراز شگفتی كرد و گفت شایسته بود كه پاپ بجای استناد به اظهارات فرماندهان نظامی در تاریخ به واقعیتها و شخصیتهای معنوی مسیحی كه خواهان برقراری پیوندهای محبت و مودت با مسلمانان هستند تكیه كند.

پاپ بندیكت شانزدهم روز سه شنبه گذشته در یك سخنرانی در دانشگاهی در آلمان به بهانه اشاره به یك متن تاریخی بگونه ای ضمنی مدعی ارتباط اسلام با خشونت و پیروی نكردن آن از منطق و عقل شد.

این اظهارات مغرضانه پاپ خشم مسلمانان را برانگیخت .

در این نامه كه یك نسخه آن سه شنبه شب به دفتر خبرگزاری جمهوری اسلامی در دمشق نمابر شد اسقف منصور تصریح كرد اظهارات خصومت آمیز پاپ بندیكت مسیحیان مشرق زمین را ناراحت كرده است .

وی افزود آیا پاپ دفاع مسیحیان قسطنطینیه (استانبول فعلی ) از مسجد مسلمانان این شهر در جریان جنگ صلیبی چهارم (قرن یازدهم میلادی ) را فراموش كرده است .

این شخصیت مسیحی در نامه گلایه آمیز خود خطاب به پاپ نوشت چرا اندیشه « فوتیوس بزرگ » سراسقف قسطنطینیه كه در پیامی به خلیفه عباسی خواهان همكاری میان مسیحیان و مسلمانان شده بود فراموش كرده ای آیا پاپ در این همكاری « خیر و مودت و رحمت » برای جهانیان نمی بیند

منصور كه یك اسقف كاتولیكی است همچنین خطاب به بندیكت شانزدهم خاطرنشان كرد آیا پاپ فراموش كرده است كه در جریان جنگ صلیبی مسیحیان مشرق زمین برای دفع یورشگران صلیبی با مسلمانان و سپاه صلاح الدین ایوبی همكاری كردند باسیلیوس منصور با اشاره به آیاتی از قرآن كریم دایر بر احسان به والدین مهربانی در قبال ایتام كمك به افراد نیازمند گذشت در برابر افراد نادان و دعوت برای گفتمان با اهل كتاب تصریح كرد آیات شریفه قرآن كریم مسلمانان را به محبت دعوت می كند بنابرین شایسته بود كه پاپ مسلمانان را به جنگ افروزی و دوری از منطق و خردگرایی متهم نكند.

اسقف كلیسای شهر طرطوس و صافیتا در پایان نامه اش به بندیكت شانزدهم گفت : « سخن خوش و پوزش از مسلمانان خشم آنان فرو خواهد نشاند » و این همانا خواست حضرت مسیح (ع ) است .

پاپ : می خواستم از اسلام دعوت به گفت وگو كنم

پاپ بندیكت شانزدهم رهبر مذهبی كاتولیك های جهان در سخنانی در واتیكان گفت : در دانشگاه رتینزبورگ آلمان می خواستم اسلام را به گفت وگو دعوت كنم .

خبرگزاری « آنسا » به نقل ازاظهارات پاپ نوشت : دیدار از « موناكو » بر اهمیت احترام به آنچه برای دیگران مقدس است تاكید داشتم امیدوارم به روشنی مشاهده شده باشد كه عمیقا به سایر مذاهب بخصوص مسلمانان كه با آنها خدای واحد را برای دفاع از حقوق صلح آزادی می پرستیم احترام گذاشته ام .

وی افزود : برای آنهایی كه متن سخنرانی مرا بدقت خوانده اند روشن است كه به هیچ وجهی نمی خواستم جملات منفی امپراطور قرون وسطای رادراین گفت و گو از طرف خود بیان كنم و مطالب مشاجره ای آن نیز عقیده شخصی من نیست .

من (بااشاره به جملات امپراطور) قصد دیگری داشتم و آن چیزی بود كه « مانوئل دوم » پس از آن جملات گفته بود من می خواستم توضیح دهم كه دین و خشونت با یكدیگر مناسبت ندارند بلكه دین و عقل با هم مناسبت دارند.

بنابراین موضوع كنفرانس من در دانشگاه آلمانی رابطه میان دین و عقل بود و می خواستم از دین مسیحی و تمام فرهنگ ها وادیان دیگر دعوت به گفت و گو كنم .

پاپ در پایان اظهارات خود گفت : امیدوارم كه پس از واكنش های نخستین لحظات از سخنرانی من در دانشگاه آلمان فشاری جهت تشویق به گفت و گویی مثبت و حتی انتقاد از خود میان مذاهب و میان تفكرات مدرن ایجاد شود.