تبیان، دستیار زندگی
با توجه به این که نمی توان بیشتر از پنج بار کاغذ را بازیافت نمود دانش آموزان تصمیم گرفتند تا از موادی استفاده کنند که از قطع درختان جلوگیری شود...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهدی رحمانی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مقوای سبز

با توجه به این که نمی توان بیشتر از پنج بار کاغذ را بازیافت نمود دانش آموزان تصمیم گرفتند تا از موادی استفاده کنند که از قطع درختان جلوگیری شود .

بخش پروژه های دانش آموزی - مهدی رحمانی

مقوای سبز

دوازدهمین دوره از پروژه ‌های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است! این دوره نیز همچون سال ‌های گذشته دوستان بسیاری با ثبت طرح ‌ها و ایده ‌های خلاقانه خود در منوی "پیشنهاد موضوع" ما را در ارتقای تنوع پروژه ‌ها یاری نموده اند. هم چون گذشته بر آن شدیم تا با گردآوری این ایده ‌های جالب ، علاوه بر قدر دانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم. فراموش نکنید که ما همیشه منتظر طرح ‌های جدید شما عزیزان هستیم.

نام ایده: مقوای سبز

نام ارائه دهنده/دهند گان: الیزه اشکلکی، پرنیا نجفی حصار امیر

زمینه و نوع پروژه: زیست شناسی

درجه سختی: متوسط

نام مدرسه: فرزانگان 2 تهران

مقدمه

امروزه حجم زیادی از زباله های شهری پس از اعمال فرآیندهای خاص مورد استفاده مجدد قرار می گیرند. كاغذ كه محصولی از طبیعت سرسبز و جنگل های طبیعی است سهم زیادی از زباله های مراكز اداری، مدارس و همچنین زباله های خانگی را به خود اختصاص می دهد و این در حالی است كه بازیافت این ماده ارزشمند و استفاده مجدد از آن نه تنها مانع از قطع بی رویه درختان جنگلی خواهد شد بلكه هزینه تبدیل الیاف گیاهی به كاغذ را نیز به میزان قابل توجهی كاهش خواهد داد. مصرف جهانی کاغذ به طور پیوسته در طول سالیان افزایش یافته است، از این رو ایده بازیافت کاغذ یکی از مهم ترین ایده های بشری برای کمک به حفظ محیط زیست بوده است، اما: کاغذها را تنها می توان پنج بار بازیافت کرد.

مقوای سبز

هدف

با توجه به این که نمی توان بیشتر از پنج بار کاغذ را بازیافت نمود دانش آموزان تصمیم گرفتند تا از موادی استفاده کنند که از قطع درختان جلوگیری شود و بتوان با استفاده از آن مواد کاغذ تهیه نمود. بنابراین تصمیم به استفاده از ضایعات کشاورزی به ویژه سبوس برنج گرفتند. و به عنوان دانه قابل کاشت هم رزماری را به دلیل خواص پزشکی اش انتخاب نمودند. هدف اصلی دانش آموزان حفظ محیط زیست با کاهش قطع درختان و افزایش درخت کاری و استفاده از مواد دور ریز کشاورزی بود.

روش

در این پژوهش دانش آموزان از روش کتابخانه ای جهت جمع آوری اطلاعات درمورد پیشینه کاغذ و روش تجربی یا آزمایشی جهت ساخت مقوای سبز استفاده کردند. طبق بررسی های انجام گرفته مواد زیر را به عنوان مواد اصلی تولید کاغذ انتخاب کردند:

مواد و وسایل مورد نیاز:

1) سبوس برنج

2) نشاسته

3) چسب چوب

4) آب اکسیژنه

5) پودر تالک

6) کلسیم کربنات

7) آب

8) چسب مایع

9) ژلاتین

 شرح مراحل انجام آزمایش:

دانش آموزان ابتدا تمامی وسایل مورد نیاز ذکر شده در فوق را تهیه نموند و نشاسته، آب اکسیژنه، پودر تالک، کلسیم کربنات، آب، چسب مایع، ژلاتین و سبوس برنج را با هم مخلوط کرده و خوب هم زدند. در مرحله بعد خمیر تولید شده را داخل قالب ریختند و در جایی گذاشتند تا خشک شد. در ادامه کاغذ تولید شده را آرم کوبی نموده و با عنوان مقوای سبز نامگذاری کردند. از ضایعات کشاورزی مخصوصا سبوس برنج می توان به جای چسب چوب در تهیه خمیر کاغذ استفاده کرد و کاغذی با همان کیفیت ساخت و به حفظ محیط زیست کمک کرد، و در نهایت با قرار دادن بذر گیاهان می توان مقوایی قابل رشد تهیه کرد.

مهارت ‌های کسب شده

1. روش ایده یابی (بارش مغزی)

2. مهارت کار در آزمایشگاه (رعایت نکات ایمنی)

3.  آشنایی با مهارت کاربرد ابزار و وسایل مورد نیاز

4.  آشنایی با پروپوزال نویسی

5. آَشنایی با مقاله نویسی

6. آشنایی با تهیه پاورپوینت

7. آشنایی با نحوه جستجوی اطلاعات

8. آشنایی نحوه فیش برداری

9. مهارت ساخت پوستر علمی

10. مهارت انجام کارگروهی

تنظیم کننده:محبوبه همت