تبیان، دستیار زندگی
وجود مشکلات فوق الذکر منجر شد تا دانش آموزان پژوهشی در مورد پیوند سینما و عکس انجام دهند. در واقع هدف اصلی دانش آموزان در این پروژه این بود ...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهدی رحمانی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پیوند سینما و عكاسی

وجود مشکلات فوق الذکر منجر شد تا دانش آموزان پژوهشی در مورد پیوند سینما و عکس انجام دهند. در واقع هدف اصلی دانش آموزان در این پروژه این بود .

بخش پروژه های دانش آموزی - مهدی رحمانی

پیوند سینما و عكاسی

دوازدهمین دوره از پروژه ‌های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است! این دوره نیز همچون سال ‌های گذشته دوستان بسیاری با ثبت طرح ‌ها و ایده ‌های خلاقانه خود در منوی "پیشنهاد موضوع" ما را در ارتقای تنوع پروژه ‌ها یاری نموده اند. هم چون گذشته بر آن شدیم تا با گردآوری این ایده ‌های جالب ، علاوه بر قدر دانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم. فراموش نکنید که ما همیشه منتظر طرح ‌های جدید شما عزیزان هستیم.

نام ایده: پیوند سینما و عكاسی

نام ارائه دهنده/دهند گان: آیناز استكی، آنیتا ابراهیمی و ملیكا عربیان

زمینه و نوع پروژه: هنر و معماری

درجه سختی: متوسط

نام مدرسه: مجتمع آموزشی دخترانه ضحی

مقدمه

عکاسی و سینما دو مقوله بسیار بحث برانگیز هستند که می توانند با هم و یا بدون هم جذابیت داشته باشند. ولی در این بین وابستگی سینما به عکاسی بسیار مشهود است. چه بسا که فیلم و سینما بدون عکاسی از بسیاری جذابیت ها برای مخاطبان به دور خواهد بود، در واقع روایت موضوع فیلم با عکس هاست. در این بین می توان اذعان داشت که عکاسی مکمل فیلم و سینما است؛ در حالی که خود نیز به تنهایی می تواند جاذب و برانگیزاننده هیجانات و احساسات درونی افراد باشد.

در واقع اصلی ترین عنصر ساختاری در سینما بدون هیچ شکی تصویر است. در واقع می توان گفت كه یك عكس خوب شناسنامه یك فیلم سینمایی است. عكس های سینمایی رسالت مهم انتقال اطلاعات و جذب مخاطب برای یک فیلم را بر عهده دارد.

از مهمترین ویژگی های عکاسی سینمایی نصب عکس ها در ویترین بیرون سینما برای دیدن و فروش فیلم است. به همین دلیل عکس ها بیشتر سطحی و از ستاره های سینما و صحنه های جذاب و اغلب اکشن فیلم انتخاب می شود. در ایران عکس برای تبلیغ فیلم سینمایی از اهمیت بیشتری برخوردار است چون تبلیغات فیلم های سینمایی بسیار محدود است. اهمیت کار عکاسان این رشته را وقتی متوجه می ‌شویم که قرار می ‌شود عکاس، ‌هنری متحرک مثل سینما را در قاب یک تصویر و صفحه ثابت نمایش دهد. با این‌ حال همه وظایف یک عکاس فیلم، به تهیه عکس‌ های هنری و ماندگار مربوط نیست و تهیه عکس‌ های کاربردی در مراحل فیلم هم بخشی از کار یک عکاس است.

پیوند سینما و عكاسی

عکس به نوعی بیان محتوایی و درونی فیلم به زبان بسیار ساده و سریع است و گویای این تعریف از فیلم است که در چه ژانری ساخته شده، چه فضایی، چه بازیگرانی و چه متحوا و فرم درونی دارد.

همان طور كه گفته شد عكاس یك فیلم سینمایی باید در تمامی مراحل تهیه فیلم حضور داشته باشد و عكاسی كند. عكاسان باید خود را با صحنه‌ ها و بازیگران تطبیق دهند و به دلیل كمبود وقت، ممانعت از وجود صدای شاتر و مشكلاتی از این قبیل شرایط عكاسی در این عرصه متفاوت است. یکی دیگر از مشکلات عمده سینمای ایران برخورد با فرهنگ بصری عامه مردم عادی است. مردم را هنوز عادت نداده اند که نگاه عامه شان را به نگاه هنری و عکاسانه سوق دهند واین جفای فیلم و عکاسان فیلم در حق خودشان است. تاکید تهیه کننده و کارگردان بر ستاره های سینما و صحنه های اکشن و...که القاء جذابیت برای جذب مخاطب است قدرت ریسک در انتخاب عکس های هنری و درونگرا تر را گرفته است.

هدف

وجود مشکلات فوق الذکر منجر شد تا دانش آموزان پژوهشی در مورد پیوند سینما و عکس انجام دهند. در واقع هدف اصلی دانش آموزان در این پروژه این بود كه نشان دهند عكاسی سینما تنها منوط بر عكاسی از صحنه ها و بازیگران فیلم نمی باشد بلكه می توان با عكسی هنری و حرفه ای، موضوع و ایده اصلی فیلم را به بیننده انتقال داد.

روش

دانش آموزان در پروژه حاضر ابتدا تعدادی از فیلم های تاریخ سینمای ایران را برگزیدند و پس از مشاهده فیلم به عكاسی در رابطه با مفهوم و محتوای فیلم پرداختند. برای عكاسی این پروژه ابتدا لازم بود دانش آموزان قواعد تركیب بندی و فضاسازی را بیاموزند تا بتوانند بهترین عكس ها را توسط دوربین های DSLR و گوشی های موبایل ثبت كنند. روند انجام پروژه انتخاب چند فیلم از تاریخ سینمای ایران و تهیه مجموعه عکس هایی برای هر فیلم با توجه به عنوان، محتوا و دیالوگ های موجود در فیلم بود که این مجموعه به نوعی بتواند بیانگر هدف و کلام اصلی فیلم باشد.

مهارت ‌های کسب شده

1. روش ایده یابی (بارش مغزی)

2. مهارت کار در آزمایشگاه (رعایت نکات ایمنی)

3.  آشنایی با مهارت کاربرد ابزار و وسایل مورد نیاز

4.  آشنایی با پروپوزال نویسی

5. آَشنایی با مقاله نویسی

6. آشنایی با تهیه پاورپوینت

7. آشنایی با نحوه جستجوی اطلاعات

8. آشنایی نحوه فیش برداری

9. مهارت ساخت پوستر علمی

10. مهارت انجام کارگروهی

11. آشنایی با شیوه های عکاسی

12. آشنایی با نرم افزارهای ویرایش عکس

تنظیم کننده:محبوبه همت