تبیان، دستیار زندگی
با توجه به مباحث ذکر شده هدف دانش آموزان از پژوهش حاضر ساخت دستگاه هشدار دهنده سکته قلبی در خواب است ...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهدی رحمانی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دستگاه هشدار دهنده سکته قلبی در خواب

با توجه به مباحث ذکر شده هدف دانش آموزان از پژوهش حاضر ساخت دستگاه هشدار دهنده سکته قلبی در خواب است.

بخش پروژه های دانش آموزی - مهدی رحمانی

دستگاه هشدار دهنده سکته قلبی در خواب

دوازدهمین دوره  از پروژه ‌های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است! این دوره نیز همچون سال ‌های گذشته دوستان بسیاری با ثبت طرح ‌ها و ایده ‌های خلاقانه خود در منوی "پیشنهاد موضوع" ما را در ارتقای تنوع پروژه ‌ها یاری نموده اند. هم چون گذشته بر آن شدیم تا با گردآوری این ایده ‌های جالب ، علاوه بر قدر دانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم. فراموش نکنید که ما همیشه منتظر طرح ‌های جدید شما عزیزان هستیم.

نام ایده: دستگاه هشدار دهنده سکته قلبی در خواب

نام ارائه دهنده/دهند گان: حسام ملک فرنود

زمینه و نوع پروژه: هنر و معماری

درجه سختی: متوسط

نام مدرسه: دبیرستان کمال

مقدمه

در دنیای امروز به علت تغییر در سبک زندگی مردم و انسان ها شیوع امراض و بیماری های گوناگونی مثل سکته قلبی، چاقی، فشارخون بالا و.... به شدت افزایش یافته است. به همین علت آمار مرگ و میر مقداری بالاتر رفته است و جان انسان ها در خطر است. قلب یکی از قربانیان این موضوع می باشد. از ویژگی های قلب این است که فقط به اندازه مچ دست هر فرد می باشد ولی با این حال وظیفه خون رسانی به تمام اعضای بدن را عهده دار می باشد. طبق پژوهش های انجام شده زمان برای غش کردن فقط 3 ثانیه خون نرسیدن به مغز می باشد و بعد از 3 ثانیه که به عنوان عدد طلایی سلامت شناخته می شود فرصت هر اقدامی از فرد گرفته و خطر مرگ او را به شدت تهدید می کند. از دلایل عمده سکته قلبی تصلب شرایین یا بسته شدن رگ های کرونری قلب به وسیله لخته یا چربی بالا می باشد که سلول های قلب می مرند و باعث حمله قلبی می شود.

دستگاه هشدار دهنده سکته قلبی در خواب

هدف

با توجه به مباحث ذکر شده هدف دانش آموزان از پژوهش حاضر ساخت دستگاه هشدار دهنده سکته قلبی در خواب است.

روش

روش پژوهش دانش آموزان آزمایشی بود و دانش آموزان با استخراج الگوریتم های اصلی دستگاه ابتدا طرح اصلی دستگاه را طراحی نموده و دستگاه را براساس ویژگی های لازم طراحی کردند. دانش آموزان در این پروژه سعی کردند دستگاهی را طراحی کنند که سه هدف اصلی، کاهش مرگ و میر ناشی از سکته قلبی، شناسایی امراض ناگهانی قلب و رسیدگی و اقدام سریع برای حالت اورژانسی فرد را دنبال کند.

از اهمیت بالای این وسیله می توان به اندازه گیری ضربان قلب فرد در هر لحظه از شبانه روز اشاره کرد حتی زمانی که فرد در خواب نیز می باشد. این وسیله با سنسورهای قوی و مدرن روز جهان تمام ایمپالس های قلب را اندازه گرفته و در یک وسیله مانند موبایل ذخیره می کند و زمانی که ضربان قلب فرد بیش از 10 ثانیه زیر 50 بود سریعا بوق هشدار راه انداخته تا به فرد کمکی شود و اگر بعد از 10 ثانیه بهبودی حاصل نشد این دستگاه سریعا با اورژانس تماس گرفته و یک فایل صوتی که حاوی اطلاعاتی چون نام و نام خانوادگی شخص، آدرس فرد، سن و..... را پخش می کند تا اورژانس سریعا به مکان مورد نظر اعزام شود.

این وسیله همچنین دارای یک کد رهگیری مخصوص به خود می باشد تا در صورت استفاده غیرمجاز قابل رهگیری باشد و با شخص خاطی برخورد شود. از لحاظ علمی بدن انسان در خواب به پایین ترین امنیت خود می رسد چون متابولیسم و سازوکارهای بدن به شدت پایین می آید همچنین قلب به علت نیاز اکسیژن بالا و مواد مغذی زیاد ممکن است این نیازها برای قلب آماده نشود و فرد آماده سکته قلبی مییشود ولی این دستگاه با الگوریتم های مخصوص خود ضربان های غیر عادی قلب را شناسایی و ضبط می کند تا پزشک متخصص با بررسی این اعداد مشکل اساسی قلب را پیدا کند و در کمترین زمان سریعا اقدام کنند. همچنین این دستگاه به علت کوچک بودن قابل حمل بوده و بیمار سنگینی یا چیز دیگری را حس نخواهد کرد و این وسیله فقط برای افراد که مستعد سکته قلبی هستند قابل استفاده نیست بلکه این دستگاه به عنوان یک هشدار دهنده قابل استفاده برای تمام افراد است.

مهارت ‌های کسب شده

1. روش ایده یابی (بارش مغزی)

2. مهارت کار در آزمایشگاه (رعایت نکات ایمنی)

3.  آشنایی با مهارت کاربرد ابزار و وسایل مورد نیاز

4.  آشنایی با پروپوزال نویسی

5. آَشنایی با مقاله نویسی

6. آشنایی با تهیه پاورپوینت

7. آشنایی با نحوه جستجوی اطلاعات

8. آشنایی نحوه فیش برداری

9. مهارت ساخت پوستر علمی

10. مهارت انجام کارگروهی

11. آشنایی با نحوه کار قلب

12. آشنایی با علل ایجاد سکته قلبی و راه های درمان آن

تنظیم کننده: محبوبه همت