تبیان، دستیار زندگی
ژروم ایمانوئل کورسل، تنها شهید اروپایی دفاع مقدس متولد فرانسه است که پس از تشرف به دین مبین اسلام به کمال کورسل تغییر نام داد و به تحصیلات دینی در مدارس علمیه قم پرداخت، ژوان در زندگی همراه مادر، با آموزه های مسیحیت آشنا شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پدر و مادر شهید فرانسوی دفاع مقدس پس از 30 سال بر مزار او در قم رفتند

ژروم ایمانوئل کورسل، تنها شهید اروپایی دفاع مقدس متولد فرانسه است که پس از تشرف به دین مبین اسلام به کمال کورسل تغییر نام داد و به تحصیلات دینی در مدارس علمیه قم پرداخت، ژوان در زندگی همراه مادر، با آموزه‌های مسیحیت آشنا شد. ژوان پانزده ساله، در سفری که برای دیدن پدرش رفته بود با مذهب شافعی آشنا و به این مذهب گروید.

فرآوری بخش فرهنگ پایداری تبیان
کمال کورسل

اندکی بعد از پیروزی انقلاب، با شنیدن سخنرانی‌های حضرت امام خمینی(ره) که به زبان فرانسوی ترجمه شده بود، جرقه‌های عدالت خواهی در ذهن وی زده شد و با آشنایی با دانشجویان ایرانی پیرو خط امام مقیم پاریس، حضور در برنامه‌ها و مراسم‌های کانون دانشجویان ایرانی بخش جدایی ناپذیر زندگی ژوان شد و تحت تأثیر دعای کمیل، شیعه شد.

پدر و مادر شهید فرانسوی دفاع مقدس شهید کمال کورسل روز ٥ شنبه بعد از 30 سال جدایی از فرزند خود دوباره او را در آغوش گرم خود گرفتند.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان قم با اشاره به اخلاص ویژه این شهید گران‌قدر فرانسوی اظهار داشت: مجاهدت این شهید به فضل الهی زبانزد عام و خاص است، چرا که خداوند هرگز اجر مجاهدان راه خود را زایل نمی‌کند.

هاشمی با بیان گستره جهانی انقلاب اسلامی افزود: در انقلاب اسلامی ما از کشورهای مختلف جهان برای اعتلای کلمه توحید حضور داشتند که نشان از این دارد که آزادمردان جهان در هرکجا که ندای آزادگی را بشنوند حضور پیدا می‌کنند.

پدر شهید کورسل نیز بر سر مزار پسر شهیدش تأکید کرد: کاری که فرزندم کرده یک وظیفه بود و من افتخار می‌کنم که فرزندم درد دین داشت و در این راه جان خود را فدا کرد.

محمد مرادی ادامه داد: آرزو می‌کنم ایران بر دشمنان خود پیروز شود و انقلاب اسلامی در سراسر عالم را درنورد و عالم‌گیر شود.

وی با تأکید بر ارادت فرزند خود بر امام راحل تصریح کرد: فرزندم ارادت خاصی به امام خمینی(ره) داشت و به عشق آرمان‌ها و ارزش‌هایی که امام بر آن‌ها قائل بود راهی کشور ایران و جبهه‌های جنگ شد.

مسئول امور بین‌الملل بنیاد شهید و امور ایثارگران کشور نیز در ادامه تأکید کرد: شهید کورسل تا سن 15 سالگی مسیحی بود و در اوایل سال 62 با آرمان‌های امام آشنا شدن و شیفته راه امام شدن و با حضور در دعاهای کمیل دانشجویان ایرانی مقیم فرانسه عاشق و شیفته امام علی (علیه السلام) شد.

تاجگردون ادامه داد: وی پس از آشنایی با آرمان‌های امام راحل برای تحصیلات حوزوی به قم سفر کرد و در مدرسه حجتیه مشغول تحصیل شد و با شروع جنگ با اصرار زیاد از طریق لشگر فتح راهی جبهه‌ها شد و در عملیات مرصاد به ‌واسطه گلوله آرپی‌جی به مقام شهادت رسیدند.

مزار این شهید هم اکنون در گلزار شهدای علی بن جعفر (ع) قم در قطعه ١٨ ردیف دوم واقع شده است.

کمال کورسل
کمال کورسل
کمال کورسل

کمال کورسل


منابع: تسنیم، خبرآنلاین،‌ ایسنا