تبیان، دستیار زندگی
هم صبح امروز، شنبه، آیت‌الله وحید خراسانی در درس خارج اصول خود، طی سخنانی در دفاع از حقانیت اسلام و در پاسخ به توهین پاپ، با بی‌منطق خواندن پاپ و دینی که او از آن تبعیت می‌کند به گوشه‌هایی از عقاید بدون منطق و تحریف شده مسیح...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

واكنش شدید مراجع عظام تقلید شیعه به گستاخی پاپ بندیکت شانزدهم

صبح امروز، شنبه، آیت‌الله وحید خراسانی در درس خارج اصول خود، طی سخنانی در دفاع از حقانیت اسلام و در پاسخ به توهین پاپ، با بی‌منطق خواندن پاپ و دینی که او از آن تبعیت می‌کند به گوشه‌هایی از عقاید بدون منطق و تحریف شده مسیحیت مجعول اشاره کرده و در نهایت از پاپ سؤال کردند، با توجه به این عقاید، آیا اسلام دین بی‌منطق است یا مسیحیتی که شما به آن اعتقاد داری؟

ایشان در درس خارج فقه خود در عصر امروز هم در این باره صحبت خواهد کرد.

آیت‌الله فاضل لنکرانی نیز، با صدور پیامی از سخنان ناسنجیده رهبر کاتولیک‌ها درباره اسلام اظهار تعجب و تاسف کرد.

به گزارش رسا، متن کامل بیانیه آیت‌الله محمد فاضل لنکرانی درباره اظهارات پاپ بندیکت شانزدهم درباره اسلام بدین شرح است:
«سخنان و اتهامات بی‌اساس پاپ كه بر حسب ظاهر رهبری بخشی از مسیحیان را عهده‌دار است، موجب تعجب و رنجش و نگرانی شدید گردید.

مع‌الاسف آنچه را كه بیان نموده به هیچ وجه با منطق و روح اسلام سازگاری ندارد و این امر، حاكی از آن است كه چنین مطالبی را یا به او دیكته نموده‌اند و یا آن‌قدر نسبت به دین مبین اسلام جاهل و بی‌اطلاع است كه باید برای پیروان او تأسف خورد.

در شرایطی كه رهبران ادیان آسمانی باید با هشیاری خود در دام استعمارگران و جنگ طلبان قرار نگیرند، این سؤال اساسی مطرح است كه چرا چنین اتهام‌های واهی و بی‌اساس و دور از خرد و تاریخ را مطرح ساخته است؟ آگاهان به تاریخ ادیان و خبیران به فنون مقدس به خوبی می‌دانند كه امروزه، مهم‌ترین دلیل معتبر بر اساس مسیحیت و سایر كتب و پیامبر آسمانی آن، اسلام و قرآن كریم است. ما از ایشان دعوت می‌كنیم تا مدتی در مدارس دینی و در خدمت اسلام شناسان واقعی، زانوی ادب زده و آگاهی خود را نسبت به این دین تحصیل نماید. ما برای ایشان به راحتی اثبات می‌كنیم كه دین اسلام، دین رحمت و عطوفت است و از آیه‌های همیشه درخشان قرآن كریم و از مهم‌ترین محكمات این كتاب آیه شریفه «كتب علی نفسه الرحمه» است.

پاپ باید سالیان درازی را در فهم همین آیه كوتاه از قرآن سپری نماید. گفتار او در باب جهاد، ناشی از عدم درك حقیقت نورانی جهاد است. او جهاد اسلام را با آنچه كه آمریكا به نام تروریسم خلق نموده است اشتباه گرفته است. تعجب آن است كه چگونه كسی كه خود را رهبر دین آسمانی می‌داند، در كلام خویش صریحا اراده خدا را به بهانه عقل و منطق انكار می‌كند. به او توصیه می‌نمایم در این اواخر عمر، دست از این انحراف و توطئه برداشته و هدایت صحیحی برای خود و مسیحیان رقم زند.»

آیت الله مکارم شیرازی نیز در پی انتشار سخنان نسنجیده رهبر کاتولیک های جهان درباره اسلام ، بیانیه ای بدین شرح صادر کرد :

«چندی قبل كاریكاتوریست‌های دانمارك برای توهین به اسلام و پیامبر اسلام به میدان آمدند كه با آن اعتراض یكپارچه مسلمانان روبرو شدند، این بار پاپ رهبر كاتولیك‌های جهان را اغفال كردند و او را به میدان آوردند تا جهاد اسلامی را زیر سؤال برده و مسلمانان جهان را به خشونت متهم سازد و از آیین الهی دور بشمرد كه با اعتراض شدید و گسترده مسلمانان جهان روبرو شد.

البته چنین هجمه‌ای بعد از پیروزی قهرمانانه حزب‌الله لبنان بر اسراییل (در سایه همین حكم جهاد اسلامی) دور از انتظار نبود؛ ولی چرا باید یك رهبر بزرگ مسیحی فریب سیاستمداران خودكامه و ظالم را بخورد و در عمل ثابت كند هیچ اطلاعی از احكام اسلام ندارد، آیا باور كردنی است كه رهبر بزرگ كاتولیك‌ها تا این اندازه از مذهب بزرگی همچون اسلام با یك میلیارد و چهارصد میلیون پیرو بی‌خبر باشد.

ما ضمن محكوم كردن شدید این اهانت بزرگ به اسلام و مسلمانان جهان كه سبب ناامنی بیشتر در جهان می‌شود یاد آور می‌شویم كه قرآن مجید درآیه 61 سوره انفال با صراحت می‌فرماید: «هركس دست صلح و دوستی را به سوی شما دراز كرد دست دوستی و صلح به سوی او بگشایید».« و ان جنحوا للسلم فاجنح لها» و در آیه 19 سوره بقره می‌گوید: «با كسانی پیكار كنید كه با شما پیكار می‌كنند و از حد تجاوز نكنید، خداوند تجاوزكاران را دوست ندارد.» «و قاتلوا فی سبیل الله الذین بقاتلونكم فلا تعتدوا ان الله لا یحب المعتمدین» و آیات فراوان دیگر.

آیا پاپ انتظار دارد صهیونیست، از آن طرف دنیا بیاید و كشور فلسطین را از دست صاحبانش بگیرد و آنها را آواره بیابان‌ها كند و آنها سكوت كنند یا این كه مردم لبنان كشورشان مورد تجاوز صهیونیست‌ها قرار گیرد، همه چیز را ویران كند، همه كس را اعم از كودك و پیر و جوان، قتل عام نمایند و حزب‌الله ساكت بنشیند. زهی تصول باطل زهی خیال محال.

آقای پاپ شما به جای حمله به مسلمانان جهان، سیاستمداران بی‌رحم و خون‌خوار خودتان را نصیحت كنید كه دوران استعمار پایان یافته و به استقلال كشورهای اسلامی و مسلمانان جهان احترام بگذارید تا به شما احترام بگذراند.
شما با پیروی از خواسته‌های سیاستمدران جهان‌خوار مرتكب اشتباه بزرگی شده‌اید سعی كنید هر چه زودتر آن را جبران نمایید و مطمئن باشید حمله بی منطق شما به اسلام ومسلمانان اثری جز فشرده شدن صفوف آنها نخواهد داشت.»

همچنین در اطلاعیه آیت‌الله سید عبد الكریم موسوی اردبیلی که به این مناسبت صادر شد، آمده است:

«قل یا اهل الكتاب تعالوا الی كلمه سواء بیننا و بینكم أن لا نعبد الا الله و لا نشرك به شیئا
ایجاد اختلاف بین ادیان و كاشتن تخم كینه و دشمنی ما بین پیروان ادیان الهی، موضوع جدیدی نیست و قرن‌هاست كه افراد مختلف با انگیزه‌های گوناگون بدین كار مشغولند، اما آن‌چه مایه تاسف بسیار است این است كه این بار شخصی كه عنوان رهبری گروه بزرگی از پیروان حضرت مسیح (ع) را بر دوش می‌كشد، در این آتش فرو خفته می‌دمد و دانسته یا ندانسته آب در آسیاب زورمداران و گردن‌كشانی می‌ریزد كه اهداف پلید و شیطانی خود را زیر نام مبارزه با تروریسم و در هم كوبیدن ریشه‌ خشونت مخفی می‌سازند و در گوشه گوشه جهان دست به جنایت می‌زنند.

زدن تهمت خشونت‌گرایی و منطق‌ستیزی به آیینی كه از ابتدای تاسیس، طلایه‌دار صلح و مدارا بوده و در كتاب مقدس آن، پیروان ادیان آسمانی دیگر به تفاهم بر سر مشتركات فراخوانده شده‌اند و فرهنگ و تمدن بشری وامدار آموزه‌های بزرگ انسانی آن است، اگر از سر عناد و دشمنی نباشد، حداقل نشانگر كج‌فهمی و كوته‌بینی است. اگرچه عملكرد ناصحیح و غلط برخی كسانی كه منسوب به این آیین الهی بوده‌اند و در لباس دوست بیش از تمام دشمنان ضربه به آن وارد آورده‌اند، باعث شده تا تصوری غلط و ذهنیتی نادرست نسبت به اسلام در میان برخی افراد كه از تعالیم صحیح آن بی‌خبرند ایجاد شود، ولی باور این مطلب كه رهبر كاتولیك‌های جهان از زمره افراد ناآشنا به تعالیم انسانی و افكار الهی حضرت محمد مصطفی (ص) باشد، دشوار است.

چگونه شخصیتی كه در چنین مصدر بزرگی نشسته است، توان تفكیك بین اعمال برخی جاهلان منسوب به یك آیین و اصل آموزه‌های آن را ندارد؟ آیا می‌توان جنایات جنگجویان صلیبی در كشتار مسلمین و پیروان دیگر ادیان، قتل عام مسلمانان اسپانیا، ایجاد دادگاه‌های تفتیش عقاید و مبارزه با متفكران و آزاداندیشان و هزاران جرم و جنایت دیگر را كه منسوبین به آیین حضرت مسیح (ع) مرتکب شده‌اند، جزو آموزه‌های آن پیامبر الهی دانست؟ آیا فجایعی كه سردمداران آمریكا به نام مسیحیت و زیر لوای برخی رهبران كلیسا در عراق و افغانستان و مناطق دیگر می‌آفرینند، مطابق با فرامین حضرت عیسی (ع) است؟

این‌جانب ضمن محكوم كردن اهانت آشكار به دین مقدس اسلام و ساحت پاك پیامبر اعظم (ص) از رهبر كاتولیك‌های جهان می‌خواهم كه هرچه سریع‌تر نسبت به بازپس‌گیری گفته‌های خویش و اصلاح آن اقدام نماید و با عذرخواهی از جامعه بزرگ مسلمانان، التیامی بر احساسات جریحه‌دار شده آنان ببخشد و آتش اختلافی را كه سر برآورده خاموش سازد كه اگر چنین نشود، روز به روز بر دامنه آن افزوده خواهد شد و آن‌گاه باید دوباره شاهد بروز درگیری‌ها و جنگ‌هایی باشیم كه سال‌هاست بشریت در پی پایان بخشیدن به آنهاست. والسلام علی من اتبع الهدی»