تبیان، دستیار زندگی
هدف اصلی دانش آموزان از پروژه حاضر این بود كه با استفاده از بحث سایه بتوانند عكس های مفهومی و خلاقانه ای را تهیه کنند....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهدی رحمانی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

عكاسی خلاقانه از سایه ها

هدف اصلی دانش آموزان از پروژه حاضر این بود كه با استفاده از بحث سایه بتوانند عكس های مفهومی و خلاقانه ای را تهیه کنند.

بخش پروژه های دانش آموزی - مهدی رحمانی

عكاسی خلاقانه از سایه ها

دوازدهمین دوره  از پروژه ‌های دانش آموزی تبیان  نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است! این دوره نیز همچون سال ‌های گذشته دوستان بسیاری با ثبت طرح ‌ها  و ایده ‌های خلاقانه خود در منوی "پیشنهاد موضوع" ما را در ارتقای تنوع پروژه ‌ها یاری نموده اند. هم چون گذشته بر آن شدیم تا با گردآوری این ایده ‌های جالب ، علاوه بر قدر دانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم. فراموش نکنید که ما همیشه منتظر طرح ‌های جدید شما عزیزان هستیم.

نام ایده: عكاسی خلاقانه از سایه ها

نام ارائه دهنده/دهند گان: شادی كشاورز، روژین مقدادی و پارمیدا مسگری

زمینه و نوع پروژه: عکاسی

درجه سختی: متوسط

نام مدرسه: مجتمع آموزشی دخترانه ضحی

مقدمه

سایه ناحیه تاریک ناشی از واقع شدن جسمی کدر بین چشمه نور و صفحه تصویر است. بخش تقاطع یک سایه، یک محیط مرِیی دو بعدی یا تصویر وارونه یک جسم می‌ باشد که جلوی نور قرار گرفته ‌است. اجسام آسمانی زمانی که قدر نجومی آن ها مساوی یا کوچک تر از منفی چهار (۴-) باشد، می‌ تواند سایه مریی بیندازد. هم اکنون تنها اجرام آسمانی ای که قادر به تولید سایه‌ های قابل رؤیت بر روی زمین هستند، خورشید، ماه و تحت شرایطی سیاره ناهید می ‌باشد. عکاسان حرفه ای معمولا دنبال روش هایی برای از بین بردن سایه ها هستند.

وقتی كه سوژه عکاسی شما به اندازه کافی نور نخورد سیاه می شود. این مسئله بسیاری از اوقات باعث از بین رفتن سوژه و عدم دستیابی به نتیجه دلخواه می گردد. اما گاهی اوقات قضیه کاملا برعکس است. گاهی اوقات هنگامی که زمینه تصویر روشن است و سوژه اصلی ما در نور کمی واقع شده است، می توانیم به گونه ای عکس بگیریم که سایه سوژه در زمینه روشن دیده شود. در چنین حالتی سوژه توسط زمینه ای سیاه رنگ با خطوط کاملا مشخص از زمینه جدا می شود. به این روش عکاسی، Silhouette Photography یا عکاسی سایه می گویند.

عکاسی سایه روشی فوق العاده برای القاء بار دراماتیکی، اسرارآمیز و عاطفی محیط، به بیننده است. به همین دلیل است که تصاویری این گونه، به خوبی در خاطر بیننده نقش می بندند و علی رغم سادگی در طرح و رنگ آمیزی محدودی که دارند، به خوبی می توانند بیشتر از یک عکس تمام رنگی و کامل از همان صحنه تاثیرگذار باشند.

عكاسی خلاقانه از سایه ها

هدف

با توجه به مطرح شدن بحث سایه در كتاب علوم مقطع هشتم و علاقه مندی اعضای گروه به این بحث تصمیم گرفته شد كه دانش آموزان این موضوع را برای پروژه خود برگزینند. هدف اصلی دانش آموزان از پروژه حاضر این بود كه با استفاده از بحث سایه بتوانند عكس های مفهومی و خلاقانه ای را تهیه کنند.

روش

روش كار این پروژه بدین صورت بود که از یک سوژه (یا شکلی که میخواهیم در تصویر به رنگ سیاه دیده شود) در مقابل یک منبع نوری عکس بگیریم البته در چنین حالتی باید وسیله عكاسی خود (دوربین یا گوشی موبایل) را وادار کنیم که به جای خود سوژه، نورسنجی را بر اساس روشن ترین بخش کادر تنظیم نماید. یعنی بر روی نقطه ای از زمینه و نه روی سوژه اصلی تمرکز شود. در این صورت سوژه کاملا سیاه رنگ یا حداقل بسیار تیره رنگ می شود.

با انجام این پروژه دانش آموزان متوجه شدند كه سایه ها یکسان نیستند بعضی وقت ها بسیار تند و شدید هستند مانند وقتی که آفتاب به شدت می تابد سایه اشیاء تند با لبه های تیز است ولی بعضی وقت ها سایه ها کم رنگ هستند مانند روز های ابری. اندازه سایه ها نیز در طول روز یکسان نمی مانند. برای تجربه وسیله ای را در دست گرفتند و سایه آن را روی زمین، دیوار، سطوح ناهموار و... آزمایش كردند.

سپس عكاسی از سوژه های مختلف رو در حالت هایی خلاقانه آغاز نمودند. در واقع در این پروژه تلاش بر این بود كه نشان داده شود چگونه می توان از عنصری مانند سایه كه جزو عناصر مزاحم در عكاسی حرفه ای است، نه تنها فراری نبود بلكه با استفاده از سایه ها بتوان مجموعه عكس های زیبایی را خلق كرد.

مهارت ‌های کسب شده

1. روش ایده یابی (بارش مغزی)

2. مهارت کار در آزمایشگاه (رعایت نکات ایمنی)

3.  آشنایی با مهارت کاربرد ابزار و وسایل مورد نیاز

4.  آشنایی با پروپوزال نویسی

5. آَشنایی با مقاله نویسی

6. آشنایی با تهیه پاورپوینت

7. آشنایی با نحوه جستجوی اطلاعات

8. آشنایی نحوه فیش برداری

9. مهارت ساخت پوستر علمی

10. مهارت انجام کارگروهی

11. آشنایی با شیوه های مختلف عکاسی

12. آشنایی با نرم افزارهای ویرایش عکس

13. آشنایی با ایفیکت های مختلف عکس

تنظیم کننده: محبوبه همت