تبیان، دستیار زندگی
پژوهشگران طب سنتی معتقدند که مصرف دمنوش های گیاهی تحت نظر پزشک متخصص تأثیر چشمگیری در کاهش التهابات مفاصل دارد. در این مطلب برخی از آن ها را معرفی خواهیم کرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نسخه‌ طب سنتی در زانو درد

پژوهشگران طب سنتی معتقدند که مصرف دمنوش های گیاهی تحت نظر پزشک متخصص تأثیر چشمگیری در کاهش التهابات مفاصل دارد. در این مطلب برخی از آن ها را معرفی خواهیم کرد.

فرآوری: مریم مرادیان بخش تغذیه و آشپزی تبیان

زانودرد

یکی از مشکلاتی که بسیاری از ما در میان‌سالی و ایام کهولت با آن دست‌به‌گریبان هستیم، مشکلات استخوانی و زانودرد است که البته امروزه ابتلا به این مشکلات حتی در میان جوانان نیز دیده می‌شود. در این مطلب تصمیم داریم به درمان های خانگی در این مشکلات بپردازیم.

یونس حیدری متخصص طب سنتی در این باره می گوید: مصرف دمنوش های گیاهی کمک شایانی در تسکین دردهای استخوانی می‌کند.

وی عنوان کرد: مصرف روزانه 1 فنجان قبل از خواب ترکیب دمنوش قولنجان (خولنجان) همراه با ریشه گیاه باباآدم و 1 عدد لیمو عمانی سبب تسکین درد می‌شود همچنین به دلیل طبع گرم این دمنوش، افراد سردمزاج باید آن را مصرف کنند.

این پژوهشگر طب سنتی با اشاره به اینکه دمنوش بابا آدم همراه با گیاه بوقناق نقش مؤثری در کاهش درد و التهابات مفاصل دارد؛ اظهار داشت: از آنجایی که این دمنوش سبب کاهش قند خون می‌شود بنابراین مصرف آن در مبتلایان به قند خون مناسب است.

حیدری یادآور شد: مصرف مخلوط دمنوش سنبل الطیب همراه با اسطوخودوس هندی (لاوندر) و بابونه تأثیر به سزایی در کاهش اسپاسم های عضلانی دارد و برای اثربخشی بهتر، افراد باید روزانه 2 نوبت (1 ساعت پس از صبحانه و قبل از شام) از این دمنوش ها استفاده کنند.

وی ابراز کرد: مصرف دمنوش گل گاو زبان به تنهایی منجر به افزایش غلظت خون می‌شود بنابراین به منظور تسکین درد و التهابات مفاصل مصرف 3 واحد (هر واحد معادل 2 قاشق غذاخوری است.) گل گاو زبان همراه با 2 واحد سنبل الطیب و 1 عدد لیموعمانی مفید است همچنین افراد می‌توانند زرشک سیاه را جایگزین لیموعمانی کنند.

این پژوهشگر طب سنتی افزود: مصرف جو دو سر همراه با دارچین نیز در مبتلایان به آرتروز و افرادی که دچار اضافه وزن و چربی خون هستند، توصیه می‌شود همچنین افراد باید روزانه 2 فنجان از این دمنوش را مصرف کنند. مصرف روزانه یک فنجان دمنوش تخم کتان قرمز و هل سبز موجب کاهش ورم و درد مفاصل می‌شود.

وی بیان کرد: در مواردی که آرتروز به علت غلبه بلغم یا رطوبت در شخص ایجاد شده باشد که این امر بیش‌تر در ساکنان مناطق شمال کشور مشاهده می‌شود مصرف دمنوش خانگی همراه با دارچین سبب خروج رطوبت از مفاصل بدن می‌شود.

مصرف جو دو سر همراه با دارچین نیز در مبتلایان به آرتروز و افرادی که دچار اضافه وزن و چربی خون هستند، توصیه می‌شود همچنین افراد باید روزانه 2 فنجان از این دمنوش را مصرف کنند. مصرف روزانه یک فنجان دمنوش تخم کتان قرمز و هل سبز موجب کاهش ورم و درد مفاصل می‌شود

حیدری توصیه کرد: زنان باردار و شیرده باید از مصرف خودسرانه دمنوش های گیاهی خودداری کنند و قبل از مصرف هر نوع دمنوش ابتدا با پزشک معالجشان مشورت کنند. برای مثال مصرف دمنوش رازیانه همراه با زیره برای زنان شیرده منعی ندارد ولی استفاده از دمنوش زنیان در بانوان شیرده توصیه نمی‌شود.

درد زانو از نظر طب سنتی می‌تواند از علل مختلفی همچون بلغم و یا سودا و یا حتی صفرا باشد. در موارد بسیار نادری هم از خلط دم ممکن است درد زانو به وجود بیاید:

١- زانودردهای سودایی

این نوع زانودرد در جامعه بسیار شایع است و هم در جامعه زنان و هم در مردان به وفور یافت می‌شود.

علائم تشخیصی:

در کسانی که سوداوی باشند یا غلبه سودا داشته باشند احتمالاً دچار این‌گونه زانودرد می‌شوند. زانودردی که زانوها لاغر و در حین باز و بسته شدن صدا می‌دهد. به دلیل رسوب سودا در مفصل و بروز خشکی همراه سردی زانودردی به وجود میاید که دائم سرد است و اگر پیشرفت کند مفصل دچار تغییر شکل می‌شود و غالب روماتیسم مفصلی‌ها از این دسته هستند.

نحوه درمان:

از ترکیب (۲ واحد عسل + ۲ واحد عرق نعنا+۱ لیوان سرکه طبیعی) یک‌سوم لیوان ریخته الباقی را آب ریخته یک ساعت بعد شام میل شود. اگر سن بیمار بالای ۴۰ باشد و یا طبع بیمار خیلی سرد باشد از ترکیب زیر به‌جای ترکیب بالا استفاده شود: (۴ واحد روغن زیتون بودار+۲ واحد عسل+۱ واحد سرکه طبیعی) هر هشت ساعت یک ق غذاخوری میل شود.

هر شب روغن بادام تلخ روی زانو مالیده شود تا ۴ ماه.

بادکش زانو یک شب در میان ۲۱ مرحله.

شبی ۷ عدد انجیر را داخل یک لیوان گلاب خیس داده شب‌ها میل شود.

زیتون ۷ عدد ناشتا. مویز روزی ۴۰ عدد ارده با شیره روزی یه پیاله

کاهش جدی سودازاها

حجامت عام و حجامت زانو و حتی زالو درمانی باید در حین درمان بسته به شرایط بیمار  انجام پذیرد.

انجیر خیس کرده

٢- زانودردهای صفراوی

این نوع زانودرد شیوع کمی در جامعه دارد.

علائم تشخیصی:

این نوع زانودرد در کسانی به وجود میاید که صفراوی هستند و درجه صفرای آن‌ها هم بالا است. علت به وجود آمدن زانودرد در این افراد ناشی از خشکی زیاد مفصل است که از شدت صفرا به وجود میاید. این خشکی نمودش در خشکی مفصل زانو. صدا دادن مفصل. سوزش و درد داخل مفصل.

نحوه درمان:

سرکه‌انگبین (دو واحد عسل + دو واحد عرق کاسنی + یک لیوان سرکه طبیعی) از این ترکیب یک‌سوم لیوان ریخته الباقی را آب ریخته و یک ساعت بعد شام میل شود. (۴۰ شب)

حجامت عام در ربع سوم ماه قمری یک مرحله

کاهش صفرازاها

اگر این بیماری مدت زیادی باشد که به وجود آمده است برای ترمیم غضروف از ترکیب زیر شب‌ها موقع خواب استفاده شود: (۴۰ الی ۸۰ روز)

یک لیوان شیر طبیعی + دو قاشق غذاخوری پودر سنجد + دو ق غذاخوری عسل

مصرف مخلوط دمنوش سنبل الطیب همراه با اسطوخودوس هندی (لاوندر) و بابونه تأثیر به سزایی در کاهش اسپاسم های عضلانی دارد و برای اثربخشی بهتر، افراد باید روزانه 2 نوبت (1 ساعت پس از صبحانه و قبل از شام) از این دمنوش ها استفاده کنند

٣- زانودردهای بلغمی

این نوع زانودرد در جامعه زنان بسیار شایع است.

علائم تشخیصی:

این زانودرد در بلغمی‌مزاج‌ها و کسانی که غلبه بلغم دارند عموماً به وجود می‌آید. علت آن هم از رسوب بلغم در مفصل زانو است. وقتی بلغم در مفصل زیاد شود و رسوب کند باعث تورم همراه درد می‌شود. در اصطلاح عوام می‌گویند زانو آب آورده است.

نحوه درمان:

برای درمان موارد زیر توصیه می‌شود.

کاهش غذاهای سرد و تر

از ترکیب (۳ واحد عسل + ۱ واحد سیاه‌دانه نیم کوب) هر هشت ساعت یک ق مرباخوری میل شود (۴۰ الی ۱۲۰ روز)

ارده با شیره روزی یه پیاله

روغن‌مالی هر شب با روغن سیاه‌دانه و بادام تلخ ترکیبی

بادکش زانو یک شب در میان ۲۱ مرحله

انجیر شبی ۷ عدد خیس کرده میل شود.

دم‌کرده زنجفیل و دارچین روزی یک لیوان توصیه می‌شود.

طول درمان این نوع زانودرد بسته به‌شدت بلغم بین ۲ تا ۶ ماه است.

نکته: اگر بیماری پیشرفته شده باشد و تغییر شکل مفصل رخ داده باشد فقط طول درمان بیشتر خواهد بود. طول درمان در حالت عادی ۴ الی ۶ ماه و در حالت پیشرفته ۱ الی ۲ سال خواهد بود.


منابع:

باشگاه خبرنگاران

طب برتر

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.