تبیان، دستیار زندگی
همه ما در شرایطی بوده ایم که در حال رانندگی چراغ بنزین روشن می شود و این موضوع همه لذت های شما را خراب می کند زیرا باید هر چه سریع تر به پمپ بنزین مراجعه کنید. شما عصبی می شوید یا کاملاً ریلکس بوده و فکر می کنید که چراغ باک خالی یعنی یک پیشنهاد دوستانه
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نگذارید چراغ بنزین خودرو روشن شود

همه‌ی ما در شرایطی بوده‌ایم که در حال رانندگی ناگهان چراغ بنزین روشن می شود و این موضوع همه‌ی لذت‌های شما را خراب می‌کند زیرا باید هر چه سریع‌تر به پمپ‌بنزین مراجعه کنید. کدام ‌یک از این افراد هستید؟ دسته‌ای که واقعاً عصبی می‌شوند و یا افرادی که کاملاً ریلکس بوده و فکر می‌کنند که چراغ باک خالی یعنی یک پیشنهاد دوستانه!

فرآوری بخش دانش و زندگی تبیان
چراغ بنزین

یكی از نشانگرهایی كه در تمام خودروها وجود دارد چراغ هشدار سوخت است كه نشان می دهد خودرو شما در حال استفاده از سوخت زاپاس یا رزور می باشد. طراحی مقدار سوخت رزور حدود 10 تا 15 درصد ظرفیت باك خودرو است. با دانستن مصرف سوخت متوسط و همچنین ظرفیت باك خودرو می توان میزان سوخت باقی مانده را به همراه مسافتی كه خودرو طی خواهد كرد را محاسبه نمایید.

اما بهتر است نگذارید هیچ وقت باك شما خالی از سوخت شود. در ادامه ریسك های استفاده آخرین قطره بنزین را شرح خواهیم داد.

حتما شما هم بارها با روشن شدن چراغ هشدار تمام شدن بنزین از راننده‌ها شنیده‌اید که هنوز ۶۰-۷۰ کیلومتر می‌توان رانندگی کرد. این مسئله درستی است و حتی بعضی از خودروهای جدید شاید حتی تا ۱۰۰ و ۱۵۰ کیلومتر هم پس از روشن شدن چراغ باک هم‌ چنان موتورشان روشن باقی بماند. اما رانندگی با چراغ روشن باک مشکلات بسیاری به تدریج برای خودروی شما ایجاد می‌کند. مهمترین مسئله ثابت شده احتمال بالای خرابی پمپ بنزین در صورت عادت به این مسئله است.

شما می‌توانید با استفاده از مصرف سوخت متوسط خودرو میزان سوخت باقی‌مانده را محاسبه نمایید اما ایده‌ی بهتر این است که ریسک استفاده از خودرو تا آخرین قطره‌ی بنزین را به جان نخرید. در باک سوخت خودرو وسیله‌ای وجود دارد که پمپ سوخت نامیده می‌شود. این پمپ‌، بنزین را از باک به پیشرانه یا همان موتور خودرو می‌فرستد. پمپ سوخت به منظور خنک و روان ماندن  از بنزین باک استفاده می‌کند. رانندگی با سوخت کم باعث می‌شود تا احتمال داغ شدن پمپ بنزین و سوختن و خرابی آن بسیار زیاد شود. کمبود همیشگی سوخت می‌تواند به این قطعه آسیب رسانده و هزینه‌های بسیار بیشتر از بنزین زدن به موقع را روی دستتان بگذارد و وسط خیابان و جاده با خاموش شدن خودرو بمانید.

پمپ سوخت خودرو همچنین داری فیلتر است که اگر عادت رانندگی با باک دارای بنزین کم را داشته باشید خیلی  سریع کثیف می‌شود. زمانی که رسوبات و لجن‌های سوخت به کف باک فرو بروند فیلتر سوخت می‌تواند به سرعت مسدود شود و دردسر سراغ‌تان بیاید. بهترین کار پس پیشگیری است و تلاش کنید که همیشه میزان بنزین باک‌تان کافی باشد.

چراغ بنزین

چه زمانی بنزین بزنیم؟

آیا به عنوان راننده یا مالک وسیله نقلیه می‌دانید چطور بنزین بزنید که هم سبب صرفه‌جویی شود هم استفاده بیشتر و بهتری از بنزینی کنید که خریده‌اید؟

صبح ها بنزین بزنید

فقط صبح زود که حرارت زمین هنوز در پایین‌ترین حد قرار دارد بنزین بزنید. به خاطر داشته باشید که در تمام پمپ‌بنزین‌ها مخزن سوخت در زیر زمین قرار دارد. هر چه زمین سرد‌تر باشد، بنزین غلیظ‌تر و متراکم تر است. وقتی هوا گرم می‌شود، بنزین منبسط می‌گردد.

بنابراین، خرید بنزین در بعد از ظهر و حتی شب که هنوز هوا کاملاً سرد نشده و بر بنزین اثر نگذاشته، سبب می‌شود که یک لیتر شما واقعاً یک لیتر نباشد. در صنعت نفت، گرانش معین و حرارت بنزین، گازوئیل و سوخت هواپیما، اتانول و سایر محصولات نفتی نقشی مهم ایفا می‌کند.

هر درجه حرارت که افزایش یابد منفعت زیادی نصیب این صنعت می‌کند. اما جایگاه‎های سوخت دارای دستگاه جبران حرارت در پمپ‌هایشان نیستند.

بنزین زدن

با باک نیمه خالی بنزین بزنید

یکی از مهم‌ترین نکات برای بنزین زدن این است که وقتی باک اتومبیل نصفه است بنزین بزنید. دلیل آن این است که هر چه بنزین بیشتری داخل باک باشد، هوای کمتری فضای خالی آن را اشغال می‌‎کند. بنزین به مراتب سریع‌تر از آنچه که تصوور می‌‎کنید تبخیر می‌شود. مخازن ذخیره بنزین دارای سقف داخلی شناور هستند. این سقف به عنوان نقطه صفر بین بنزین و جو عمل می‌کند تا تبخیر را به حداقل برساند.

هنگام تخلیه تانکر سوخت، بنزین نزنید

نکته دیگر این است که اگر تانکر بنزین در حال تخلیه به مخزن بنزین باشد و شما هم در جایگاه سوخت باشید، در آن موقع بنزین‌ نزنید. به احتمال زیاد بنزینی که تخلیه می‌شود سبب می‌گردد که بنزین داخل مخزن به هم بخورد و آنچه از آشغال و آلودگی که معمولاً ته‌نشین می‌شود، بالا بیاید و قسمتی از آن نصیب اتومبیل شما شود.


منابع: پدال، جام جم آنلاین، خبرآنلاین