تبیان، دستیار زندگی
ص" سخنان نسنجیده و توهین آمیز پاپ "بندیكت شانزدهم" رهبر ‪ ۷۹‬ساله كاتولیك‌های جهان علیه دین مبین اسلام و پیامبر گرامی آن ، موجی از خشم و اعتراض گسترده مسلمانان جهان را برانگیخته است. پاپ "بندیكت شانزدهم" روز سه‌شنبه گذشته د...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

واكنش جهان اسلام به سخنان اهانت‌آمیز پاپ بندیكت شانزدهم درباره اسلام و پیامبراكرم"ص"

سخنان نسنجیده و توهین آمیز پاپ "بندیكت شانزدهم" رهبر ‪ ۷۹‬ساله كاتولیك‌های جهان علیه دین مبین اسلام و پیامبر گرامی آن ، موجی از خشم و اعتراض گسترده مسلمانان جهان را برانگیخته است.


پاپ "بندیكت شانزدهم" روز سه‌شنبه گذشته در سخنانی با عنوان "ایمان، خرد و دانشگاه - خاطرات و واكنش ها" در دانشگاه رگنسبورگ آلمان ، مدعی شده‌است كه اسلام برخلاف مسیحیت ، كمتر از منطق پیروی می‌كند.

پاپ با اشاره به محتوای كتاب "امپراطوری بیزانس"، به پیامبر اسلام اهانت كرده و درباره "جهاد" در اندیشه اسلامی گفته‌است: " فكر جهاد در اسلام، ناشی از خشونت است و مغایر با روش الهی و دور از منطق است." " یوزف راتزینگر" ملقب به پاپ "بندیكت شانزدهم" ، متولد سال ‪ ۱۹۲۷‬در آلمان، هشتمین فرد آلمانی است كه به مقام پاپ می‌رسد كه سخنان وی با واكنش‌های بسیار تند و خشمگینانه افكار عمومی و علمای مسلمان در كشورهای مختلف مواجه شده و در پی این واكنش‌ها، واتیكان تنها اعلام كرده كه پاپ قصد توهین نداشته‌است.

هم‌اكنون نزد افكار عمومی این سوال مطرح است كه رهبر مسیحیان جهان كه به‌گفته "فدریكو لومباردی" رییس دفتر مطبوعاتی واتیكان، "كاشتن بذر گفت و گو با سایر مذاهب و فرهنگ‌ها از جمله اسلام ، اراده روشن اوست و آنچه او به روشنی در قلب دارد، رد ریشه‌ای دلایل مذهبی خشونت هاست"، چگونه و چرا چنین سخنانی را بر زبان رانده كه خشم مسلمانان جهان را برانگیخته است ؟ "ولفگانگ كوپر"، صاحبنظر امور دینی در آلمان، پیش از انتخاب وی گفته بود ، " این كاردینال می‌تواند به چهره‌ای تفرقه‌انگیز بدل شود."
** سازمان كنفرانس اسلامی روز جمعه نسبت به سخنان اخیر پاپ درباره اسلام ابراز تاسف كرد و از وی خواست درباره موضع خود در قبال اسلام توضیح بدهد.


** سید احمد خاتمی امام جمعه موقت تهران نیز در واكنش به سخنان اخیر پاپ در مورد اسلام گفت: جای تاسف است رهبر دینی مسیحیان جهان اینقدر از اسلام بی‌اطلاع باشد.

وی افزود: متاسفانه پاپ به اسلام اهانت كرده‌است و اسلام عدالت خواه، صلح طلب و انسان دوست را به خشونت و جنگ طلبی متهم می‌كند و می‌گوید، جهاد در اسلام عین خشونت است و ادعا می‌كند در اسلام برخلاف مسیحیت ، تعقل جایی ندارد.

امام جمعه موقت تهران تصریح كرد: مطمئنا مسلمانان جهان به اینگونه سخنان سخیف عكس‌العمل مناسب نشان داده و خواهند داد و آنهایی را كه اسلام عزیز را نفهمیدند ، دعوت می‌كند اسلام عزیز را بشناسید .

خاتمی در عین حال تاكید كرد: اینگونه اهانت‌ها و هتاكی‌ها، روز به روز نور اسلام را گسترده تر خواهد كرد.


** رییس شورای دین اسلام در فرانسه نیز از واتیكان خواست درباره اظهارات پاپ توضیح بدهد.


** رییس انجمن اسلامی شمال آمریكا هم تاكید كرد " انتقادهای پاپ از اسلام دقیق نیست و كاملا جانبدارانه است."

** رهبران احزاب مذهبی پاكستان نیز به سخنان پاپ علیه دین اسلام و پیامبر اكرم (ص) اعتراض كردند و با انتشار بیانیه‌هایی با محكوم كردن این سخنان ، آن را باعث تاسف و شرم‌ساری جهان مسیحیت دانستند.

رهبران احزاب مذهبی تصریح كردند كه مسلمانان پاكستان بعد از اقامه نماز جمعه در سراسر این كشور، این سخنان غیر مسوولانه را محكوم خواهند كرد.


** سخنگوی وزارت خارجه پاكستان نیز با انتشار بیانیه‌ای سخنان پاپ علیه شخصیت پیامبر(ص) و تاریخ طلایی اسلام را محكوم كرد.

خانم "تسنیم اسلم" افزود: بیان این مطالب نشاندهنده عدم شناخت كافی از شخصیت نبی مكرم اسلام (ص) و تاریخ روشن این دین پرفروغ است.

سخنگوی وزارت خارجه پاكستان با اظهار تاسف از بیان این مطالب توسط یك رهبر مذهبی افزود: پیشرفت امروز جهان ، مرهون حضور دانشمندان و متخصصان متعدد از صدر اسلام تاكنون در كشورهای اسلامی است كه از تعلیمات زرین اسلام بهره بردند و آن را در سایر جهان گسترش داده‌اند.

اسلم اظهار داشت: این سخنان تاسف آمیز و قابل محكومیت است و به جای نزدیك كردن اسلام و مسیحیت با این روش این دو دین از هم دور خواهند شد.


** نمایندگان مجلس ملی پاكستان روز جمعه در جلسه علنی با صدور بیانیه‌ای سخنان پاپ علیه دین اسلام و پیامبر مكرم اسلام (ص) را محكوم و اعلام كردند: سخنان پاپ، باعث نفاق بین مسلمانان و مسیحیت، مغایر با صلح در جهان و قوانین بین‌المللی در احترام به ادیان و توهین آشكار به اسلام و پیامبر عظیم‌الشان آن است.

نمایندگان مجلس ملی پاكستان همچنین از پاپ خواستند تا حرف‌های نامربوط و توهین‌آمیز به اسلام و پیامبر عظیم‌الشان(ص) را پس بگیرد.


** یكی از موسسان حزب عدالت و توسعه اسلامی در مغرب نیز اظهار داشت:
سخنان اخیر پاپ اهانت به یك میلیارد مسلمان است.

وی ابراز نگرانی كرد كه این سخنان پاپ در جانبداری از اعتقادات صهیونیستی رئیس جمهوری آمریكا بیان شده باشد.


** "صالح كاپوسوز" رییس گروه پارلمانی حزب حاكم عدالت و توسعه درمجلس تركیه نیز گفت: "سخنان پاپ در معرفی دین اسلام به عنوان دین خشونت، نشانگر جهالت یا خیانت وی است."
رییس گروه پارلمانی حزب حاكم در مجلس تركیه در گفت وگو با خبرگزاری آناتولی افزود: "چگونه یك روحانی كه به مقام رهبری كاتولیكهای جهان رسیده، می‌تواند در مورد دین و پیامبر اسلام این گونه جاهلانه سخن بگوید؟" وی اضافه كرد:"اگر (پاپ) جاهل نیست و عمدا تحریف واقعیت كرده‌است، این امر بیش از آنچه جهالت وی را ثابت كند، مبین خیانت وی نیز هست."
** گروهی از اعضای بنیاد امور دیانت تركیه نیز روز جمعه در مقابل سفارت واتیكان در آنكارا علیه "پاپ" تظاهرات كردند.

تظاهركنندگان با محكوم كردن سخنان "پاپ بندیكت شانزدهم" رهبر كاتولیك های جهان در معرفی دین اسلام به عنوان دین خشونت، به عنوان اعتراض پارچه سیاهی را به درب سفارت واتیكان نصب كردند.

"بلال اثر" رییس بنیاد امور دیانت تركیه در سخنرانی خود در این محل ، توهین به مقدسات دینی را گستاخی ارزیابی كرد و گفت: "سخنان پاپ موجب تاسف برای جهان مسیحیت و مغایر با تلاشهایی است كه برای ایجاد صلح جهانی و تفاهم بین فرهنگها صورت می‌گیرد."
وی افزود: این ذهنیت (پاپ)، ادامه همان ذهنیتی است كه با تحریك مسیحیان علیه اسلام، موجب بروز جنگهای صلیبی شد."

**"علی بردك اوغلو" رییس سازمان "دیانت" تركیه از پاپ خواسته است اظهارات خود را پس بگیرد و از جهان اسلام عذرخواهی كند.

وی افزود: اینگونه سخنان، برای صلح جهانی و دنیای مسیحیت ، موجب نگرانی و تاسف است. اگر این سخنان بیانگر كینه‌توزی و خصومت درونی پاپ باشد، جهان با وضعیت وخیم تری روبه‌رو است."
وی با اشاره به سفر آینده پاپ به تركیه گفته است: فكر نمی‌كنم كه آمدن مردی كه نظریات آنچنانی درباره اسلام دارد، به تركیه، اقدام خوبی باشد.

وی سخنان پاپ را توهین آمیز و دشمنانه خواند و افزود: پاپ از مقدسات ما سخن گفته و این نشان دشمنی و بدگویی است كه آتش جنگ مذهبی را روشن می‌كند.


** "احمد آكسو" رییس سندیكای كاركنان دولت تركیه نیز در اطلاعیه‌ای با محكوم كردن سخنان "پاپ" گفت: " آقای پاپ " گویا قصد دارد دوران قرون وسطایی و وحشی‌گری را به جهان باز گرداند."
وی اضافه كرد: "به پاپ توصیه می‌كنیم كه قرآن كریم و آثار مشاهیر اسلامی را مطالعه كند و مطمئن هستیم كه در صورت مطالعه از سخنان خود شرمگین شده و از مسلمانان عذرخواهی خواهد كرد.