تبیان، دستیار زندگی
اكنون كه به تازگی روز خبرنگار را پشت سر گذاشته ایم، به سالگرد یكی دیگر از شهدای اصحاب رسانه می رسیم كه متأسفانه در مظلومیت و گمنامی به سر می برد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تحصیل در امریكا، شهادت در كله قندی

اكنون كه به تازگی روز خبرنگار را پشت سر گذاشته‌ایم، به سالگرد یكی دیگر از شهدای اصحاب رسانه می‌رسیم كه متأسفانه در مظلومیت و گمنامی به سر می‌برد.

بخش فرهنگ پایداری تبیان
شهید علیرضا نهرمیانی

اكنون كه به تازگی روز خبرنگار را پشت سر گذاشته‌ایم، به سالگرد یكی دیگر از شهدای اصحاب رسانه می‌رسیم كه متأسفانه در مظلومیت و گمنامی به سر می‌برد. علیرضا نهرمیانی از خبرنگاران فعال كشورمان در دوره دفاع مقدس بود كه به هنگام شهادتش در 26 مردادماه 1362 در سمت سرپرست خبرنگاران خارجی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فعالیت می‌كرد. امسال كه نهر‌میانی به عنوان شهید شاخص سال سازمان بسیج رسانه انتخاب شده است، گذری كوتاه بر زندگی و نحوه شهادت این فعال عرصه خبر و رسانه را تقدیم حضورتان می‌كنیم.

خبرنگاری در امریكا

علیرضا نهر‌میانی متولد سال 33 در شهر اراك بود. از خانواده‌ای متوسط و مذهبی كه از همان كودكی هوش و علاقه وافری برای تحصیل نشان داد. شهید نهرمیانی مقاطع ابتدایی و متوسطه را با موفقیت پشت سرگذاشت و بعد از اخذ دیپلم، برای ادامه تحصل حول و حوش سال 51 به امریكا رفت. او در یك كشور غربی و در میانه‌های تحصیلاتش، گرایش‌های اسلامی و حق‌طلبانه خود را بروز داد و به همراه تعداد دیگری از دانشجویان ایرانی و مسلمان، نشریه ندای حق را با كمترین امكانات داخل یك اتاق كوچك منتشر كرد. نشریه‌ای كه حتی برای سایر دانشجویان نیز ارسال می‌شد و ندای حق‌طلبانه ملت انقلابی ایران را به گوش دانشجویانی از كشورهای مختلف می‌رساند. ندای حق اولین تجربه‌های شهید نهرمیانی در امور رسانه‌ای بود.

بازگشت به ایران

علیرضا بعد از اتمام تحصیلاتش و اخذ مدرك كارشناسی‌ارشد در رشته اقتصاد و روابط بین‌الملل بعد از حدود 10 سال در اواخر سال 61 به ایران بازگشت. به دلیل آنكه مدرك تحصیلی خود را از یكی از دانشگاه‌های مطرح امریكا (دانشگاه كالیفرنیا) اخذ كرده بود و همچنین به زبان انگلیسی تسلط كامل داشت، به عنوان سرپرست اداره خبرنگاران خارجی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مشغول به كار شد. مدت شش ماه در این سمت فعالیت كرد و با تلاش خود سعی داشت تا ندای حق‌طلبی رزمندگان ایرانی را به گوش جهانیان برساند.

شهادت در كله قندی

شهادت علیرضا نهرمیانی در رسانه‌های زمان خودش بازتاب بسیاری یافت. علیرضا كه خود روزگاری اخبار شهادت‌ها و رشادت‌ها را منتشر می‌كرد، اكنون خود تیتر اخبار رسانه‌ها و روزنامه‌ها شده بود. یكی از روزنامه‌های آن زمان در خصوص نحوه شهادت وی می‌نویسد: هنگامی كه خبرنگاران خارجی در معیت شهید نهرمیانی برای تهیه گزارش و عكس و بازدید از مناطق عملیات والفجر3 (مهران) به منطقه اعزام شده بودند، مینی زیر پایشان منفجر شد.

هفتم تا هجدهم مردادماه 1362 كه عملیات والفجر3 در ارتفاعات مرزی مهران انجام گرفت، شهید نهرمیانی سعی كرد تا با اعزام خبرنگاران داخلی و خارجی به منطقه عملیاتی والفجر3، توانمندی نیروهای كشورمان در مواجهه با دشمن را به جهان مخابره كند. به همین خاطر 20 مردادماه 62 گروهی متشكل از خبرنگاران داخلی و خارجی را رهسپار مناطق عملیاتی غرب كشور كرد و خود نیز در رأس این گروه قرار داشت. چون پیشاپیش همه حركت می‌كرد، پایش روی یكی از مین‌های برجای مانده بعثی‌ها رفت و به همراه نجم‌الحسن خبرنگار مسلمان خبرگزاری رویترز هر دو به شهادت رسیدند و جمع دیگری از خبرنگاران نیز مجروح شدند. شهید نهرمیانی از جمله شهدای رسانه‌ای است كه آگاه به مخاطرات شغل خبرنگاری بود و با درك اهمیت این حرفه، هرگز سعی نكرد به پشت میز نشینی عادت كند و همواره در وسط معركه نبرد حضور داشت. نحوه شهادت وی در منطقه مهران كه یكی از خطرناكترین مناطق عملیاتی دفاع مقدس است، نشان از همت والای شهید نهرمیانی دارد.

بازتاب رسانه‌ای

شهادت علیرضا نهرمیانی در رسانه‌های زمان خودش بازتاب بسیاری یافت. علیرضا كه خود روزگاری اخبار شهادت‌ها و رشادت‌ها را منتشر می‌كرد، اكنون خود تیتر اخبار رسانه‌ها و روزنامه‌ها شده بود. یكی از روزنامه‌های آن زمان در خصوص نحوه شهادت وی می‌نویسد: هنگامی كه خبرنگاران خارجی در معیت شهید نهرمیانی برای تهیه گزارش و عكس و بازدید از مناطق عملیات والفجر3 (مهران) به منطقه اعزام شده بودند، مینی زیر پایشان منفجر شد. انفجار مین گذشته از آنكه باعث شهادت علیرضا نهرمیانی و نجم‌الحسن خبرنگار مسلمان و هندی‌الاصل رویترز شد، جیووانی كاتلا خبرنگار خبرگزاری ایتالیا را از ناحیه قفسه سینه، موموسه خبرنگار ژاپنی روزنامه آساهی و مهدی هراتی خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی را نیز مجروح كرد كه زخم آنها سطحی بود. پیكر شهید نهرمیانی با تشییع باشكوهی در قطعه 10 گلزار شهدای زادگاهش اراك به خاك سپرده شد. شهید نهرمیانی از خبرنگاران و فعالان رسانه‌ای دلسوز بود كه متأسفانه سال‌ها پس از شهادتش كمتر از او یاد می‌شود. این شهید بزرگوار در سال 96 به عنوان شهید شاخص سال بسیج رسانه انتخاب شد. با این مناسبت مگر یادی از او اندكی از مظلومیت‌هایش بكاهد و ما نیز بیشتر با سیره و منش یك شهید خبرنگار آشنا شویم.
منبع: روزنامه جوان