تبیان، دستیار زندگی
وجود این محدودیت ها دانش آموزان را بر آن داشت كه موضوع حركت را برای پروژه خود برگزینند و در پی این بودند تا با عكس های مفهومی و خلاقانه تا حدودی بتوانند حس حركت را به بیننده منتقل كنند...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهدی رحمانی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حركت (با تاكید بر تكنیك پنینگ)

وجود این محدودیت ها دانش آموزان را بر آن داشت كه موضوع حركت را برای پروژه خود برگزینند و در پی این بودند تا با عكس های مفهومی و خلاقانه تا حدودی بتوانند حس حركت را به بیننده منتقل كنند یا با بهره گیری از امكانات دوربین DSLR و تكنیك پنینگ این منظور را به سرانجام برسانند.

بخش پروژه های دانش آموزی - مهدی رحمانی

حركت (با تاكید بر تكنیك پنینگ)

دوازدهمین دوره  از پروژه ‌های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است! این دوره نیز همچون سال ‌های گذشته دوستان بسیاری با ثبت طرح ‌ها و ایده ‌های خلاقانه خود در منوی "پیشنهاد موضوع" ما را در ارتقای تنوع پروژه ‌ها یاری نموده اند. هم چون گذشته بر آن شدیم تا با گردآوری این ایده ‌های جالب ، علاوه بر قدر دانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم. فراموش نکنید که ما همیشه منتظر طرح ‌های جدید شما عزیزان هستیم.

نام ایده: حركت (با تاكید بر تكنیك پنینگ)

نام ارائه دهنده/دهند گان: هانیه امیری و مبینا قمبری

زمینه و نوع پروژه: عکاسی

درجه سختی: متوسط

نام مدرسه: مجتمع آموزشی دخترانه ضحی

مقدمه

حرکت در فیزیک به معنی تغییر مکان جسم در ارتباط با زمان است. حرکت در فیزیک از نیرو ناشی می‌ شود و با مفاهیم سرعت، شتاب، جابجایی و زمان مرتبط است. بنا بر قانون اول نیوتن، سرعت یک جسم تنها در حالتی تغییر می ‌کند که نیرویی جدید به آن وارد شود؛ این مفهوم تحت عنوان اینرسی شناخته می ‌شود.  به تصویر کشیدن حرکت در عکس موضوعی است که اکثر عکاسان فقط هنگامی که از رویدادهای ورزشی یا اشیا متحرک پر سرعت عکاسی می کنند، به آن می اندیشند. اما علاوه بر عکاسی ورزشی که ثبت حرکت در آن یک گزینه عالی برای عکاسان است تقریبا در تمامی شاخه های عکاسی به تصویر کشیدن حرکت کاربرد داشته و با کمک این تکنیک می توان تصاویر زیبایی خلق نمود. فارغ از اینکه آن حرکت چقدر آهسته، کوچک و یا ظریف باشد.

پنینگ (panning) در عکاسی به تصویر کشیدن اشیا در حرکت گفته می شود. این تکنیک در عکس های ورزشی بیشتر دیده می شود. سوژه شما در لحظه نوردهی در حال حرکت است. سوژه در عکس ثابت و واضح ثبت شده، در حالی که پس زمینه مات است و حسی از حرکت را نشان می دهد. تکنیک عکاسی پنینگ (panning) حرکت افقی دوربین در حالی است که سوژه ای متحرک را دنبال می کند. تکنیک پنینگ حس حرکت و سرعت را بدون مات و تار کردن سوژه انجام می دهد. یكی از محدودیت های هنر عكاسی نسبت به فیلم در این است كه به دلیل دو بعدی بودن عكس نشان دادن برخی از مفاهیم مانند حركت در فیلم راحت تر از عكس است.

هدف

وجود این محدودیت ها دانش آموزان را بر آن داشت كه موضوع حركت را برای پروژه خود برگزینند و در پی این بودند تا با عكس های مفهومی و خلاقانه تا حدودی بتوانند حس حركت را به بیننده منتقل كنند یا با بهره گیری از امكانات دوربین DSLR و تكنیك پنینگ این منظور را به سرانجام برسانند.

حركت (با تاكید بر تكنیك پنینگ)

روش

در واقع هدف اصلی از انجام این پروژه این است كه نشان داده شود که محدودیت ها در هنر عكاسی نمی تواند مانعی برای انتقال حس اصلی عكاس به ببینده شود و با روش ها و تكنیك های مختلف می توان این محدودیت ها را جبران نمود. دانش آموزان برای این پروژه پس از یادگیری كار با دوربین های DSLR و تكنیك پنینگ شروع به عكاسی از سوژه های متحرك یا مفاهیمی كه نشان دهنده حركت می باشند، كردند. عكس ها هم در فضاهای داخلی و هم فضاهای خارجی گرفته شدند.

مهارت ‌های کسب شده

1. روش ایده یابی (بارش مغزی)

2. مهارت کار در آزمایشگاه (رعایت نکات ایمنی)

3.  آشنایی با مهارت کاربرد ابزار و وسایل مورد نیاز

4.  آشنایی با پروپوزال نویسی

5. آَشنایی با مقاله نویسی

6. آشنایی با تهیه پاورپوینت

7. آشنایی با نحوه جستجوی اطلاعات

8. آشنایی نحوه فیش برداری

9. مهارت ساخت پوستر علمی

10. مهارت انجام کارگروهی

11. آشنایی با شیوه های مختلف عکاسی

12. آشنایی با نرم افزارهای ویرایش عکس

13. آشنایی با ایفیکت های مختلف عکس

تنظیم کننده: محبوبه همت