تبیان، دستیار زندگی
ود 55عنوان کتاب درسی برای سطح یک (کاردانی) و 13 عنوان کتاب درسی برای رشته های تخصصی در مقطع سه (کارشناسی ارشد) بر اساس مراحل 24 گانه تالیف اثر درسی در معاونت پژوهشی مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران تالیف شده است. به گزارش مهر...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

90 عنوان کتاب درسی حوزوی تالیف می شود

55عنوان کتاب درسی برای سطح یک (کاردانی) و 13 عنوان کتاب درسی برای رشته های تخصصی در مقطع سه (کارشناسی ارشد) بر اساس مراحل 24 گانه تالیف اثر درسی در معاونت پژوهشی مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران تالیف شده است.

به گزارش مهر رئیس شورای برنامه ریزی آموزشی و تربیتی مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران گفت: قبل از ورود به بحث مدیریت تولید متون باید به این نکته اشاره کرد که یکی از مهمترین مشکلات جدی درعرصه دانشگاهی و حوزوی جداسازی واحد برنامه ریزی از واحد تولید متون است. در مرکز خواهران این اشکال از ابتدا مورد توجه قرار گرفته و با قراردادن مدیریت برنامه ریزی و تدوین متون در یک ساختار این مشکل را به مقدار زیادی حل شده است.

حجت الاسلام "حمید محمدی" افزود: در مدیریت تولید متون معاونت پژوهشی برای تولید کتاب درسی ابتدا سرفصل توسط مدیر برنامه ریزی یا گروه های تخصصی علمی و پژوهشی 10 گانه تولید و یا تصویب می شود. پس از تصویب، در شورای علمی و پژوهشی مرکز این سرفصل ها مورد تایید نهایی قرار می گیرد و سفارش تولید متن کتاب براساس این سرفصل ها به افراد واجد شرایط ارائه می شود. شورا نیز وظیفه نظارت بر این تولید را برعهده می گیرد تا تالیف کاملا مطابقت با اهداف و روح مصوبات باشد.

وی افزود: راه اندازی دو شورای تعیین متن درس و شورای داوری کتاب و تدوین آیین نامه های اجرایی برای این دو شورای نیز از فعالیت های دیگر معاون پژوهش مرکز است. در مرکز برای تولید کتاب درسی در سه قالب عمل می شود. در زمانی که امکان تولید کتاب درسی فراهم نیست از مجموع کتاب های موجود در علم مورد نظر یک اثر که بتواند تا 70 درصد سرفصل ها، اهداف و تناسب با محیط خواهران را تحت پوشش قرار دهد، که به اصصلاح "کتاب تعیینی" نامیده می شود، حالت دوم که استفاده ترکیبی از چند کتاب است که نتایج خوبی در بر نداشته است و قالب سوم تالیف کتاب جدید برای درس مورد نظر است که تلاش شده است عمده کتب درسی به صورت "تالیفی" باشد که تاکنون در طول 6 سال، بیش از 55 جلد کتاب درسی تولید شده است که بازخوردهای این آثار نیز در مراحل تدریس مورد بررسی قرار می گیرد.

معاون سابق پژوهشی مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران افزود: در مدیریت تولید متون نیز مراحل تولید کتاب 24 مرحله برای تولید یک کتاب درسی تدوین شده است. بعد از آن نیز 20 مرحله ارزیابی شروع می شود. تدوین سرفصل ها، معرفی مولف، تدوین و تایید طرح درس، تالیف اثر، برگزاری جلسه دفاعیه و دیگر مراحل که با حضور ناظران و داوران و در نهایت با تایید معاونت پژوهشی انجام می شود. برای تمامی این کتاب ها نیز کتاب های کمک درسی برای طلاب و روش تدریس برای اساتید تهیه شده که به مرور منتشر خواهد شد.

وی افزود: بعد از چاپ اثر و ارائه به مدارس، مراحل بازخورد با ارسال فرم های مخصوص برای مدیران، اساتید و طلاب ارسال می شود. در این مرکز سالیانه بازخورد نزدیک به 20 کتاب تالیفی در پایه های مختلف انجام می شود. امتیاز دهی اثر در شاخه های مختلف از نظر محتوایی و کیفی در شاخه های متعدد مانند قدرت استحکام مطالب، شیوه باب بندی ، طراحی سئوالات حتی طرح جلد اخذ و بررسی می شود.

محمدی گفت: تعداد نظریات دریافتی در مورد یک اثر ممکن است بالغ بر چند هزار برگه باشد که در یک برنامه رایانه ای مورد ارزیابی قرار گرفته و در هر آیتم از یک صد نمره، عدد کسب شده اعلام شده و با حاصل جمع مجموعه نمره های اکتسابی معدل اثر و مولف برتر اعلام می شود، مثلا در سال گذشته در ارزیابی های صورت گرفته کتاب های ادبیات عرب بالاترین نمرات را کسب کرده است.

وی افزود: در ابتدای شروع به کار این واحد ، مشخص شد که در حوزه های علمیه خواهران نزدیک به 90 جلد کتاب درسی جدید در دوره عمومی لازم است که مقداری زیادی از آنها تولید شده و بقیه نیز در دست تولید است، برای طلاب در سطح سه (کارشناسی ارشد) نیز در سه رشته فقه و اصول، قرآن و حدیث و فلسفه و کلام نزدیک به 20 جلد کتاب توسط زبده ترین اساتید حوزه تالیف و آماده انتشار شده است که 13 جلد آن تا پایان سال جاری منتشر خواهد شد.