تبیان، دستیار زندگی
هدف دانش آموزان از انجام این پروژه این بود كه با توجه به فرصت محدود بتوانند تا جای ممكن این جنبه های مختلف رو در عكس های خود نمایش دهند...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهدی رحمانی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تنهایی

هدف دانش آموزان از انجام این پروژه این بود كه با توجه به فرصت محدود بتوانند تا جای ممكن این جنبه های مختلف رو در عكس های خود نمایش دهند و فقط به جنبه های منفی و غمگین موضوع نپردازند و سعی كردند در مفهوم تنهایی از نوع بی كسی از دید مجموعه شهری به این پروژه بنگرند.

بخش پروژه های دانش آموزی - مهدی رحمانی

تنهایی

دوازدهمین دوره از پروژه ‌های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است! این دوره نیز همچون سال ‌های گذشته دوستان بسیاری با ثبت طرح ‌ها و ایده ‌های خلاقانه خود در منوی "پیشنهاد موضوع" ما را در ارتقای تنوع پروژه ‌ها یاری نموده اند. هم چون گذشته بر آن شدیم تا با گردآوری این ایده ‌های جالب ، علاوه بر قدر دانی از این دوستان نوآور،  زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم. فراموش نکنید که ما همیشه منتظر طرح ‌های جدید شما عزیزان هستیم.

نام ایده: تنهایی

نام ارائه دهنده/دهند گان: ناتاشا موسوی و رزیتا فرجی

زمینه و نوع پروژه: عکاسی

درجه سختی: متوسط

نام مدرسه: مجتمع آموزشی دخترانه ضحی

مقدمه

دغدغه نوع بشر به خصوص در دو دهه اخیر مقوله تنهایی است. تنهایی گمان می رود محصول زندگی مدرن و از نگاه آرتیست‌ ها پست‌ مدرن است. معمولا وقتی واژه تنهایی را می‌ شنویم احساس می‌ کنیم بار معنایی این واژه بیشتر به سمت مفاهیم اندوهناک و ناراحت ‌کننده گرایش دارد ولی واقعیت این است که وجوهی از تنهایی را که همیشه و لزوماً نگران ‌کننده یا تاثرآور نباشد هم می‌ توانیم برای آن در نظر بگیریم. وقتی به بزرگان و نخبگان تاریخ نگاه می‌ کنیم می‌ بینیم که یا آدم‌ های تنهایی بوده‌ اند و تنهایی را دوست داشته ‌اند، یا در تنهایی آفریده ‌اند و خلق کرده ‌اند. این شامل نخبگان عرصه‌ های مختلفی می ‌شود از جمله دانشمندان، عالمان، ادیبان و عارفان. اساسا در تنهایی الهاماتی به آن ‌ها می ‌شده و قوه خیال به سراغشان آمده.

تنهایی در وجهی که کمتر دیده شده مقبول است و می‌ تواند الهام‌ بخش باشد. تنهایی فقط وجوه نگران کننده یا وجوه غمناکش نیست که باید مد نظر قرار بگیرد. این مورد غفلت ما است که تنهایی می ‌تواند وجوه مختلفی از خیلی خوب تا خیلی بد داشته باشد. تنهایی در موقعیت های مختلف می‌ تواند معانی مختلف داشته باشد. در تاریخ هنر هم شاهد حضور این موضوع در آثار هنری هستیم و می ‌بینیم که بسیاری از هنرمندان درگیر درک و نمایش بیرونی این مفهوم با ایده ‌های خودشان بوده‌ اند.

تنهایی

هدف و روش

هدف دانش آموزان از انجام این پروژه این بود كه با توجه به فرصت محدود بتوانند تا جای ممكن این جنبه های مختلف رو در عكس های خود نمایش دهند و فقط به جنبه های منفی و غمگین موضوع نپردازند و سعی كردند در مفهوم تنهایی از نوع بی كسی از دید مجموعه شهری به این پروژه بنگرند. تنهایی مفهومی بوده که انسان چه از روی غریزه یا ترس و یا کمال‌ گرایی خواسته از آن بگذرد و عقب بزندش؛ طوری که انگار تنهایی را مانعی بر سر راهش می‌ داند که او را از جامعه دور می ‌کند.

البته این ترس از تنهایی در سال های آغازین و پایانی زندگی بیشتر نمود دارد، جایی که طفلی نوپا و کودک هستیم از تنهایی بیم داریم برای این که نمی توانیم از خودمان در برابر حوادث و مسادل و مشکلای دفاع کنیم، و در سال های پایانی زندگی که خود را بیشتر تنها احساس می کنیم و باز هم به جهت از دست دادن توانایی های خود هراس بیشتری از تنهایی داریم.

نهایی و طرد کردن از اولین رویه‌ های مجازات چه در کانون خانواده و چه اجتماع محسوب شده اما بعد از گذر زمان مفهوم تنهایی بیشتر به احساس تنهایی منجر شده و می‌ بینیم که انسان امروز با وجود حضورش در عرصه‌ های مختلف جامعه هنوز این احساس را با خود دارد. به همین خاطر تنهایی در حقیقت فقدان چیزی است؛ در روابط انسانی فقدان عشق و احترام، در روش زندگی فقدان هدف و دلبستگی و جنبه های دیگر که دانش آموزان در این پروژه به آن‌ها پرداختند. لازم به ذكر است عكس های این پروژه توسط گوشی های هوشمند موبایل گرفته شده اند.

مهارت ‌های کسب شده

1. روش ایده یابی (بارش مغزی)

2. مهارت کار در آزمایشگاه (رعایت نکات ایمنی)

3.  آشنایی با مهارت کاربرد ابزار و وسایل مورد نیاز

4.  آشنایی با پروپوزال نویسی

5. آَشنایی با مقاله نویسی

6. آشنایی با تهیه پاورپوینت

7. آشنایی با نحوه جستجوی اطلاعات

8. آشنایی نحوه فیش برداری

9. مهارت ساخت پوستر علمی

10. مهارت انجام کارگروهی

11. آشنایی با شیوه های مختلف عکاسی

12. آشنایی با نرم افزارهای ویرایش عکس

13. آشنایی با ایفیکت های مختلف عکس

تنظیم کننده:محبوبه همت