تبیان، دستیار زندگی
هنر عطرسازی در زمان باستان از مصر شروع شده و در ایران و روم باستان توسعه پیدا کرد. اولین شیمی دان ثبت شده در دنیا زنی به نام تاپوتی می باشد. او گل ها، روغن ها و اگیر ترکی را با دیگر مواد معطر چندین بار متوالی تقطیر و صاف می کرده است...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهدی رحمانی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

طراحی بسته بندی عطر بر اساس مشک

هنر عطرسازی در زمان باستان از مصر شروع شده و در ایران و روم باستان توسعه پیدا کرد. اولین شیمی دان ثبت شده در دنیا زنی به نام تاپوتی می‌ باشد. او گل ها، روغن ها و اگیر ترکی را با دیگر مواد معطر چندین بار متوالی تقطیر و صاف می کرده تا عطر مورد نظر را تولید نماید.

بخش پژوهش های دانش آموزی- مهدی رحمانی

طراحی بسته بندی عطر بر اساس مشک

دوازدهمین دوره  از پروژه ‌های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است! این دوره نیز همچون سال ‌های گذشته دوستان بسیاری با ثبت طرح ‌ها و ایده ‌های خلاقانه خود در منوی "پیشنهاد موضوع" ما را در ارتقای تنوع پروژه ‌ها یاری نموده اند. هم چون گذشته بر آن شدیم تا با گردآوری این ایده ‌های جالب ، علاوه بر قدر دانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم. فراموش نکنید که ما همیشه منتظر طرح ‌های جدید شما عزیزان هستیم.

نام ایده: طراحی بسته بندی عطر بر اساس مشک

نام ارائه دهنده/دهند گان: کوثر داداش خجسته

زمینه و نوع پروژه: ایده های برگرفته از طبیعت

درجه سختی: دشوار

نام مدرسه: دبیرستان فرزانگان ۷

مقدمه

هنر عطرسازی در زمان باستان از مصر شروع شده و در ایران و روم باستان توسعه پیدا کرد. اولین شیمی دان ثبت شده در دنیا زنی به نام تاپوتی می‌ باشد. او گل ها، روغن ها و اگیر ترکی را با دیگر مواد معطر چندین بار متوالی تقطیر و صاف می کرده تا عطر مورد نظر را تولید نماید. در سال ۲۰۰۵، باستان شناسان آنچه که تصور می ‌شود قدیمی ترین عطر جهان می‌ باشد را در پیرگوس، قبرس کشف کردند. این عطرها قدمتی بیش از 4000 سال دارند. در زمان ‌های قدیم مردم با استفاده از گیاهان و ادویه جاتی مانند بادام، گشنیز، گل تلفونی (مورد سبز)، رزین رسته مخروطیان، ترنج، و غیره انواع گل عطر تولید می کرده ‌اند.

در اواخر هزاره چهارم پیش از میلاد در سیلک کاشان ..... غیر از ظروف سفالین بعضی تُنگ‌ های کوچک از مرمر که گویا مخصوص نگهداری عطر بود در حفریات سیلک پیدا شده است. دانشمند ایرانی ابن سینا فرآیند عصاره گیری از گل با استفاده از روش تقطیر را که امروزه به طور معمول استفاده می ‌گردد معرفی کرد. اولین تجربه او با گل رز بوده ‌است.

طراحی پایدار چیست؟

طراحی پایدار با عنوان طراحی دوست دار محیط‌ زیست و یا طراحی سازگار با محیط‌ زیست نیز خوانده می ‌شود. طراحی پایدار به عنوان یکی از انواع روش‌ های طراحی، در برگیرنده‌ محصولاتی است که فقط از منابع تجدید شدنی (طبیعی) ساخته می ‌شوند. علاوه بر این، محصولاتی که در حیطه طراحی پایدار تهیه می ‌شوند، در طی روند ساخت یا در زمان استفاده، آسیب‌ های جدی برای محیط‌ زیست به وجود نمی ‌آورند. اغلب این محصولات به گونه ‌ای طراحی می‌ شوند که رابطه‌ نزدیک تری بین استفاده گر و محیط‌ زیست طبیعی او ایجاد نمایند. یکی از موارد طراحی پایدار استفاده از مواد طبیعی و دوست دار محیط زیست و با دوام است. و از طرف دیگر طراحی دوباره محصولات سنتی است. در این پروژه با طراحی عطر بر اساس مشک (عطر سنتی ایرانی) که یک ماده طبیعی است به جای عطرهای امروزی که مواد شیمیایی هستند و با بسته بندی که از مواد طبیعی است به جای بسته بندی های مقوایی که بر روی آن ها چاپ هایی با رنگ های شیمیایی استفاده می شود می تواند سازگار با محیط زیست و اصول طراحی پایدار باشد. همچنین یک محصول سنتی ایرانی را به افراد معرفی می کند.

طراحی بسته بندی عطر بر اساس مشک

روش

ابتدا دانش آموزان با نمایش انیمیشن و تصاویر آموزشی در زمینه طراحی پایدار و توسعه پایدار پرداختند. پس از بررسی ایده ها در هر جلسه توسط دبیر راهنما؛ ایده های قابل ساخت بر اساس امکانات مدرسه و میزان ارزش علمی پژوهشی به عنوان طرح های منتخب اعلام شدند. که این پروژه یکی از ایده های منتخب کلاس های ایده یابی شناخته شدند. دانش آموزان با استفاده از چند تکنیک خلاقیت طوفان فکری ایده پروژه را به صورت گروهی گسترش داده و تکمیل کردند.  ایده های تکمیلی این پروژه که حاصل تکنیک های خلاقیت اجرایی در کلاس بوده است جهت اراپه در نمایشگاه داخلی مدرسه بر روی یک برد مقوایی مرتب سازی شدند.

فهرست موضوعات و حوزه های تحقیقی مورد نیاز و مرتبط با پروژه؛ با همکاری خود افراد گروه و راهنمایی دبیر راهنما تهیه شده است. افراد گروه به جمع آوری اطلاعات بر اساس این فهرست پرداختند. در این پروژه جهت شناسایی نیاز مسافرین استفاده کننده از متروهای تهران؛ با ۸ نفر سالمندان آقا و خانم مصاحبه شد. در ادامه ابزارها و مواد لازم برای ساخت ماکت تهیه شد و دانش آموزان اقدام به ساخت ماکت کردند. طراحی محصولات با استفاده از ویژگی های محصولات سنتی و استفاده از مواد طبیعی که به محیط زیست آسیب نمی رساند یکی از اصول طراحی پایدار محسوب می شود. در این پروژه با طراحی عطر به شکل کیسه های قدیمی مشک و استفاده از مشک به جای عطرهای شیمیایی می تواند یکی از موارد تبلیغ اهمیت حفظ محیط زیست باشد.

مهارت ‌های کسب شده

1. روش ایده یابی (بارش مغزی)

2. مهارت کار در آزمایشگاه (رعایت نکات ایمنی)

3.  آشنایی با مهارت کاربرد ابزار و وسایل مورد نیاز

4.  آشنایی با پروپوزال نویسی

5. آَشنایی با مقاله نویسی

6. آشنایی با تهیه پاورپوینت

7. آشنایی با نحوه جستجوی اطلاعات

8. آشنایی نحوه فیش برداری

9. مهارت ساخت پوستر علمی

10. مهارت انجام کارگروهی

11. آشنایی با انواع عطرها

12. آشنایی با نرم افزارهای طراحی

تنظیم کننده:محبوبه همت