تبیان، دستیار زندگی
بسیاری از کارشناسان معتقدند از آنجایی که سید محمد بطحایی از بدنه ی کارشناسی وزارت آموزش و پرورش است و با مشکلات این وزارتخانه کاملا آشنایی دارد، فردی شایسته برای این سمت بوده و توانی رفع مشکلات را به بهترین نحو دارد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : آزاده مرنی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

"بطحایی"،نماینده یک میلیون معلم

بسیاری از کارشناسان معتقدند از آنجایی که "سید محمد بطحایی" از بدنه‌ی کارشناسی وزارت آموزش و پرورش است و با مشکلات این وزارتخانه کاملا آشنایی دارد، فردی شایسته برای این سمت بوده و توانایی رفع مشکلات را به بهترین نحو دارد.

آزاده مرنی -بخش سیاست تبیان
بطحایی،نماینده یک میلیون معلم

"سید محمد بطحایی" در خرداد ماه 1342 در محله وحدت اسلامی متولد شد. وی در سال 1360 دیپلم تجربی خود را از دبیرستان دهخدا اخذ نموده و پس از آن وارد اولین دوره مراکز تربیت معلم شد. بطحایی از سال 1362 رسما کار در آموزش و پرورش را آغاز کرد.

"بطحایی" در کارنامه‌ی کاری خود فعالیت‌های فرهنگی-اجتماعی فراوانی از جمله تدریس دروس تخصصی، مدیریت واحد‌های آموزشی، قائم مقام وزیر، دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش، سرپرستی مدارس خارج از کشور، رئیس مرکز ملی نظارت راهبردی سازمان برنامه و بودجه کشور، سرپرست معاونت پشتیبانی و توسعه مدیریت وزارت آموزش و پرورش و ... را دارد.

واکنش‌ها به پیشنهاد وزیر آموزش و پرورش

چندی پس از مراسم تحلیف دولت دوازدهم، دکتر روحانی اسامی 17 تن از وزرای پیشنهادی خود را منتشر کرد که در این لیست، "سید محمد بطحایی" به عنوان وزیر آموزش و پرورش پیشنهاد شده بود. از ابتدای امر، واکنش‌های زیادی به این مهم وارد شد. برخی تلاش کردند تا با فضاسازی، هجمه‌ای گسترده به وی وارد کرده و بطحایی را فردی به دور از سیاست معرفی کنند؛ در حالی که بسیاری از کارشناسان معتقدند که چون "سید محمد بطحایی" از بدنه‌ی کارشناسی وزارت آموزش و پرورش است و با مشکلات این وزارتخانه کاملا آشنایی دارد، فردی شایسته برای این سمت خواهد بود و از آنجایی که وی با ساختار و مشکلات مالی این سازمان آشنایی کامل دارد، گزینه‌ایست که توانایی حل این مشکلات را بهترین نحو، داراست.

مجمع عمومی که در صندوق نامش هیات امناست، این گزارش حسابرس را بررسی، تایید و همچنین برنامه کلی سال آینده موسسه را بررسی و تصویب می‌کند.

باید توجه داشت که انتقادات وارده بر وزیر آموزش و پرورش پیشنهادی رئیس جمهور، اعتراض به شخص آقای بطحایی نبوده و در واقع چون انتظار می‌رفت بنا بر اینکه بیشترین پرسنل زن بین وزارتخانه‌های مختلف مربوط به وزارت آموزش و پرورش است، وزیر زن برای آن درنظر گرفته شود پس اکثر اعتراضات به تصمیم شخص رئیس جمهور بود نه فرد پیشنهادی. این در حالیست که بنابه ضروریات جامعه و مشکلات خاص این وزارتخانه، وی شایسته‌ترین انتخاب می‌باشد.

تخلفات صندوق ذخیره فرهنگیان

یکی از بزرگترین موج‌هایی که مخالفان بطحایی برای تخریب شخصیت وی راه اندازی کردند، ماجرای تخلفات صندوق ذخیره فرهنگیان بود که با حاشیه‌های فراوانی همراه شد. بنا به این مهم لازم است متذکر شویم که در موسسات مالی و بازارهای سرمایه شبیه صندوق ذخیره، مجمع عمومی معمولا سالی یکبار تشکیل می‌شود و در این جلسات به گزارشات حاصل از سیاستگذاری‌ها در حوزه فعالیت‌های آن موسسه پرداخته می‌شود، لذا "سید محمد بطحایی" طی 2 سالی که عضو هیات امنا بود، تنها دو بار (سالی یکبار) جلسه تشکیل شده و آن هم به نظارت بر گزارش حسابرسی که از سوی حسابرس قانونی شرکت ارائه می‌شود، گذشته است.

در واقع مجمع عمومی که در صندوق نامش هیات امناست، این گزارش حسابرس را بررسی، تایید و همچنین برنامه کلی سال آینده موسسه را بررسی و تصویب می‌کند؛ که در آخرین جلسه ایشان بنا به مشاهده‌ی برخی ناهم‌خوانی‌ها در ترازنامه مالی، مفاد گزارش مورد بررسی، نامه‌ای به دکتر فانی نوشته و خواستار رسیدگی به این مهم می‌شود که وی نیز گروهی را متشکل از آقایان "حاجی"، "بطحایی" و "مظفر" مسئول رسیدگی به این جریان می‌کند که نتیجه و گزارشات حاصله را آماده می‌کنند که متاسفانه پیش از نهایی شدن آن، اخباری مبنی بر تخلفات مالی در صندوق ذخیره فرهنگیان منتشر و واقعیت موضوع از دید عموم مردم در ابهام می‌ماند. (این پرونده در حال پیگیری قانونی است.)

اولویت‌های "سید محمد بطحایی" در وزارت آموزش و پرورش

- استفاده از زنان در بخش‌های مدیریت ارشد وزارتخانه

- جوان‌گرایی در کوتاه مدت

- برنامه‌ریزی و ایجاد تغییر و تحول در روند آموزشی

- مدیریت یکپارچه آموزش و پرورش

- تقویت مهارت‌های علمی-عملی و کارآفرینی

- توسعه و تعمق فعالیت‌های قرآنی،عترت و نماز

- کیفیت‌بخشی به فرایندهای گزینش نیروی انسانی

- توسعه‌ی شبکه ملی آموزش و پرورش

- تقویت جایگاه و اثربخشی شوراهای آموزش و پرورش

- متناسب سازی و ایمن سازی فضاهای آموزشی

- ارتقاء کیفیت مدیریت آموزشگاهی

- صیانت از حقوق مردم و افزایش سلامت اداری

- تامین امنیت روانی و حفظ کرامت انسانی