تبیان، دستیار زندگی
گزینه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش از رایزنی با سازمان برنامه برای جبران کسری و مطالبات تا پایان سال ٩٦ و افزایش اورژانسی ظرفیت دانشگاه فرهنگیان برای جبران کمبود معلم خبرداد...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پاسخ بطحایی به صفر تا صد برنامه‌هایش در آموزش و پرورش

از افزایش ظرفیت دانشگاه فرهنگیان تا رایزنی برای جبران کسری بودجه

زینب شاه مرادی - مرکز یادگیری تبیان

پاسخ بطحایی به صفر تا صد برنامه‌هایش در آموزش و پرورش

گزینه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش از رایزنی با سازمان برنامه برای جبران کسری و مطالبات تا پایان سال ٩٦ و افزایش اورژانسی ظرفیت دانشگاه فرهنگیان برای جبران کمبود معلم خبرداد.

به گزارش مركز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش به نقل از خبرگزاری خانه ملت، محمد بطحایی در خصوص آمار و ارقام ورودی ‌ها و خروجی‌ های منابع انسانی در وزارت آموزش و پرورش، گفت: تا سال ١٤٠٠ حدود ٤٠ درصد نیروی انسانی کنونی که رقمی حدود٤٠٠ هزار نفر می شود در عرصه تعلیم و تربیت شرایط بازنشستگی پیدا کرده و می توانند بازنشسته شوند.

گزینه پیشنهادی آموزش و پرورش با اشاره به اینکه برای تامین بخشی از نیروی انسانی مورد نیاز آموزش و پرورش می‌توان  با اتخاذ برخی سازوکارها بخشی از افراد مذکور که شرایط بازنشستگی را دارند ترغیب به ادامه فعالیت کرد، افزود: باید یادآور شد تا وقتی فردی بازنشسته نشود مشمول قانون منع بازنشستگی نمی ‌شود زیرا مجددا دعوت به کار نشده و  مشکلی در این حوزه وجود ندارد.

وی با بیان اینکه دانشگاه فرهنگیان راه اصلی و محوری تامین نیروی انسانی در عرصه تعلیم و تربیت محسوب می شود، اظهار کرد: باید ظرفیت دانشگاه فرهنگیان را به صورت اورژانسی توسعه دهیم تا طی ٤ سال آینده که افراد شرایط بازنشستگی را پیدا می‌کنند بتواند نیروی جایگزین را تربیت کند تا کمبود جبران شود.

بطحایی با اشاره به اینکه اگر بتوانیم حدود ١٠٠ هزار نفر از افراد مذکور را ترغیب به ادامه فعالیت کنیم نیاز به تامین ٣٠٠ هزار نیروی انسانی است، تصریح کرد: باید یادآور شد اگرآزمونی برای جذب نیروی انسانی برگزار شود، براساس ماده٢٦ اساسنامه فرهنگیان همه باید دوره آموزشی در دانشگاه مذکور طی کنند.

دانشگاه فرهنگیان ظرفیت پذیرش ٢٠ الی ٢٥ هزار نفر دانشجو در سال را ندارد

وی با اشاره به اینکه یکی از راه های افزایش ظرفیت دانشگاه فرهنگیان تشکیل کنسرسیوم با دانشگاه‌ های دیگر به منظور بهره‌مندی از ظرفیت علمی و تجهیزاتشان و بر اساس برنامه درسی دانشگاه مذکوراست، افزود: هم اکنون دانشگاه فرهنگیان ظرفیت پذیرش دانشجو در حد مورد نیاز ٢٠ الی ٢٥ هزار نفر در سال را ندارد؛ متاسفانه طی سال‌های گذشته ظرفیت مورد نیاز در دانشگاه فرهنگیان ایجاد نشده است.

رایزنی با سازمان برنامه برای تأمین کسری بودجه

گزینه پیشنهادی دولت برای وزارت آموزش و پرورش در خصوص مشکلات مالی عرصه تعلیم و تربیت و مواجه با کسری بودجه، خاطرنشان کرد: صحبت‌هایی با سازمان برنامه و بودجه صورت گرفته و مقرر شده جلساتی با مسؤلان وزارتخانه آموزش و پرورش برگزار کنند تا میزان مطالبات و کسری ها تا پایان سال ٩٦ مشخص کنند که چقدر منابع نیاز داریم و متعاقبا کسری وجود دارد و بعد برای آن برنامه ‌ریزی شود تا تخصیص صورت بگیرد.

رد پایی از تخلف در مسائل مالی صندوق ذخیره فرهنگیان نیست

بطحایی با اشاره به برخی شبهه‌افکنی‌ها نسبت به حضور وی در هیات امنای صندوق ذخیره فرهنگیان در زمان وقوع فساد مالی، توضیح داد: صندوق ذخیره فرهنگیان دارای هیات امنایی است که مانند دیگر هیات‌های مشابه صرفا نقش سیاست گذاری دارد که سالی یک بار تشکیل جلسه می‌دهند و در آن جلسه صورت‌های مالی و گزارش حسابرسی را تشریح و تصویب می‌کند و رئوس کلی برنامه‌های صندوق را مورد بررسی و تایید قرار می‌دهد.

وی ادامه داد: به علت فعالیت در پست معاونت مالی و اداری، به مدت دو سال عضو حقوقی هیات امنای صندوق ذخیره فرهنگیان بودم که سال اول حضورم در هیات امنای این صندوق پس از اتمام کار سازمان حسابرسی و تهیه گزارش از عملکرد آن بود؛ با این حال در سال دوم با ملاحظه شبهات مالی و گزارشات به مسئله ورود کردم.

وزیر پیشنهادی وزارتخانه آموزش و پرورش دولت دوازدهم هم چنین توضیح داد: گزارش‌های حسابرسی توسط حسابرسان معتمد و مورد تایید "سازمان حسابرسی" تهیه می‌شود لذا آنچه که به دست هیات امنا می‌رسد؛ با این وجود هیات امنا پس از واقف شدن به تخلفات مالی پیگیری حقوقی آن را آغاز کردند.

هیات امنای صندوق حق دخالت در قراردادهای مالی را ندارد

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش همچنین افزود: بر اساس قانون تجارت هیات امنا حق دخالت در وظایف هیات مدیره را ندارد؛ درواقع هیات امنا نمی‌تواند بگوید فلان قرارداد مالی بسته شود یا نشود یا فلان مبلغ پرداخت نشود چراکه این هیات تنها وظیفه سیاستگذاری برای صندوق را داشته و تنها سالی یکبار تشکیل جلسه می‌دهد.

اعلام آمادگی رئیس تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره برای دفاع از بطحایی در صحن علنی/کوچکی‌نژاد شهادت می‌دهد

وی با تاکید بر اینکه جبار کوچکی‌نژاد به‌عنوان رئیس تحقیق و تفحص از صندوق  ذخیره فرهنگیان گفته که حاضر به شهادت و دفاع از وی در صحن علنی است، تصریح کرد: آقای کوچکی‌نژاد بارها گفته‌اند طی مدت آغاز به کار تحقیق و تفحص از صندوق و بررسی اسناد هیچ رد پا و اثری از تخلف اینجانب یا شراکت در تخلفی دیده نشده است.

گزارش مالی بانک سرمایه به مسئولان حسابرسی صندوق منعکس نمی‌شود

وی در ادامه با تاکید بر اینکه این تخلفات مالی در زمان قبل از سرپرستی وی بر وزارت آموزش و پرورش رخ داده بود، درباره عملکرد بانک سرمایه در این پرونده توضیح داد: گزارش مالی بانک سرمایه به دلیل تابعیت از قانون بانک‌ها به مسئولان حسابرسی صندوق ذخیره فرهنگیان منعکس نمی‌شود و فقط در برابر بانک مرکزی پاسخگو هستند؛ حتی اگر صندوق دارای تمام سهام بانک سرمایه باشد در برابر سهامداران و مدیران آن پاسخگو نیست.

ساز و کارهای صندوق ذخیره فرهنگیان نیازمند اصلاح است

بطحایی همچنین با بیان اینکه سازوکارهای صندوق ذخیره فرهنگیان نیازمند اصلاح است، توضیح داد: می‌توان برای اصلاح این سازوکار روش‌هایی به کار برد تا سهامداران مستقیما در انتخاب هیات امنا و حتی هیات مدیره دخالت کنند لذا برنامه‌هایی برای مشارکت سهامداران در فرآیند انتخاب هیات مدیره این صندوق در نظر گرفته شده است تا آن ‌ها در جریان فعالیت ‌های صندوق قرار بگیرند.

افزایش سهم سهامداران در انتخاب هیات امنا و مدیره صندوق ذخیره فرهنگیان

وی با تاکید براینکه سرمایه از دست‌رفته فرهنگیان با اهتمام قوه‌قضاییه و مجلس بازمی‌گردد، ادامه داد: اگرچه سهامداران اکنون نیز در جریان گزارشات مالی قرار می‌گیرند اما این اطلاع پس از انتشار گزارش سال مالی است؛ با این حال اگر در انتخاب هیات امنا و مدیره مشارکت داشته باشند به‌یقین برخی از نگرانی‌ها از بین خواهد رفت.

ظرفیت‌های ایجاد شده در برنامه ششم به اجرای سند تحول کمک می ‌کند

بر اساس این گزارش وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش طی دیدار با نمایندگان مجلس در جلسه فراکسیون نمایندگان ولایی حضور یافت و اظهار داشت: شاید بتوان گفت وزیر آموزش و پرورش نیاز به ارائه برنامه ندارد زیرا برنامه این وزارتخانه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است.

وی افزود: نمی‌خواهم بگویم سند تحول ایرادی ندارد اما یکی از بهترین اسناد بالادستی در کل دستگاه‌های اجرایی کشور است زیرا عموما سندهای بالادستی موضوعات را به صورت کلی بیان کرده‌اند اما این سند از چشم انداز به راهکارهای عملیاتی رسیده است.

مبنای کار در آموزش و پرورش سند تحول بنیادین است

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با بیان اینکه مبنای کار در این وزارتخانه سند تحول بنیادین است، گفت: با اهتمام نمایندگان ظرفیت‌های خوبی در برنامه ششم برای آموزش و پرورش دیده شده که البته کافی نیست ولی این ظرفیت‌ها سبب می‌شود آغاز اجرای سند تحول سرعت یابد.

بطحایی متذکر شد: وزارت آموزش و پرورش فارغ از نگاه‌های سیاسی به عزم ملی نیاز دارد تا مشکلات خود را برطرف سازد و من از نمایندگان درخواست دارم که با تعامل از حاشیه‌ها دور باشیم و به کارهای اصلی بپردازیم.

وی در خصوص مدارس غیردولتی نیز گفت: به این موضوع نیز در قانون تأکید شده و به تازگی در مجلس شورای اسلامی تصویب شده است و ما با ملاحظات قانونی این کار را پیش می‌بریم.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در خصوص اقتدار وزیر پیشنهادی گفت: وزیری که اقتدار نداشته باشد و نتواند تشخیص خود را به کرسی بنشاند نمی‌تواند این وزارتخانه را به موفقیت برساند.

افزایش۱۰ برابری اعتبارات تربیت‌بدنی آموزش و پرورش طی دو سال

بر این اساس در ادامه وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با حضور در فراکسیون ورزش مجلس شورای اسلامی درخصوص برنامه های کاری خود توضیحاتی را ارائه کرد.

وی با تاکید بر اینکه توجه به مولفه ورزش یکی از موضوعات مهم در آموزش و پرورش است و در این راستا معاونت تربیت بدنی وزارتخانه مذکور اقدامات موثری را تاکنون انجام داده است، گفت: خوشبختانه با توجه نمایندگان، اعتبارات تربیت بدنی در آموزش و پرورش طی دو سال گذشته بیش از 10 برابر افزایش یافته است.

بطحایی با اشاره به اینکه نگاه مناسبی به موضوع ورزش در آموزش و پرورش در ماده 94 قانون برنامه ششم توسعه شده است، اظهار کرد: توسعه ورزش در مدارس سبب تقویت نشاط و شادابی دانش آموزان می شود، از این رو ورزش ابزار مهمی در مدارس به حساب می آید.

ورزش یکی از ابزارها برای دستیابی به اهداف تربیتی و پرورشی است

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش دولت دوازدهم با بیان اینکه ورزش یکی از ابزارهای مهم برای دستیابی به اهداف تربیتی و پرورشی تلقی می شود، تصریح کرد: در این راستا تلاش شد تا با برگزاری المپیادها و مسابقات دانش آموزی درون و برون مدرسه ای اقدام مناسبی برای تحقق اهداف تربیتی و پرورشی انجام شود.

وی با اشاره به اینکه توجه همه جانبه به ورزش مدارس سبب دستیابی به ارتقای بهداشت جامعه در آینده می شود، خاطرنشان کرد: بر این اساس در صورت اخذ رأی اعتماد از سوی نمایندگان مجلس، 3 برنامه مشخص برای رونق ورزش در مدارس پیش بینی شده است.

منبع: پایگاه جامع اطلاع رسانی وزارت آموزش و پرورش