تبیان، دستیار زندگی
این بیماری مشکلات متعدد و روزانه ای را برای فرد در هنگام نوشیدن و خوردن غذا به وجود می آورد. بنابراین دانش آموزان تصمیم به ساخت لیوان آسان گیر برای این بیماران گرفتند...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهدی رحمانی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

طراحی و ساخت لیوان آسان گیر برای بیماران پارکینسونی

این بیماری مشکلات متعدد و روزانه ای را برای فرد در هنگام نوشیدن و خوردن غذا به وجود می آورد. بنابراین دانش آموزان تصمیم به ساخت لیوان آسان گیر برای این بیماران گرفتند.

بخش پروژه های دانش آموزی - مهدی رحمانی

طراحی و ساخت لیوان آسان گیر برای بیماران پارکینسونی

دوازدهمین دوره از پروژه ‌های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است! این دوره نیز همچون سال ‌های گذشته دوستان بسیاری با ثبت طرح ‌ها  و ایده ‌های خلاقانه خود در منوی "پیشنهاد موضوع" ما را در ارتقای تنوع پروژه ‌ها یاری نموده اند. هم چون گذشته بر آن شدیم تا با گردآوری این ایده ‌های جالب ، علاوه بر قدر دانی از این دوستان نوآور،  زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم. فراموش نکنید که ما همیشه منتظر طرح ‌های جدید شما عزیزان هستیم.

نام ایده: طراحی و ساخت لیوان آسان گیر برای بیماران پارکینسونی

نام ارائه دهنده/دهند گان: هلیا افسری و سارا رمضانی

زمینه و نوع پروژه: طراحی و ساخت

درجه سختی: متوسط

نام مدرسه: فرزانگان 4

مقدمه

بیماری پارکینسون یک اختلال تحلیل برنده عصبی پیش رونده و در ارتباط با کاهش نورون های ترشح کننده دوپامین در مسیر جسم سیاه و عقده های قاعده ای است. این بیماری در تمام این اختلال با افزایش سن شایع تر می شود. شایع ترین علت بیماری ایدیوپاتیک است اما در اثر مصرف داروها یا سموم یا در زمینه سایر بیماری های نورولوژیک نیز دیده می شود در بیماری پارکینسون تعادل طبیعی میان دوپامین و استیل کولین که هر دو در جسم مخطط وجود دارند بهم خورده است.

بیماری پارکینسون در اثر تحلیل سلول‌ های مغزی در سنین بالای 60 سال رخ می‌دهد و تقریبا 66% بیماران طی 5 سال اول بیماری و 80% پس از 10 سال دچار ناتوانی می‌ گردند. پارکینسون نوعی اختلال عصبی- عضلانی است که به سبب تحلیل سلول‌ های مغزی تولید‌ کننده دوپامین (یک نوع انتقال دهنده پیام عصبی) بروز می‌ یابد.

بعضی علایم پارکینسون عبارتند از لرزش دست و انگشتان، سفتی و انعطاف‌ ناپذیری عضلات، اختلال در جویدن، بلع غذا و صحبت کردن و اختلال در حرکت. افراد با بیماری پارکینسون اغلب تجربه لرزش و سفتی ماهیچه ها، اشکال در راه رفتن، مشکلات تعادلی و حرکات آهسته دارند. بیماری پارکینسون بیماری پیش رونده است، به معنی اینکه علائم و نشانه ها به مرور زمان بدتر می شوند. هر چند که بیماری پارکینسون در نهایت منجر به ناتوانی می شود، بیماری اغلب به صورت آهسته پیشرفت می کند. از این گذشته، برعکس دیگر بیماری های عصبی وخیم، بیماری پارکینسون درمان پذیر است.

طراحی و ساخت لیوان آسان گیر برای بیماران پارکینسونی

یکی از راه های درمان داروها هستند. دیگر راه کاشتن وسیله ای است که مغز را تحریک می کند. دیگر روش ها شامل جراحی می باشد. و این در حالی است که تحقیقات برای دیگر درمان ها ادامه دارد.

بیماری پارکینسون معمولا با لرزش یک دست آغاز می شود و به تدریج اکثر اندام ها را درگیر می کند. پارکینسون پس از آلزایمر، شایع ترین بیماری سیستم اعصاب است که بر اثر کاهش دوپامین و اختلال جسم سیاه مغز ایجاد می شود. جسم سیاه پیام های عصبی را از طریق نخاع به عضلات مختلف ارسال می کند و این فرآیند از طریق ماده شیمیایی دوپامین صورت می گیرد و باعث اختلال در تعادل و کنترل عضلات می شود.

لرزش، سفتی عضلات، کاهش تعادل و اختلال گفتار، مهمترین عوارض این بیماری هستند. استفاده از داروهای کاهش علایم بیماری و جراحی تحریک عمیق مغزی، مهمترین روش های درمان این عارضه به شمار می آیند که در مورد تمام بیماران کارساز نیستند. به گزارش مرکز پیشگری و کنترل بیماری آمریکا، از هر 500 نفر یک نفر به این بیماری مبتلا است.

هدف

این بیماری مشکلات متعدد و روزانه ای را برای فرد در هنگام نوشیدن و خوردن غذا به وجود می آورد. بنابراین دانش آموزان تصمیم به ساخت لیوان آسان گیر برای این بیماران گرفتند. روش مورد نظر کمک زیادی به مبتلایان در هنگام نوشیدن و آشامیدن می کند همچنین ایده ای قابل استفاده برای همگان و در دسترس عموم می باشد، طرح مورد نظر از لوازم ساده و کم هزینه تشکیل شده که به مزایای این ایده افزوده است.

روش

طرح مورد نظر شامل یک لیوان است که دستگیره های آن در دست افراد حالت بسته دارد و لرزش دست باعث ریختن محتویات درون ظرف نمی شود. به قسمت هایی مانند مچ وصل می شود و کاملا سرپوشیده بوده و یک نی از آن خارج می شود.

مهارت ‌های کسب شده

1. روش ایده یابی (بارش مغزی)

2. مهارت کار در آزمایشگاه (رعایت نکات ایمنی)

3.  آشنایی با مهارت کاربرد ابزار و وسایل مورد نیاز

4.  آشنایی با پروپوزال نویسی

5. آَشنایی با مقاله نویسی

6. آشنایی با تهیه پاورپوینت

7. آشنایی با نحوه جستجوی اطلاعات

8. آشنایی نحوه فیش برداری

9. مهارت ساخت پوستر علمی

تنظیم کننده:محبوبه همت