تبیان، دستیار زندگی
بازهم مالکان بافت تاریخی ابرکوه برای تخریب خانه های با ارزش این بافت ثبت ملی شده دست به کار شده اند با این تفاوت که این بار آمار میزان تخریب های انجام شده متناقض است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بافت تاریخی و ملی ابرکوه بازهم دچار چالش تخریب شد

بازهم مالکان بافت تاریخی ابرکوه برای تخریب خانه‌های با ارزش این بافت ثبت ملی شده دست به کار شده‌اند با این تفاوت که این بار آمار میزان تخریب های انجام شده متناقض است.

بخش گردشگری تبیان
ابر کوه

در چند روز اخیر دوباره بافت تاریخی ابرکوه دچار تصمیم های خودسرانه مالکان بناهای قدیمی در بافت ثبت ملی شد. آنها به بهانه اینکه در چند روز قبل تر بخش هایی از بناهای مسکونی دچار تخریب شده و احتمال سقوط دیوار داشت، برای رفع خطر نه تنها این بخش ها را تخریب کرده بلکه بخش های دیگری از سه خانه مسکونی را نیز از بین برده اند چرا که این تخریب منجر به از بین رفتن بناهای دیگر شده است. حالا اداره کل میراث فرهنگی یزد به دنبال طرح شکایت است. این اقدام توسط شهرداری ابرکوه نیز زیر سوال برده شد.

ساشا ریاحی مقدم، معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد در این باره  گفت: خانه ای قدیمی در محله درب قلعه بافت تاریخی شهر ابرکوه مورد تعرض قرار گرفته و تخریب شده است. در این خصوص ضمن صدور اخطار با هماهنگی نیروی انتظامی صورتجلسه تخلف فوق تنظیم شد همچنین از طرف واحد حقوقی نیز طرح شکایت شده است و نامه آن را نیز به دادستان یزد ارسال کردیم.

در این باره، حسین حاتمی شهردار ابرکوه  گفت: حتی اگر ما به عنوان شهرداری بخواهیم کاری انجام دهیم حتما باید مجوز میراث فرهنگی را داشته باشیم باید قانونا این موضوع پیگیری شود. چون تخریب غیر مجاز انجام شده است.

وی با بیان اینکه این خانه ثبت ملی نبوده است ادامه داد: این بافت تاریخی در فهرست میراث ملی ثبت شده است زمانی که یک بافت در این فهرست قرار می گیرد مانند این است که تمام دانه های یک تسبیح و پلاک پلاک آن ثبت شده باشد اینکه مالک بدون مجوز اقدام به تخریب کند قطعا کار درستی نیست. به همین دلیل با تجه به بخش هایی که از این خانه ها به جا مانده بعد از پیگیری های قضایی مالکان باید عین به عین خانه ها را بازسازی کند. پیش از این نیز مالک تنها اجازه داشت بخشی از دیواری که ریخته شده بود را خراب کرده ولی عین به عین بسازد اما این بار بی توجه به چنین موضوعی نیمی از خانه را تخریب کرده و به خانه های اطراف هم آسیب زده است.

اما نکته در این است که اگر چه ریاحی مقدم اعلام می کند تنها دیوار یک خانه تخریب شده بود و مالک  نیمی از خانه خود را از بین برده و به دو خانه دیگر آسیب هایی زده است اما شهرداری ابرکوه در خبری نوشته است تعداد خانه های تخریب شده بیشتر بوده. در این خبر آمده: در پی گزارش های رسیده به شهرداری و بازدیدهای انجام شده متاسفانه در روزهای اخیر محدوده  بافت تاریخی واقع در محله درب قلعه، ضلع شمالی خیابان مفتح سه باب واحد مسکونی بدون دریافت هیچ گونه مجوزی توسط مالکین آنها تخریب شده است.

این اقدام در حالی صورت گرفته است که هرگونه تغییر، تخریب و یا تغییر کاربری در محدوده بافت تاریخی ممنوع بوده و تنها در مواردی که مجوزهای قانونی از اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اخذ شود و با رعایت موازین و تعهد به بازسازی عین به عین امکان پذیر خواهد بود.

ابر کوه

واحد حقوقی شهرداری ابرکوه در این مورد اعلام کرد: این اقدام خود سرانه و غیر قانونی متاسفانه باعث تخریب حداقل ۳ واحد مسکونی شده است که شهرداری برحسب وظایف خود نسبت به پیگیری قانونی و معرفی عاملین این موضوع به مراجع قضایی اعم از مالک دستگاه مکانیکی و مالکین واحدهای تخریب شده که بدون اخذ مجوز این کار را انجام داده اقدام خواهد کرد. لازم به ذکر است بر اساس پیگیریهای صورت گرفته مالکان ماشین آلات همکاری کننده با مالکان نیز شناسایی شده اند و قطعا برخورد قاطعانه ای با آنها صورت خواهد گرفت.

در این باره، حسین حاتمی شهردار ابرکوه  گفت: حتی اگر ما به عنوان شهرداری بخواهیم کاری انجام دهیم حتما باید مجوز میراث فرهنگی را داشته باشیم باید قانونا این موضوع پیگیری شود. چون تخریب غیر مجاز انجام شده است. ما اکنون با اداره میراث فرهنگی یزد در حوزه مرمت حصار تاریخی شهر طرح مشارکتی داریم بنابراین اجازه چنین تخلفاتی  را در حوزه میراث شهر نمی دهیم. من دقیقا نمی دانم چند خانه تخریب شده است چون یکی از کارشناسان ما به بررسی این موضوع پرداخت.

هنوز کارشناس معرفی شده از سوی شهردار ابرکوه پاسخگوی خبرنگار مهر پیرامون این موضوع نشده است با این وجود دوستداران میراث فرهنگی از تخریب های انجام شده در محله درب قلعه فیلمی تهیه کرده و برای خبرگزاری مهر فرستاده اند. در این فیلم میزان تخریب ها بیشتر از یک خانه است. از سوی دیگر معاون میراث فرهنگی یزد و شهردار ابرکوه از طرح شکایت برای این اقدام خبر می دهند شکایتی که هنوز اعلام عمومی نشده و دوستداران میراث فرهنگی شماره نامه آن را ندیده اند.

منبع: مهر