تبیان، دستیار زندگی
با توجه به سفری که توسط یکی از اعضای گروه انجام شد پی به نیاز به اینترنت اضطراری توسط دانش آموزان برده شد. بنابراین دانش آموزان تصمیم گرفتند تا راهی را جهت رفع نیاز اینترنت افراد ارئه کنند....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهدی رحمانی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اینترنت اورژانسی

با توجه به سفری که توسط یکی از اعضای گروه انجام شد پی به نیاز به اینترنت اضطراری توسط دانش آموزان برده شد. بنابراین دانش آموزان تصمیم گرفتند تا راهی را جهت رفع نیاز اینترنت افراد ارئه کنند.

بخش پروژه های دانش آموزی - مهدی رحمانی

اینترنت اورژانسی

دوازدهمین دوره از پروژه ‌های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است! این دوره نیز همچون سال ‌های گذشته دوستان بسیاری با ثبت طرح ‌ها و ایده ‌های خلاقانه خود در منوی "پیشنهاد موضوع" ما را در ارتقای تنوع پروژه ‌ها یاری نموده اند. هم چون گذشته بر آن شدیم تا با گردآوری این ایده ‌های جالب ، علاوه بر قدر دانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم. فراموش نکنید که ما همیشه منتظر طرح ‌های جدید شما عزیزان هستیم.

نام ایده: اینترنت اورژانسی

نام ارائه دهنده/دهند گان: هیراد بایندریان، رادین صف آرا، بردیا کیان پیشه، کیان صالحی و رادین نامدار

زمینه و نوع پروژه: معماری- محیط زیست

درجه سختی: دشوار

نام مدرسه: فرهنگ سعادت

مقدمه

اینترنت را باید بزرگ‌ ترین سامانه ‌ای دانست که تاکنون به دست انسان طرّاحی، مهندسی و اجرا شده است. ریشه این شبکه عظیم جهانی به دهه ۱۹۶۰ باز می‌ گردد که سازمان ‌های نظامی ایالات متّحده آمریکا برای انجام پروژه ‌های تحقیقاتی برای ساخت شبکه‌ ای مستحکم، توزیع شده و با تحمل خطا سرمایه‌ گذاری نمودند. این پژوهش به همراه دوره‌ ای از سرمایه‌ گذاری شخصی بنیاد ملی علوم آمریکا برای ایجاد یک ستون فقرات اینترنت جدید، سبب شد تا مشارکت‌ های جهانی آغاز گردد و از اواسط دهه ۱۹۹۰، اینترنت به صورت یک شبکه همگانی و جهان‌ شمول در بیاید. وابسته شدن تمامی فعّالیت ‌های بشر به اینترنت در مقیاسی بسیار عظیم و در زمانی چنین کوتاه، حکایت از آغاز یک دوران تاریخیِ نوین در عرصه‌ های گوناگون علوم، فناوری، و به خصوص در نحوه تفکّر انسان دارد. شواهد زیادی در دست است که از آنچه اینترنت برای بشر خواهد ساخت و خواهد کرد، تنها مقدار بسیار اندکی به واقعیت درآمده ‌است.

هدف

با توجه به سفری که توسط یکی از اعضای گروه انجام شد پی به نیاز به اینترنت اضطراری توسط دانش آموزان برده شد. بنابراین دانش آموزان تصمیم گرفتند تا راهی را جهت رفع نیاز اینترنت افراد ارئه کنند.

اینترنت اورژانسی

روش

ابتدا برای دانش آموزان کارگاه ایده یابی برگزار شد و افراد علاقمند به حوزه با هم گروهی را تشکیل دادند. و در ادامه ماکت پروژه براساس موارد زیر ساخته شد. قطعات ماکت توسط نرم افزار های سه بعدی کامپیوتری (سالید وورکز) ساخته شده و توسط دستگاه های برش لیزر ورقه های فوم برد برش خورده و توسط لوازم مرتبط با ساخت فضای های مرتبط با ماکت موضوع تکمیل شد.

جزییات طرح پس از آن با توجه به مطالبی که در کلاس در زمینه معماری درس داده شد تصمیم گرفته شد تا استند اینترنت رایگان در شهر طراحی شود. افراد باید دارای کارت مخصوص برای استفاده از این دستگاه داشته باشند. در یک شبانه روز مقدار مشخصی می توانند از اینترنت رایگان استفاده کنند.

این استند شامل محل اتصال شارژر گوشی های همراه و صفحات جمع شو جهت قرار دادن وسایل همراهشان طراحی شده است. و از آنجایی که در ایران منابع خورشیدی مناسبی وجود دارد جهت تامین نیروی الکتریکی در این استند ها از صفحات خورشیدی استفاده شود. افرادی که در فضای شهری به صورت اضطراری به اینترنت نیاز دارند می توانند از طریق داشتن یک کارت مانند کارت های مترو از اینترنت این استندها استفاده کنند. برای اینکه این استندها مورد سوء استفاده کارتون خواب ها قرار نگیرد و همچنین افراد مدت طولانی نتوانند از این استند استفاده کنند نیمکت در کنار این استند قرار داده نشده است. چون کاربرد اصلی این استند استفاده اضطراری و محدود از اینترنت است.

هزینه این اینترنت رایگان توسط شرکت های تبلیغاتی تامین می شود به طوری که بر روی بدنه استندها محلی جهت نصب پوسترهای تبلیغاتی قرار داده شده است و از طرفی دیگر شرکت های تبلیغاتی فرصتی جهت تبلیغات خواهند داشت. با بررسی نیازهای شهروندان این نتایج به دست آمد که بهتر است جهت سهولت استفاده صفحات جمع شو جهت گذاشتن وسایل همراهشان در این استند طراحی شود. جهت زیبایی استند می بایست کنار این استند گل و گیاه کاشته شود و از رنگ های ترکیب صورتی و قهوه ای در طراحی این استندها استفاده شده است. فرم آن از فرم های نقش مایه های کاشی کاری معماری ایرانی – اسلامی است.

سایه بانی با فرم اسلیمی های ایرانی جهت محافظت در برابر آفتاب و باد و باران در قسمت بالای استند طراحی شده است. کاربرد طرح این استند می تواند در مناطق پرتردد و در فضاهای شهری نصب شود و افرادی که نیاز اضطراری و کوتاه مدت به اینترنت دارند از این استندها استفاده کنند. از آنجایی که دسترسی به اینترنت اورژانسی برای شهروندان ضروری است در نتیجه از این نوع استندها مانند تلفن های شهری می تواند تعداد زیادی در مناطق مختلف شهری نصب شوند.

مهارت ‌های کسب شده

1. روش ایده یابی (بارش مغزی)

2. مهارت کار در آزمایشگاه (رعایت نکات ایمنی)

3.  آشنایی با مهارت کاربرد ابزار و وسایل مورد نیاز

4.  آشنایی با پروپوزال نویسی

5. آَشنایی با مقاله نویسی

6. آشنایی با تهیه پاورپوینت

7. آشنایی با نحوه جستجوی اطلاعات

8. آشنایی نحوه فیش برداری

9. مهارت ساخت پوستر علمی

10. مهارت انجام کارگروهی

تنظیم کننده: محبوبه همت