تبیان، دستیار زندگی
بیش از ۵۰۰۰ هزار نفر در صف اعدام و حدود ۱۴ هزار زندانی بخاطر جرایم مواد مخدر در زندان های کشور هستند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اعدام 5000 قاچاقچی!

"بیش از ۵۰۰۰ هزار نفر در صف اعدام" و "حدود ۱۴ هزار زندانی بخاطر جرایم مواد مخدر در زندان های کشور" هستند.

فرآوری: نیره هوشیار- بخش اجتماعی تبیان
اعدام 5000 قاچاقچی!

بحران مواد مخدر در سراسر جهان، آمار چشمگیری از مرگ و میرها را به خود اختصاص داده است و دولت ها با برنامه ها و تدابیر خاص خود با این آسیب اجتماعی برخورد می کنند. کشور ما نیز یکی از کشورهایی است که بیشترین مصرف کنندگان مواد مخدر را به خود اختصاص داده است و به همین خاطر، همواره یکی از اولویت های مسئولین بررسی و طراحی برنامه هایی برای مبارزه با توزیع کنندگان مواد مخدر برای کاهش آمار مصرف کنندگان بوده است.

در این راستا و بنا بر احکام و قوانین مربوطه؛ سالانه افراد زیادی به جرم های وابسته به مواد مخدر دستگیر، زندانی، اعدام می‌شوند اما باید دانست که اعدام قاچاقچیان مواد مخدر تنها راه چاره نبوده و عده ای از حاملان مواد مخدر که دستگیر و اعدام می شوند قاچاقچی اصلی نیستند و در نتیجه قانونی جایگزین اعدام باید در نظر گرفته شود و بنابه اهمیت موضوع این مهم در مجلس مطرح شد و در نهایت قانون جدید برای قاچاقچیان وضع شد.

قانون جدید شامل چه افرادی می شود؟

در اینجا باید بدانیم این قانون شامل چه افرادی می‌شود؛ آذر ماه سال گذشته در مجلس شورای اسلامی با رای نمایندگان مقرر شد تا ماده ای به عنوان ماده ۴۶ به قانون مبارزه با مواد مخدر الحاق شود. براساس این قانون؛ مرتکبان جرائم مرتبط با مواد مخدر در مواردی که آورده می شود، مفسد فی الارض محسوب شده و در سایر موارد که اعدام و حبس ابد و حبس از ۲۵ تا ۳۰ سال در نظر گرفته شده ‌است :

الف- «مواردی که مباشر جرم یا حداقل یکی از شرکا حین ارتکاب سلاح گرم همراه داشته یا سلاح گرم یا سرد کشیده باشد».

ب- «مواردی که مرتکب براساس ماده ۱۸ این قانون یا ماده ۱۳۰ قانون مجازات اسلامی سردسته گروه مجرمانه سازمان یافته باشند».

پ- «مواردی که مرتکب سابقه محکومیت به اعدام یا ۱۰ سال حبس یا بیش از آن یا گذراندن حداقل ۵ سال حبس به علت ارتکاب جرائم موضوع قانون مواد مخدر را داشته باشند».

ت- «ساخت یا تولید یا وارد کردن مواد موضوع ماده ۸ این قانون به کشور مشروط به آنکه بیش از ... کیلوگرم باشد».

افرادیکه به صورت مسلحانه چه سرد و گرم اقدام به قاچاق مواد مخدر کنند اعدام خواهند شد.

در صورتی که حکم به مجازات بیش از حداقل مجازات قانونی باشد دادگاه می‌تواند بخشی از مجازات حبس را پس از گذراندن حداقل مجازات قانونی به مدت ۱۰ تا ۱۵ سال تعلیق کند و این قانون شامل دارندگان محکومیت قطعی فعلی نیز می شود. گفتنی است 80 درصد زندانیان مواد مخدر بیش از یک کیلوگرم مواد مخدر حمل کردند و تصویب میزان مخدر در تبصره ت ماده فوق برای بسیاری سرنوشت‌ساز است.

محکومان اعدام چشم انتظار رای مجلس

موضوعی که در اینجا مطرح می شود در ارتباط با گنجایش زندان های کشور است. در آذر ماه سال گذشته اعلام شده بود که بیش از 5000 نفر در نوبت اعدام هستند. با تصویب و اجرایی شدن قانون جایگزین مجازات اعدام برای قاچاقچیان مواد مخدر تعداد زیادی از این افراد با توجه به این قانون اعدام نخواهند شد اما از طرفی تعداد زندانیان حبس 25 تا 30 سال افزایش پیدا خواهد کرد که این به معنی افزایش تعداد زندانیان است. حال اینکه با توجه به گفته های رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا تعداد زیادی از قاچاقچیان نوپا مواد مخدر پس از تصویب شدن این قانون با قبول ریسک حبس به قاچاق مواد مخدر روی می‌آورند. سخنگوی کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی درارتباط با اصلاحیه قانون جایگزینی اعدام برای قاچاقچیان مواد مخدر می‌گوید: «به طور کلی برای فروش، حمل و نگهداری مواد مخدر اعدام نداریم جز در سه مورد که در بیش از این نیز گفته شده بود».

بر اساس مصوبه جدید کمیسیون قضایی مجلس، برای تولید، توزیع، فروش و یا وارد کردن بیش از ۱۰۰ کیلوگرم از مواد مخدر سنتی چون تریاک، شیره و سوخته، و دو کیلوگرم از مواد مخدری چون هروئین، مرفین، کوکائین، و دیگر مشتقات شیمیایی مرفین و کوکائین، مجازات اعدام در نظر گرفته شده است.

افرادی که بعد از لازم اجرا شدن این قانون مرتکب قاچاق مواد مخدر شوند نیاز به سابقه ندارند بعضی برای بار اول هم محکوم به اعدام خواهند شد و اینها افرادی هستند که 50 کیلوگرم یا بیشتر تریاک و مشابهات آن را خرید ، توزیع و یا فروخته باشند و یا دو کیلوگرم یا بیشتر هروئین را وارد کشور کرده و توزیع و فروخته باشند اعدام خواهند شد و اگر سه کیلوگرم یا بیشتر نگهداری یا صادر کرده باشند شامل حکم اعدام خواهند شد.

در طرح مجلس به کسانی که اقدام به قاچاق مواد مخدر کرده اند در احکام قدری بیشتر ارفاق شده است در عین حال نسبت به افرادی که بعد از این قانون مرتکب جرم قاچاق می شوند سخت گیری هایی درنظر گرفته شده است. افرادیکه به صورت مسلحانه چه سرد و گرم اقدام به قاچاق مواد مخدر کنند اعدام خواهند شد و بکارگیری افراد زیر 18 سال در امر قاچاق حکم اعدام را برای سرکرده قاچاقچیان خواهد داشت.

کلام آخر

در رابطه با تغییر قانون حذف مجازات اعدام محکومان مرتبط با مواد مخدر، باید متذکر شویم که لازم است با بررسی های همه جانبه و در نظر گرفتن زوایای مختلف این آسیب اجتماعی؛ تغییرات لازم اعمال شود و مجازات جرایم خشن موادمخدر (افرادی که با سلاح اقدام به قاچاق می نمایند) به اعدام منتهی شود و قاچاقچیان خرده پا و مصرف کننده گان به مجازات های جایگزین همانند حبس ابد و مانند آن محکوم شوند تا ضمن جلوگیری از ادامه چنین روندی، راه بازگشت برای افراد خرده پا وجود داشته باشد.
منابع: خبرگزاری اقتصادنیوز/ خبرگزاری ایسنا