تبیان، دستیار زندگی
صدور حکم انتخاب اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام از سوی مقام معظم رهبری، خط بطلانی شد بر تمامی شایعات و حاشیه سازی های مربوط به اختلاف برخی رجل سیاسی و بحرانی جلوه دادن فضای سیاسی جامعه.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : آزاده مرنی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خط بطلان رهبر انقلاب بر حاشیه‌های سیاسی

صدور حکم انتخاب اعضای "مجمع تشخیص مصلحت نظام" از سوی مقام معظم رهبری، خط بطلانی شد بر تمامی شایعات و حاشیه‌سازی‌های مربوط به اختلاف برخی رجل سیاسی و بحرانی جلوه دادن فضای سیاسی جامعه.

آزاده مرنی -بخش سیاست تبیان
خط بطلان رهبر انقلاب بر حاشیه‌های سیاسی

از نخستین روزهای پایه‌گذاری انقلاب اسلامی و با قانونی شدن اصل ولایت فقیه، این مهم یکی از بنیان‌های اساسی نظام جمهوری اسلامی ایران قرار گرفت که طی سی و چند سال گذشته در تمام فراز و نشیب‌های موجود که حاصل از فشارها، دخالت‌ها و تهاجمات خارجی و داخلی بود؛ با رهنمون‌های خاص و راهبردی، فصل‌الخطاب امور قرار گرفت و باعث شد این نظام مقدس در شایسته‌ترین مسیر حرکت نماید.

بر همگان آشکار است که رهبر معظم انقلاب اسلامی همواره با نگاهی ژرف و همه‌جانبه به امور داخلی و خارجی سکان‌دار نظام جمهوری اسلامی بوده، تاجایی که دولتمردان غربی و شرقی نیز به ایم مهم اذعان داشته و ایشان را فردی مدبر و اندیشمند دانسته‌اند.

حکم رهبر انقلاب و انتخاب اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام

با ظهور پاره‌ای اختلاف نظرها، طی یک دهه‌ی گذشته همواره شاهد تصمیم‌گیری‌های این پیر فرزانه بوده‌ایم که بهترین و مطلوب‌ترین نتیجه‌ها را برای جامعه‌ی ما به ارمغان آورده است. از تصمیمات خاص و منحصر بفرد ایشان در ایام انتخابات 88 گرفته تا انتصاب‌های اخیر. آری! صدور حکم اعضای جدید "مجمع تشخیص مصلحت نظام" از سوی ایشان، خط بطلانی شد بر تمامی شایعات و حاشیه‌سازی‌های مربوط به اختلاف برخی رجل سیاسی و بحرانی جلوه دادن فضای سیاسی جامعه.

رهبر معظم انقلاب در حکم انتخاب اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام، با انتخاب افرادی از احزاب و جریان‌های سیاسی مختلف و با درایتی خاص؛ بار دیگر با صدایی رسا اعلام کردند که همه افراد در بدنه‌ی نظام جای دارند و اگر هم اختلافی ظهور می‌کند، سطحی و گذرا است.

حضور احمدی نژاد در مجمع

شاید یکی از افرادی که نام وی مدت‌هاست با حاشیه‌های زیادی همراه گشته، "محمود احمدی نژاد" باشد. وی که با پیشنهاد رهبر معظم انقلاب اسلامی و طی صدور بیانیه‌ای از شرکت در انتخابات ریاست جمهوری صرف نظر کرده بود، با حضور در ستاد انتخابات و ثبت‌نام خود، شوک عظیمی به جامعه وارد کرد. از آن زمان عده‌ای برآن شدند که وی به تقابل با مقام رهبری پرداخته و دیگر جایگاهی در نظام اسلامی نخواهد داشت؛ حال آنکه با انتخاب وی بعنوان یکی از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام از سوی رهبر انقلاب، همه آشکارا اصل "جذب حداکثری و دفع حداقلی" و "نرمش سیاسی" را مشاهده کردیم.

اعضای مجمع تشخیص مصلحت

در حکم امروز رهبر معظم انقلاب حضرات آیات و حجج اسلام به شرح ذیل در مجمع تشخیص مصلحت نظام حضور به هم رساندند:

آقای حاج سیّدمحمود هاشمی شاهرودی، آقای حاج شیخ احمد جنتی، آقای امینی نجف‌آبادی، آقای موحدی کرمانی، آقای ناطق نوری، آقای حاج شیخ حسن صانعی، آقای محسنی اژه‌ای، آقای مجتهد شبستری، آقای سیّدابراهیم رئیسی، آقای درّی نجف‌آبادی، آقای محمّدی‌عراقی، آقای مجید انصاری، آقای مصباحی‌مقدم.

خط بطلان رهبر انقلاب بر حاشیه‌های سیاسی
درصد فراوانی احزاب و جریان های سیاسی در مجمع تشخیص مصلحت نظام

آقای غلامرضا آقازاده، آقای علی آقامحمّدی، آقای محمود احمدی‌نژاد، آقای محمّدجواد ایروانی، آقای محمّدرضا باهنر، آقای احمد توکّلی، آقای سعید جلیلی، آقای غلامعلی حدّادعادل، آقای داود دانش‌جعفری، آقای پرویز داودی، آقای محسن رضائی، آقای سیّدمحمد صدر، آقای محمّدحسین صفارهرندی، آقای محمّدرضا عارف، آقای محمّد فروزنده، آقای سیّدحسن فیروزآبادی، آقای محمّدباقر قالیباف، آقای حسین محمّدی، آقای حسین مظفّر، آقای سیّدمصطفی میرسلیم، آقای سیّدمحمّد میرمحمّدی، آقای سیّدمرتضی نبوی، آقای علی‌اکبر ولایتی، آقای صادق واعظ‌زاده، آقای احمد وحیدی.

حائز اهمیت آن که بنا بر حکم رهبر معظم انقلاب، قریب به 38 عضو جدید وارد این مجمع شدند، از جمله: محمدباقر قالیباف و آیت الله ابراهیم رئیسی، آیت الله مجتهد شبستری، احمد توکلی و سید محمد صدر.

نگاه اجمالی به سوابق حضرات آیات و حجج اسلام در اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام

خط بطلان رهبر انقلاب بر حاشیه‌های سیاسی

"آیت الله شاهرودی" ؛ از شاگردان آیت‌الله سیدمحمدباقر صدر و اندیشمند اسلامی است. وی سال‌ها از اعضای‌ شورای‌ نگهبان‌ بود و در کارنامه سیاسی خود فعالیت‌های فراوانی دارد که برخی از آنها عبارتند از: ریاست‌ قوه‌ قضائیه‌، عضویت در شورای عالی حوزه علمیه قم، ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام و ... .

خط بطلان رهبر انقلاب بر حاشیه‌های سیاسی

"آیت الله احمد جنتی" ؛ آیت‌ الله احمد جنتی‌ پیش‌ از پیروزی‌ انقلاب‌ اسلامی، در سخنرانی‌ها، اجتماعات‌ عمومی‌ و جلسات‌ خصوصی‌ همواره‌ به‌ تبلیغ بر ضد حکومت‌ پهلوی‌ می‌پرداخت‌ و دیگران‌ را به‌ پیروی‌ از راه‌ امام خمینی (ره) دعوت‌ می‌کرد. برخی‌ از مسؤولیت‌های وی عبارتند از: ریاست‌ سازمان‌ تبلیغات‌ اسلامی، عضویت‌ در شورای نگهبان‌، عضویت‌ در شورای عالی انقلاب فرهنگی‌، عضویت‌ در مجمع‌ تشخیص‌ مصلحت‌ نظام و ... .

خط بطلان رهبر انقلاب بر حاشیه‌های سیاسی

"آیت‌الله ابراهیم امینی" ؛ در درسهای‌ خارج‌ فقه‌ و اصول‌ آیت‌الله‌ بروجردی‌(ره‌) و در درس‌ خارج‌ اصول‌ امام‌ خمینی‌(ره‌) شرکت‌ می‌نمود. بعدها که‌ درس‌ خارج‌ فقه‌ امام‌ راحل(ره‌) نیز تشکیل‌ شد، در آن‌ شرکت‌ می‌جست‌.

آیت‌الله‌ امینی‌ در طی‌ این‌ سال‌ها با طلاب‌ فاضل‌ بسیاری‌ رابطه‌ دوستی‌ و رفاقت‌ داشت‌ و دروس‌ آموخته‌ را مباحثه‌ می‌کرد که‌ از جمله‌ آنها آقایان‌ سید کمال‌ الدین‌ موسوی‌، شیخ‌ ابوالقاسم‌ محمدی‌، شیخ‌ عبدالله‌ جوادی‌ آملی‌ و شیخ‌ عباس‌ ایزدی‌ را می‌توان‌ نام‌ برد. وی‌ مسئولیت‌های خطیری داشت که مهم‌ترین آنها به این شرح هستند: نماینده‌ امام‌(ره‌) در امور استان‌ هرمزگان‌، عضویت‌ در شورای‌ بازنگری‌ قانون‌ اساسی‌، نایب‌ رئیس‌ مجلس‌ خبرگان‌، عضویت‌ در جامعه‌ مدرسین‌ حوزه‌ علمیه‌ قم‌، امام‌ جمعه‌ شهر قم ‌و ... .

خط بطلان رهبر انقلاب بر حاشیه‌های سیاسی

"آیت الله محمدعلی موحدی کرمانی" ؛ از موسسین و چهره‌های برجسته جامعه روحانیت مبارز است که از ابتدا به عنوان یکی از اعضای شورای مرکزی فعالیت داشته است. وی علاوه بر این مسئولیت‌های فراوانی از جمله عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام، عضویت در مجلس خبرگان رهبری، امامت جمعه موقت تهران و ... را بر عهده داشته است.

خط بطلان رهبر انقلاب بر حاشیه‌های سیاسی

"آیت الله علی اکبر ناطق‌نوری" ؛ یکی از اصلی‌ترین مبارزان رژیم پهلوی بود. وی پس از انقلاب اسلامی از یکی از تاثیرگذاران‌ترین چهره‌های سیاسی محسوب می‌شد که طی این سال‌ها مسئولیت‌های فراوانی همچون ریاست دادگاه محاکمه اعضای گروهک تروریستی فرقان، وزیر کشور، نماینده مجلس، رئیس قوه مقننه، رئیس دفتر بازرسی ویژه رهبری را عهده‌دار بوده است.

خط بطلان رهبر انقلاب بر حاشیه‌های سیاسی

"آیت الله حسن صانعی" ؛ از نخستین روزهای انقلاب اسلامی فعالیت‌های سیاسی-اجتماعی فراوانی داشت و در کارنامه‌ی وی سمت‌هایی از جمله سرپرست بنیاد پانزده خرداد و عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام دیده می‌شود.

خط بطلان رهبر انقلاب بر حاشیه‌های سیاسی

"حجت الاسلام محسنی اژه‌ای" ؛ علاوه بر تحصیلات حوزوی دارای مدرک دکترای حقوق بین‌الملل خصوصی نیز است. وی تاکنون وزیر اطلاعات دولت نهم، سخنگوی قوه قضاییه و دادستان کل کشور، مسئول گزینش وزارت اطلاعات، دادستان ویژه روحانیت تهران بوده است.

خط بطلان رهبر انقلاب بر حاشیه‌های سیاسی

"آیت الله محمد مجتهد شبستری" ؛ در بالاترین سطوح حوزوی تحصیل کرده و در سال ۱۳۴۸ دو تن از مراجع تقلید و شهید  بهشتی از وی دعوت کردند تا برای ادار‌ی مرکز اسلامی هامبورگ (آلمان) به آن کشور برود. وی در کنار فعالیت‌های علمی مسئولیت‌های زیادی از جمله: نماینده مجلس خبرگان رهبری، نمایندگی مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، ریاست کمیسیون اقتصاد، نماینده ولی فقیه و امام جمعه تبریز را داشت.

خط بطلان رهبر انقلاب بر حاشیه‌های سیاسی

"حجت الاسلام سیّدابراهیم رئیسی"؛ تولیت آستان قدس رضوی در سال 1339 در محله نوغان مشهد مقدس متولد شد. وی تحصیلات مقدماتی را در حوزه علمیه مشهد شروع کرد و پس از چند سال در 15 سالگی راهی حوزه علمیه قم شد و تحصیلات حوزوی خود را تا سطح چهار فقه و اصول در مدرسهٔ حقانی ادامه داد. رئیسی هم چنین دارای دکتری فقه و حقوق خصوصی از دانشگاه شهید مطهری است. ورود حجت الاسلام رئیسی به عرصه مدیریت قضایی از سال 1359 و با حضور در جایگاه دادیاری شهرستان کرج آغاز و با معاون اول قوه قضائیه، دادستانی کل کشور و دادستان کل ویژه روحانیت ادامه یافت.

خط بطلان رهبر انقلاب بر حاشیه‌های سیاسی

"آیت‌الله دری نجف آبادی"؛ یکی از بزرگترین فعالان علمی، سیاسی، اجتماعی انقلاب اسلامی است. وی از ابتدای انقلاب اسلامی در کنار فعالیت‌های علمی و تدریس مسئولیت‌های زیر را نیز برعهده داشته است:

دبیر هیئت عالی گزینش، عضویت در ستاد قرارگاه خاتم الانبیاء، نمایندگی امام جمعه تهران در ستاد پشتیبانی جبهه و جنگ، عضویت در شورایعالی مجمع جهانی اهل بیت(ع)، امامت جمعه موقت شهر ری، وزیر اطلاعات، ریاست كمیته اقتصادی شورای عالی امنیت ملی و ... .

خط بطلان رهبر انقلاب بر حاشیه‌های سیاسی

"حجت الاسلام محمود محمدی عراقی"؛ از شاگردان حضرات "آیت الله بروجردی" و امام خمینی(ره) است که با پذیرش مسئولیت‌هایی از جمله نماینده امام در سپاه پاسداران، مسئول دفتر سیاسی سپاه، مسئول گروه جامعه شناسی دفتر همکاری حوزه و دانشگاه، عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام و ... خدمات فراوانی به انقلاب اسلامی ارائه کرده است.

خط بطلان رهبر انقلاب بر حاشیه‌های سیاسی

"حجت الاسلام والمسلمین مجید انصاری "؛ یکی از مبارزان رژیم پهلوی است. وی تاکنون مسئولیت‌های خطیری را عهده‌دار بوده است که مهم‌ترین آنها عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، معاون پارلمانی رئیس جمهور یازدهم، نماینده استان تهران در دوره سوم مجلس خبرگان است.

خط بطلان رهبر انقلاب بر حاشیه‌های سیاسی

"حجت الاسلام غلامرضا مصباحی‌مقدم"، با شروع جنگ ایران و عراق به جبهه‌های جنگ شتافت و به مدت ۶ ماه در کنار سایر رزمندگان به مقابله با دشمن بعثی پرداخت. وی در سال ۱۳۶۲ در رشته اقتصاد کارشناسی ارشد گرفت و پس از آن ریاست دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران، معاونت پژوهشی دانشگاه امام صادق، عضویت در هیئت امنای پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، عضویت در شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و ... عهده‌دار شد. (1)

پی‌نوشت:

زندگینامه بزرگان، باشگاه خبرنگاران جوان