تبیان، دستیار زندگی
امروزه یک برنامه استراتژیک بازاریابی که ابزار روابط عمومی در آن نقشی نداشته باشد و یا از کمترین امکانات آن بهره برداری کند، قطعاً موثرترین برنامه بازاریابی نخواهد بود. در این برنامه بازاریابی بودجه بسیار زیادی صرف شده و بی شک به اندازه هزینه انجام شده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سه قاعده در انجام فعالیت روابط عمومی

امروزه یک برنامه استراتژیک بازاریابی که ابزار روابط عمومی در آن نقشی نداشته باشد و یا از کمترین امکانات آن بهره برداری کند، قطعاً موثرترین برنامه بازاریابی نخواهد بود. در این برنامه بازاریابی بودجه بسیار زیادی صرف شده و بی شک به اندازه هزینه انجام شده موثر نخواهد بود.

هومن بهلولی- روابط عمومی

روابط عمومی (Public Relation) و یا به اختصار PR مفهوم گسترده ای است که شاید نتوان آن را در یک جمله تعریف کرد. خلاصه ترین شکل تعریف روابط عمومی، مدیریت جریان اطلاعات دو سویه میان سازمان و افکار عمومی است. به عبارت ساده تر روابط عمومی نوعی اطلاع رسانی در مورد محصول و یا خدمات یک کسب و کار به افکار عمومی با قابلیت سنجش و ارزیابی تاثیرگذاری آن است. آنچه در روابط عمومی بسیار مهم است و می بایست مورد توجه قرار گیرد این است که، در روابط عمومی، رابطه ایجاد شده می بایست دو سویه باشد و بتوان بازخوردهای حاصل را ارزیابی و مورد سنجش قرار داد.

روابط عمومی بخشی از یک سازمان است که وظیفه دارد افکار عمومی را در مورد صنعت سازمان خود رصد کرده و با بهره جستن از فرصت های مناسب و تعامل دائمی با رسانه ها، بر روی افکار عمومی در مورد محصولات و خدمات سازمان خود تاثیر بگذارد. از نظر جایگاه و یا چارت سازمانی، من روابط عمومی را زیر مجموعه ای از واحد بازاریابی یک سازمان می دانم. روابط عمومی ابزاری است برای خلق یک برند جدید. کاری که امروز روابط عمومی برای خلق یک برند جدید می تواند انجام دهد تبلیغات یا از انجام آن عاجز است و یا با هزینه ای به مراتب بیشتر می تواند انجام دهد. البته فراموش نکنیم که هر کدام از این دو راسلت خود را بر عهده دارند. روابط عمومی می بایست برند جدید را خلق کند و تبلیغات پس از آن به ثبات و دوام آن برند کمک خواهد کرد. با توجه به افزایش پیام های تبلیغاتی و معمولاً یکسویه بودن این پیام ها در حال حاضر، روابط عمومی با استفاده از خلق پیام های جذاب، متفاوت، باور پذیرتر برای عموم و پیام های غیر مستقیم، بسیار کارآمد تر و کم هزینه تر از تبلیغات می تواند محصول و یا خدمتی جدید را در افکار مخاطبان جا دهد.

سه قاعده ای که می بایست در انجام فعالیت روابط عمومی خود در نظر داشته باشیم:

پیامی متفاوت و خلاق ایجاد کنیم: عامه مردم در حال غرق شدن در انبوه پیام های تبلیغاتی و اطلاعاتی هیتند که همه روزه به سمت آنها سرازیر می شوند. پیام ما می بایست قابلیت این را داشنه باشد که از میان این همه از اطلاعات سر بیرون بیاورد و مورد توجه قرار گیرد.

استراتژی روابط عمومی ما در نهایت منجر به افزایش درآمد کسب و کار ما شود در غیر اینصورت وقت و هزینه خود را اتلاف کرده ایم.

ایده ابتکاری شما می بایست شهرت را برای سازمان شما به همراه بیاورد. این شهرت و تعامل مدام با رسانه ها برای تقویت و حفظ این موقعیت مهمترین قاعده در انجام فعالیت روابط عمومی محسوب می شود.

آنچه می بایست در انتهای این مقاله به آن توجه کنید این است که امروزه یک برنامه استراتژیک بازاریابی که ابزار روابط عمومی در آن نقشی نداشته باشد و یا از کمترین امکانات آن بهره برداری کند، قطعاً موثرترین برنامه بازاریابی نخواهد بود. در این برنامه بازاریابی بودجه بسیار زیادی صرف شده و بی شک به اندازه هزینه انجام شده موثر نخواهد بود.

مولف: مسعود محمدی (محقق در حوزه بازاریابی)

منبع: www.ibazaryabi.com