تبیان، دستیار زندگی
ست  در نشست تخصصی صحیفه پژوهی که در موزه ملی قرآن برگزار شد، شرکت کنندگان بر ظرافتهای معنوی صحیفه سجادیه تأکید کرده و اظهار داشتند: مهمترین بعد صحیفه سجادیه جنبه عبادی و ملکوتی این کتاب است و راه بیان تمام آنچه را که...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

صحیفه سجادیه سرشار از ظرافتهای معنوی است

در نشست تخصصی صحیفه پژوهی که در موزه ملی قرآن برگزار شد، شرکت کنندگان بر ظرافتهای معنوی صحیفه سجادیه تأکید کرده و اظهار داشتند: مهمترین بعد صحیفه سجادیه جنبه عبادی و ملکوتی این کتاب است و راه بیان تمام آنچه را که انسان در راز و نیاز با خدا می خواهد، نشان می دهد که البته امروزه این کتاب غنی و ارزشمند کمتر مورد توجه است .

به گزارش مهر در این نشست، عبدالحسین طالعی عضو هیئت علمی دانشگاه قم طی سخنانی صحیفه سجادیه را گنیجینه عظیمی دانست که تاکنون در جمع اهل پژوهش، دانشگاهیان و حوزویان مورد غفلت واقع شده است .

وی افزود: اگر همه عالم را جمع کنیم و به خوان صحیفه سجادیه بنشانیم باز هم کاری نکرده ایم و هنوز می توان ابعاد ناشناخته ای از صحیفه سجادیه را مورد توجه قرار داد .

همچنین در این نشست دکتر منصور پهلوان طی سخنانی با اشاره به ظرافتهای معنوی صحیفه سجادیه گفت: لطیف ترین راز ونیازها و عبادتها را در این کتاب می یابیم که قبلا از آن درهیچ یک از کتب گذشتگان نیامده است.

وی یادآور شد: هریک از علما و اندیشمندان روایت های متفاوتی از صحیفه داشته اند و شرح ها و ترجمه های متفاوتی از این اثر ارائه شده است چرا که این کتاب یکی از قدیمی ترین کتب دوره اسلامی است .

این استاد دانشگاه به اهتمام هنرمندان اسلامی در بهره گیری از معارف صحیفه سجادیه در آثار خود اشاره کرد و یادآور شد: این کتاب توسط خطاطان مشهور اسلامی کتابت شده و تصویرگران و نگارگران نیز از مفاهیم عمیق عبادی آن در آثار خود بهره گرفته اند .

وی تصریح کرد: نسخه های ارزشمندی از این کتاب در حال حاضر در دست است اما نسخ ارزشمندی از آن نیز از بین رفته است .

دکتر پهلوان با برشمردن ویژگی های صحیفه سجادیه اظهار داشت: این کتاب قدیمی ترین کتاب دینی است که از دوره اسلامی بعد از قرآن به طور کامل باقی مانده است و حتی نهج البلاغه نیز علی رغم اینکه شامل مجموعه سخنان امام علی (ع) می شود، سیصد سال بعد از صحیفه سجادیه تألیف شده است .

در ادامه نشست علمی تخصصی صحیفه پژوهی در جشنواره پیام پیامبر (ص)، حجت الاسلام سید احمد سجادی رئیس مرکز تحقیقات رایانه ای حوزه علمیه اصفهان و پژوهشگر دینی طی سخنانی با اشاره به جایگاه کنونی صحیفه سجادیه در جامعه گفت: برطبق روایت مشهور صحیفه سجادیه شامل 54 دعاست اما علی رغم تمام برکات و ارزشها، این کتاب مورد بی توجهی و بی مهری جامعه پژوهشگران دینی واقع شده است .

وی افزود: اهتمام همگانی در جامعه برای شناخت صحیفه سجادیه لازم است تا این کتاب از مهجوریت خارج شود و در اولین گام می توان در مراسم ها و برنامه های مذهبی به صحیفه سجادیه پرداخت .

حجت الاسلام سجادی گفت: مراکز آموزشی نظیر مدارس راهنمایی و دبیرستان ها می توانند صحیفه سجادیه را در محتوای درسی خود قرار دهند اما در حال حاضر حتی در حوزه های علمیه و دانشگاه ها واحد درسی صحیفه سجادیه ارائه نمی شود .

در ادامه این نشست حجت الاسلام ابوالفضل حافظیان استاد دانشگاه و پژوهشگر دینی ، طی سخنانی اظهار داشت : مهمترین بعد صحیفه جنبه عبادی و ملکوتی این کتاب است و راه بیان تمام آنچه را که انسان در راز و نیاز با خدا می خواهد، نشان می دهد .

وی به سیر تاریخی ترجمه و شرح نویسی صحیفه سجادیه اشاره کرد و گفت: قالب نسخه های خطی صحیفه سجادیه در قالب جانمازی است و این امر نشان می دهد که گذشتگان همواره در عبادات خود به صحیفه سجادیه توجه داشته اند .

نشست علمی تخصصی صحیفه سجادیه عصر دیروز سه شنبه در موزه ملی قرآن کریم برگزار شد .