تبیان، دستیار زندگی
میلاد عرفان پور گفت: ادبیات انقلاب اسلامی یکی از سنگرهای مهم محافظت از فرهنگ انقلاب بوده و خواهد بود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ادبیات سنگر مهم حفاظت از فرهنگ انقلابی است

میلاد عرفان پور گفت: ادبیات انقلاب اسلامی یکی از سنگرهای مهم محافظت از فرهنگ انقلاب بوده و خواهد بود.

بخش ادبیات تبیان
میلاد عرفان پور

نشست  خبری سلسله نشست‌های ادبی رصد صبح با موضوع معرفی تازه‌های ادبیات انقلاب اسلامی صبح امروز در فرهنگسرای انقلاب اسلامی برگزار شد.

در این مراسم میلاد عرفان‌پور دبیر این نشست‌ها در سخنانی عنوان کرد: ادبیات انقلاب اسلامی درختی است که در ۴ دهه گذشته تنه مستحکمی پیدا کرده و ریشه و ثبیت پیدا کرده است. امروز می‌شود از آن با عنوانی که ذکر کردم یاد کنیم و حتی جریان‌های مخالف و معاند با این جریان نیز توانایی کتمان کردنش را ندارند.امروز جریان ادبیات انقلاب اسلامی اعم از شعر و داستان و رمان، چهره برجسته‌ای از خود ساخته است و جوانان موفقی را نیز به جامعه معرفی کرده است.

وی افزود: جریان انقلاب اسلامی تا به امروز مدیون نقد و نظر و گفتگو بوده و از این به بعد نیز آنچه آن را قوام می‌بخشد، طرح مباحث مختلف پیرامون آن است. در واقع شعر و ادبیات را می‌توان یکی از سنگرهایی دانست که انقلاب اسلامی را محافظت می‌کند.

عرفان‌پور افزود: سلسله نشست‌های رصد صبح قرار است که بهانه‌ای باشد برای پرداخت و گفتگوی نظری پیرامون تازه‌ترین تولیدات ادبیات انقلاب اسلامی  و بهترین و سنجیده‌ترین این آثار را به بررسی بگذارد.

این شاعر تاکید کرد: ما بر این مساله تاکید داریم که در نشست‌های ما ادبیاتی که حاصل گفتمان انقلاب اسلامی است معرفی شود. برخی به غلط سعی دارند تا ادبیات انقلاب اسلامی را محدود و آن را مدبل به بازگویی یک واقعه تاریخی بکنند اما ما می‌خواهیم نشان دهیم که ادبیات انقلاب مترادف با زندگی است و پیوند وسیعی با آن و حالاتش دارد و می‌تواند گاه عاشقانه باشد و گاه سیاسی و گاه هم اجتماعی و در مجموع روایت‌گر یک انسان انقلابی مسلمان است.

وی تاکید کرد: سلسله نشست‌های رصد صبح  به صورت ماهانه برگزار خواهد شد که در حال حاضر شش نشست از آن برنامه ریزی شده است و هفته آینده نیز نخستین آن با موضوع بررسی کتاب «گشایش» شامل اشعار محمد شکری‌فر با حضور سه تن از اساتید مبرز ادبیات ایران برگزار می‌شود

جریان انقلاب اسلامی تا به امروز مدیون نقد و نظر و گفتگو بوده و از این به بعد نیز آنچه آن را قوام می‌بخشد، طرح مباحث مختلف پیرامون آن است. در واقع شعر و ادبیات را می‌توان یکی از سنگرهایی دانست که انقلاب اسلامی را محافظت می‌کند.

در ادامه گلزاری مدیرعامل بنیاد صبح قریب نیز در سخنانی با اشاره به تاسیس این بنیاد توسط شهید حسن تهرانی مقدم و اداره آن توسط محسن رضایی پس از شهادت وی، عنوان کرد: تمرکز ما در بنیاد بر محور مقاومت و جهاد برای رفع محرومیت در کشور است و بر همین اساس موضوع ادبیات و هنر و موسیقی و سبک زندگی نیز در زمره برنامه‌هایی است که برای آن برنامه داریم. به باور ما ادبیات فی‌نفسه دارای قدرت است و می‌تواند انتقالبخش مفاهیم کلیدی برای زندگی باشد. گفتمان انقلاب اسلامی از وادی و دریچه ادبیات است که می‌تواند خوب  جلو برود و ما نیز با شکل دادن به برنامه رصد صبح درصدد آن هستیم تا به جوانان انقلابی فعال در این عرصه بها بدهیم و آثار آنها را با نقد به سمت پختگی هدایت کنیم.

در بخش دیگری از این نشست خبری عبدالمطهر محمدخانی مدیر فرهنگسرای انقلاب اسلامی نیز در سخنانی عنوان کرد: مشارکت برای برگزاری فعالیت‌های فرهنگی از این دست از گمشده‌های فضای اجرایی  عرصه فرهنگی در ایران است که این برنامه سعی دارد تا خلا آن را پرکند. ما مفتخر به میزبانی این برنامه هستیم که از یک سو با هدایت یکی از شاعران جوان انقلاب اسلامی در دست برگزاری است و  از سوی دیگر حمایت بنیاد صبح قریب را نیز با خود دارد.

محمد خانی تاید کرد: انقلاب اسلامی امری است که در سبک زندگی رایج مردم گسترده شده است وبه باور من توجه به ادبیات آن  می‌تواند منجر به نفوذ بیشتر این فرهنگ در جریان اجتماعی جامعه شود. اگر ما مدعی هستیم که انقلاب اسلامی برای زندگی مردم حرف و ایده دارد، هنر انقلاب نیز باید راوی همین مساله باشد.

سپهری از اعضای هیئت مدیره بنیاد صبح قریب نیز در این نشست خبری در سخنانی عنوان کرد: چهار دهه پس از پیروزی انقلاب اسلامی، نیاز به باز تعریف ارزش‌های انقلاب اسلامی برای نسل جوان کشور احساس می‌شود. به ویژه اینکه گفتمان انقلاب و مفاهیم آن به طور عمده بر پایه فطرت پاک بشری پایه ریزی شده است. ما ظرفیت‌های مردمی بسیاری را در این زمینه در خود داریم و وقت آن رسیده تا این ظرفیت‌ها را تئوریزه کنیم. در همین راستا هنر و ادبیات را می‌توان بستر مهمی دانست که نسل تازه انقلاب را به جریان اصلی آن نزدیک می‌کند.

منبع: مهر