تبیان، دستیار زندگی
IT دبیر شورای عالی اطلاع‌رسانی با انتقاد از این طرح گفت: اگر شوراها ادغام شوند یكی از چالش‌های اصلی ما یافتن فردی است كه جامع الاطراف باشد و در تمامی حوزه‌ها مهارت‌های لازم برای سیاستگذاری را داشته یا لااقل با آن آشنایی ك...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مخالفت با طرح ادغام شوراهای حوزه IT

دبیر شورای عالی اطلاع‌رسانی با انتقاد از این طرح گفت: اگر شوراها ادغام شوند یكی از چالش‌های اصلی ما یافتن فردی است كه جامع الاطراف باشد و در تمامی حوزه‌ها مهارت‌های لازم برای سیاستگذاری را داشته یا لااقل با آن آشنایی كافی داشته باشد.

به گزارش ایتنا، ادغام شوراها باید در فضایی باشد كه شورای اصلی فرا نهادی بوده و دیگر شوراها با تقسیم وظایف بازوی‌های آن باشند.
به گزارش ایتنا از واحد ارتباطات شورای عالی اطلاع‌رسانی، حمید شهریاری دبیر شورای عالی اطلاع‌رسانی در خصوص تصویب پیشنهاد ارائه طرح ادغام شوراى عالى اطلاع‌رسانى، شوراى عالى امنیت فضاى تبادل اطلاعات و شوراى عالى انفورماتیك در شوراى عالى فناورى اطلاعات كشور به شوراى عالى ادارى به منظور كاهش مراجع موازى، بیان داشت: آنچه تصویب شده، تنها پیشنهاد ادغام شوراهاست و معلوم نیست در شورای عالی اداری (وابسته به سازمان مدیریت) چه تصمیمی راجع به آن گرفته شود. چه بسا ارسال این پیشنهاد به شورای عالی اداری حكایت از وجود چالش در این پیشنهاد دارد كه البته خیرخواهانه بوده ولی اینك با چالش‌های جدی مواجه است.

وی ادامه داد: تغییرات در شوراها نیازمند سیر مراحل حقوقی و قانونی است. شورای عالی افتا و شورای عالی انفورماتیك زیرمجموعه‌های نسبتاً واحدی هستند، اما شورای عالی اطلاع‌رسانی وابسته به شورای عالی انقلاب فرهنگی است و هر گونه تغییر و تحول باید در این شورا طرح و تصویب شود.
وی افزود: چه بسا در گذشته هم پیشنهاداتی برای ادغام مطرح شد كه رای نیاورد كه مورد تأیید نخبگان فرهنگی كشور قرار نگرفت.

شهریاری خاطر نشان كرد: بحث ادغام شوراها در وضعیت فعلی با چالش های جدی در مقام عمل و نظر مواجه است. به عبارتی در مقام عمل هر كدام از شوراها مستقل بوده و هم‌عرض یكدیگرند و در مقام نظر هم نیازمند طی كردن مسیرهای قانونی و حقوقی است.
دبیر شورای عالی اطلاع‌رسانی گفت: فرض موازی‌كاری در صورتی درست است كه شوراها كاری موازی بر عهده داشته باشند ولی اساسنامه و آیین‌نامه این شوراها نشان از نوعی تقسیم وظیفه دارد كه تقسیم بین محتوا (اطلاع‌رسانی) كه مسئولیت آن بر عهده شورای عالی اطلاع‌رسانی است و امور مربوط به ارتباطات یا به تعبیری فناوری‌های مربوط به آن و نگارش طرح جامع بر عهده شورای عالی فناوری است.

وی ادامه داد: تشكیلات شورای عالی اطلاع‌رسانی و اساسنامه آن بر محورهای فرهنگی، اجتماعی، دینی و اخلاقی و علمی تأكید دارد. در حالی كه نمی‌توان از شورایی با پوشش‌های حمایتی وزارت ارتباطات كه وظایف آن روشن است، انتظار چنین محورهایی را داشت.
وی خاطر نشان كرد: اصولا اطلاع‌رسانی به وسیله فناوری فرقی اساسی با فناوری اطلاعات دارد كه بر نخبگان پوشیده نیست. در اولی بحث‌های محتوایی داریم و در دومی بحث‌های فنی مهندسی. تركیب دو شورا نیز به وضوح بر چنین تفكیكی دلالت دارد. مدیران ارشد فرهنگی كشور عضو شورای عالی فناوری اطلاعات نیستند و دلیل آن هم روشن است.

شهریاری در ادامه گفت: در وضعیت فعلی آنقدر فضای كار وجود دارد كه اگر این تقسیم كار به درستی مورد عمل قرار گیرد، كار برای هر شورا در حوزه های تخصصی بر اساس اساسنامه آنها وجود دارد.
اگر شوراها ادغام شوند یكی از چالش‌های اصلی ما یافتن فردی است كه جامع الاطراف باشد و در تمامی حوزه‌ها مهارت‌های لازم برای سیاستگذاری را داشته یا لااقل با آن آشنایی كافی داشته باشد و این نكته مهم چالش اساسی ما در بسیاری از شوراها یا دستگاه‌های به ظاهر مشابه یا موازی است.

وی یاد آور شد: دقیقا به همین دلیل است كه بسیاری از ادغام‌ها گرچه در نظر درست باشد ولی محقق نمی‌شود و صورت نمی‌گیرد و هر جا هم كه صورت گرفته مشكلات جدیدی پیش آورده است.
در شرائط جاری باید سعی كنیم با هم‌افزایی توان‌های متفرق در افراد و همدلی و روحیه علمی امور اطلاع‌رسانی و فناوری‌های مربوط به آن را مدیریت كنیم.
وی در بخشی از مطالب خود گفت: اگر بخواهیم طرح ادغام شوراها را به هر شكل ممكن عملی كنیم، باید فضایی فراتر از شوراهای كنونی به وجود آید كه در آن كلیه شوراها كنونی با تقسیم وظایف بازوهای شورای اصلی را تشكیل دهند. البته شورای اصلی الزاما باید فرانهادی باشد، فعالیت‌های آن محصور درون وزارتخانه‌ای خاص تعریف نشود و تشكیلات آن مستقیما متصل به بالاترین مقام تصمیم‌گیر مملكت مثل ریاست جمهوری یا نهاد مسئول منابع چون سازمان مدیریت باشد.

وی با اشاره به اینكه این مسأله دارای الگوی بین‌المللی و قابل استناد است و مشاوران ارشد ممكلت و نیز طرف‌های اروپایی ما در طرح موسوم به تكفای 2 نیز چنین پیشنهادی را مورد تأیید قرار داده‌اند، گفت: در این صورت می‌توان شورایی فرای شوراهای كنونی تصویر كرد كه به كمك شوراها یا كمیته‌های زیرمجموعه خویش تنها متكفل جمع‌بندی نظرات شوراهای كنونی بوده و در نهایت مسئولیت نگاشت طرح جامع را برعهده داشته و با توجه به اتصال بلاواسطه به سازمان مدیریت ضمانت اجرایی لازم برای مصوبات خود را نیز در اختیار داشته باشد.
وی تاكید كرد: این نكته اخیر یكی از چالش‌های جدید حوزه ماست و باید به نوعی در طرح جدید ملحوظ باشد. به نظر می‌رسد حضور پررنگ و ارشدیت سازمان مدیریت در طرح جدید گریزناپذیر است.

دبیر شورای عالی اطلاع‌رسانی ادامه داد: در هر حال این تشكیلات جدید نیازمند مطالعه و كارشناسی و طراحی جدیدی است كه ضمن دارا بودن مزایای شوراهای كنونی از مزیت نسبی بالاتری نیز نسبت به وضعیت موجود برخوردار باشد و این كار جز با تأنی و تدبر و هم افزایی نظرات نخبگانی كشور میسر نیست.
وی در پایان گفت: ما معتقد به ولایت و مراتب آن هستیم و در نهایت هر تصمیمی از این ناحیه باشد همه باید از آن تبعیت كنند.

گفتنی است به تازگی طرحی در شورای عالی فناوری اطلاعات مورد بررسی قرار گرفته كه مطابق آن، شوراهای عالی اطلاع‌رسانی، انفورماتیك، و افتا در شورای عالی فناوری اطلاعات ادغام خواهند شد.
طرح مذكور جهت بررسی به شورای عالی اداری كشور ارائه شده است.