تبیان، دستیار زندگی
مجموعه تلویزیونی هاتف به تهیه کنندگی نعمت چگینی و کارگردانی داریوش یاری در مرکز سیما فیلم تولید می شود تا در ایام محرم، از یکی از شبکه های تلویزیون پخش شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حق‌طلبی ریحانه در «هاتف»

مجموعه تلویزیونی هاتف به تهیه‌کنندگی نعمت چگینی و کارگردانی داریوش یاری در مرکز سیما فیلم تولید می‌شود تا در ایام محرم، از یکی از شبکه‌های تلویزیون پخش شود.

بخش سینما وتلویزیون تبیان
هاتف

نقش محوری این مجموعه زنی به نام ریحانه است که تلاش می‌کند پیگیر آخرین گفته ناتمام پدرش باشد. این نقش را زیبا بروفه بازی می‌کند. در کنار او حمید گودرزی، محمد حاتمی، سیدمهرداد ضیایی، کمند امیرسلیمانی، محمد فیلی و مریم بوبانی به ایفای نقش می‌پردازند.

مجموعه تلویزیونی هاتف در ده قسمت، اواخر تیر ماه کلید خورده و گروه در دهکده المپیک مشغول ضبط است. فروغ فروهیده فیلمنامه این سریال را نوشته و پیش‌بینی می‌شود در دهه دوم محرم روی آنتن برود.

در خلاصه داستان مجموعه آمده است: روز عاشورا، ابراهیم در کربلا بر اثر حمله قلبی می‌میرد. دخترش ریحانه پیگیر آخرین گفته ناتمام پدر می‌شود. این پیگیری، ریحانه را رو در روی خانواده و زندگی زناشویی‌اش قرار می‌دهد، اما او اعتقاد دارد، عدالت نمی‌تواند پشت در خانه آدم جا بماند. او پرده از ابهام وصیت پدر برمی‌دارد. در این روند شخصیت و ایمان خودش را بازسازی می‌کند و به دست می‌آورد.

تصویربرداری در عراق

نعمت چگینی، تهیه‌کننده مجموعه هاتف درباره تولید این اثر و پیامی که قرار است به مخاطب ارائه بدهد، گفت: این مجموعه برای سیما فیلم و پخش در ایام محرم در نظر گرفته شده و موضوعش حق‌طلبی است. گاهی شاهد هستیم که عدالت برای برخی آدم‌ها تا پشت درهای خانه‌هایشان باقی می‌ماند و نگاهشان در این باره در خانه تغییر می‌کند. ما در قصه مجموعه هاتف به این موضوع می‌پردازیم که چطور عدالت و حق‌طلبی به خانواده وارد می‌شود.

وی ادامه داد: این پروژه را اواخر تیر ماه کلید زدیم. در حال حاضر، گروه در دهکده المپیک و در شهرک چشمه مشغول ضبط در یک کترینگ غذای حلال هستند. در این لوکیشن محمد فیلی، محمدحاتمی، زیبا بروفه و مریم بوبانی بازی می‌کنند.

این تهیه‌کننده درباره انتخاب داریوش یاری به عنوان کارگردان سریال توضیح داد: یاری پیشینه درازمدتی در حوزه ساخت آثاری با محوریت عاشورا و امام حسین‌(ع) دارد. او فیلم سینمایی دخیل را با این محوریت ساخته و هفت مستند سینمایی درباره عاشورا دارد. از کارهای او با این موضوع می‌توان به کربلا جغرافیای یک تاریخ، یونس و حبیب اشاره کرد. بنابراین، بهترین گزینه برای کارگردانی این اثر او بود که درک بسیار خوبی از موضوع دارد.

چگینی درباره لوکیشن‌های این اثر گفت: لوکیشن‌های این مجموعه تهران، گیلان و عراق است. اواسط شهریور ماه با حضور بازیگران تهرانی برای ادامه ضبط به کربلا می‌رویم. گرچه ساخت یک اثر در کشور دیگر دشواری‌های خودش را دارد، اما قسمت شده تا یک مجموعه درباره امام حسین‌(ع) بسازیم. بنابراین هم باید سختی‌ها را به جان خرید و هم یک کار با کیفیت انجام داد. بخشی از قصه، پیاده‌روی اربعین است که این بخش‌ها را در نجف، کربلا و بین الحرمین ضبط می‌کنیم.

زیبا بروفه نقش ریحانه، محمد فیلی نقش ابراهیم پدر ریحانه، حمید گودرزی نقش دانیال همسر ریحانه، مریم بوبانی نقش مادر ریحانه، محمد حاتمی نقش برادر بزرگ ریحانه، کمند امیرسلیمانی نقش خواهر ریحانه، کاظم بلوچی نقش معتمد محل، شهرام قائدی نقش همسر کمند امیرسلیمانی و رزیتا غفاری و سیدمهرداد ضیایی سایر نقش‌های مجموعه را بازی می‌کنند.

حق و حق‌طلبی

داریوش یاری درباره پذیرش کارگردانی این اثر گفت: این مجموعه به موضوع عدالت و عدالت‌طلبی می‌پردازد و این که تا زمانی به عدالت اعتقاد داریم که منافع ما را تحت‌تاثیر قرار ندهد و گرفتارمان نکند. شخصیت محوری قصه زنی به نام ریحانه است که برای رسیدن حق به حقدار، ماجراهایی را پشت سر می‌گذارد.

وی در پاسخ این سوال که با توجه به این که شما دست به قلم هستید، آیا تغییراتی در فیلمنامه اعمال کرده‌اید یا نه؟ توضیح داد: بله، کم و بیش هر بخش از کار که لازم باشد، سر صحنه تغییرات را اعمال می‌کنم.

این کارگردان درباره این که چطور شد زیبا بروفه را برای نقش اول این مجموعه انتخاب کرده‌اید، اظهار کرد: سن و سال این بازیگر برای این نقش مناسب بود، ضمن این که با هم تجربه همکاری داشتیم و با توجه به سرعتی که ما برای رساندن کار داریم، احساس کردم دقت خانم بروفه در کار و بازی‌اش برای این کار مناسب است.

یاری درباره این که ساخت چنین آثاری را در تلویزیون چقدر ضروری می‌دانید، گفت: اگر کارهای مناسبتی که برای ایام محرم و رمضان آماده می‌شود، پایه اصولی داشته باشد، مسلما می‌تواند برای مخاطب موثر باشد و مضامین تاثیرگذار به مخاطب ارائه بدهد. حق و حق‌طلبی خیلی اهمیت دارد، اما گاهی شاهد هستیم که برخی غفلت می‌کنند و حق را از بین می‌برند. در مجموعه هاتف به این موضوعات می‌پردازیم. بنابراین ساخت آثاری با محوریت بازخوانی مفاهیم عاشورا کمک زیادی به ما در حوزه اخلاق می‌کند.

یک نقش دوگانه

با احتیاط کارهایم را انتخاب می‌کنم. دلیل پذیرش بازی در سریال هاتف این بود که کمتر پیش می‌آید نقش محوری یک قصه زن باشد و ریحانه قهرمان اصلی سریال هاتف است. او یک زن فعال اجتماعی امروزی است. البته نمی‌خواهم بگویم زن‌های خانه‌نشین خوب نیستند، اما دوست دارم زنان قدرتمند و موفق جامعه را در آثار نمایشی نشان بدهم.

محمد حاتمی، یکی از بازیگران مجموعه هاتف است. وی درباره پذیرش بازی در این مجموعه گفت: کارهای قبلی داریوش یاری را دیده بودم. بنابراین وقتی از من برای بازی در سریال هاتف دعوت کرد، نسبت به کارهایش شناخت داشتم. قصه با مضمون محرم است و بعد از خواندن دوستش داشتم.

وی ادامه داد: نقشم در این مجموعه دو گانه است و مثل تمام آدم‌های جامعه است که رفتارهایشان دستخوش تغییر و تحول قرار می‌گیرد. همین ویژگی شخصیت باعث می‌شود، رنگ آمیزی در بازی‌ام داشته باشم و این برایم جالب است. در مجموعه هاتف نقش صادق، پسر بزرگ آقا ابراهیم را بازی می‌کنم. این بازیگر درباره این که بازیگران نقش مقابل چقدر برایش اهمیت دارد، توضیح داد: آنچه برای من اهمیت دارد، قصه و کارگردان است و درباره چیزهای دیگر تحقیق نمی‌کنم.

ریحانه، زنی با روحیات متفاوت

زیبا بروفه، بازیگر نقش ریحانه در پاسخ این سوال که چرا گزیده در تلویزیون کار می‌کنید، توضیح داد: دلیل این که من چند سال اخیر در تلویزیون خیلی کار قبول نکردم، این بوده که نگاه کارمندی به کارم ندارم. دلم می‌خواهد نقشی را بپذیرم که از آن لذت ببرم و ذهنیت مردم را که خاطرات خوبی از کارهای قبلی‌ام دارند، خراب نکنم. دوست ندارم وقتی در خیابان قدم می‌زنم، مردم به من بگویند خانم بروفه این چه کاری بود که بازی کرده بودید. نظر مردم برایم مهم و قابل احترام است و اول باید خودم از کارم لذت ببرم.

وی ادامه داد: با احتیاط کارهایم را انتخاب می‌کنم. دلیل پذیرش بازی در سریال هاتف این بود که کمتر پیش می‌آید نقش محوری یک قصه زن باشد و ریحانه قهرمان اصلی سریال هاتف است. او یک زن فعال اجتماعی امروزی است. البته نمی‌خواهم بگویم زن‌های خانه‌نشین خوب نیستند، اما دوست دارم زنان قدرتمند و موفق جامعه را در آثار نمایشی نشان بدهم.

وی درباره این که چند سال پیش هم در سریال سیروس مقدم، نقش محوری قصه را با نام ریحانه به عهده داشته و حالا بعد از چند سال این نام دوباره تکرار شده است، توضیح داد: گرچه ریحانه هاتف مثل سریال سیروس مقدم به دنبال حقیقت است و نام‌ها شبیه هستند، اما دو کاراکتر، نگاه‌های متفاوت و مستقل دارند.

ارادت زیاد به امام حسین‌(ع)

زیبا بروفه: بیشترین دلیلم برای بازی در مجموعه هاتف، حضور آقای یاری در کسوت کارگردان بود. قبلا با او کار کرده بودم و سبک کاری و روحیاتش را می‌شناسم. همکاری با این کارگردان لذت‌بخش است، زیرا راحت و ساده از کار نمی‌گذرد، ضمن این که کارهای سخت را دوست دارم و برایم جذاب است. یکی دیگر از ویژگی‌های سریال هاتف، همکاری با یک تیم حرفه‌ای است که مسلما می‌توانم از آنها خیلی یاد بگیرم و همه اینها در بازی‌ام کمک می‌کند. اولین بار است که با چگینی در مقام تهیه‌کننده همکاری می‌کنم. من به عنوان مسلمان، ارادت زیادی به امام حسین‌(ع) دارم و همین مزید بر علت شد تا بازی در این سریال را بپذیرم.

منبع: جام جم