تبیان، دستیار زندگی
ود با همکاری سازمان تبلیغات اسلامی و سازمان اسناد و کتابخانه ملی مرکز نگهداری اطلاعات و ثبت دامین در کشور راه اندازی می شود سازمان اسناد ، کتابخانه ملی و سازمان تبلیغات اسلامی به منظور همکاری و مشارکت در اجرای ط...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مرکز نگهداری اطلاعات و ثبت دامین در کشور راه اندازی می شود

با همکاری سازمان تبلیغات اسلامی و سازمان اسناد و کتابخانه ملی مرکز نگهداری اطلاعات و ثبت دامین در کشور راه اندازی می شود

سازمان اسناد ، کتابخانه ملی و سازمان تبلیغات اسلامی به منظور همکاری و مشارکت در اجرای طرح فنی مرکز خدمات داده اینترنتی (IDC) تفاهم نامه همکاری امضا کردند.
به گزارش مهر، این پروژه با هدف حفاظت از محتوای فرهنگی کشور از طریق میزبانی پایگاه های اطلاع رسانی و ارائه خدمات شبکه ای توسط دو سازمان مزبور به انجام می رسد.

صبح امروز دکتر سیدمهدی خاموشی رییس سازمان تبلیغات اسلامی با حضور در کتابخانه ملی ایران - مرکز اجرای پروژه - و امضای تفاهم نامه فیمابین با کتابخانه ملی ضمن ابراز خرسندی از اجرای این پروژه گفت : این حرکت نیاز هر دو طرف قرارداد است. سازمان تبلیغات اسلامی فعالیت های زیادی را در عرصه فضای مجازی اینترنتی داشته و به همین منظور از دو سال پیش با بحث ها و تحقیقاتی گسترده بر آن شد تا تاسیس مرکز داده های اینترنتی را از طریق یک مناقصه به انجام برساند.

وی ادامه داد : این کار به خاطر تحقق بانک داده های اینترنتی در ایران و مدیریت فرآیند تولید محتوا در عرصه اینترنتی انجام می شود. از سوی دیگر نیاز عرصه فرهنگ به مطالعات کتابخانه ای و کتاب های تولیدی و خزانه کتاب کشور باعث شد تا این تفاهم را با کتابخانه ملی به انجام برسانیم.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی تصریح کرد : چرا می بایست اطلاعات خود را در سیستم کشورهایی مثل آمریکا و انگلیس نگه داری کنیم؟ این پرسش ما را به اینجا رساند که در این زمینه میزبانی داخلی داشته باشیم. البته این امر حجم و ظرفیت بالایی را می طلبد که در اجرایی شدن آن نیاز به رویکردی ملی و همه جانبه وجود دارد.

وی این میزبانی داخلی را حاوی پیامی خوب برای تولیدکنندگان اطلاعات در داخل کشور دانست و گفت : با تحقق این پروژه می توان دامین ها را در داخل ثبت کرد. چنین کاری - ثبت داخلی دامین - برای کاربران بسیار مفید و ثمربخش است و امیدواریم با تعاملی ملی به سهم شایسته خود در این عرصه دست یابیم.

سپس طالب پور مدیرعامل موسسه تبیان با اشاره به اهمیت این طرح از جنبه امنیتی گفت : این طرح برتری های مالی و اعتباری و فنی زیادی را هم عاید ما می کند. از آن جایی که بیشتر اطلاعات ما در زمینه های فرهنگی در خارج ثبت می شود ما به نوعی یک مصرف کننده تلقی می شویم در حالی که با راه اندازی این پروژه این تصور رنگ خواهد باخت.

وی اضافه کرد : مقدمات سخت افزاری این کار در دو سال فراهم شد و طبق تفاهم نامه ظرف مدت یک سال کل پروژه راه اندازی می شود.

در ادامه مراسم، دکتر اشعری رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ایران نیز ضمن ابراز خرسندی از تعامل میان دو سازمان در اجرای طرح فنی مرکز خدمات داده های اینترنتی گفت : این کار برای هر دو سازمان واجد برکت فراوانی است. کتابخانه ملی میراث دار فرهنگ کشور است و طبیعی است با تحولاتی که در عرصه اطلاع رسانی فرهنگی صورت می گیرد کتابخانه هم مسئولیت بیشتری پیدا می کند.

وی تصریح کرد : ما در امر ذخیره سازی و ایجاد بستر مطلوب برای بهره برداری اطلاعات توسط مخاطبان نیاز به پیشرفت های جدیدی داریم که این پروژه بخشی از آن را تامین می کند.

طبق همین گزارش ، بر اساس این توافق مجری طرح مزبور موسسه فرهنگی و هنری تبیان اعلام شده است که وظیفه طراحی، مدیریت پروژه، اجرا، راه اندازی و راهبری مرکز را بر عهده خواهد داشت.

همچنین هزینه مربوطه طرح بالغ بر یکصد و بیست میلیارد ریال مقرر شده که شصت درصد آن برعهده سازمان تبلیغات و چهل درصد آن بر عهده کتابخانه ملی است.