تبیان، دستیار زندگی
حجاب موگرینی بهتر از حجاب برخی زنان جامعه خودمان است!
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سلفی دور از انتظار

حجاب موگرینی بهتر از حجاب برخی زنان جامعه خودمان است!

فرآوری: صدیقه شریفی -بخش سیاست تبیان
سلفی دور از انتظار

مراسم تحلیف ریاست جمهوری ایران در حالی برگزار شد که انتظلر میرفت طبق رسوم گذشته عزت واقتدار ملی وشان نظام اسلامی حد اقل از سوی میهمانان ونمایندگان ملت ، مانند همیشه حفظ شده واز این مراسم باشکوه در سطح جهان به زیبایی وشوکت یاد شود. اما متاسفانه رفتار نا شایست برخی از نمایندگان در گرفتن عکس سلفی سبب شد که نه فقط به ابعاد ارزشمند این مراسم کمتر پرداخته شود  چرایی علاقه مندی به سلفی گرفتن و این که آیا تا چه حد این رفتار فرهنگیست ونیز شان نمیندگان ملتی که داعیه حضور مقاوم در مقابل تحریم های ناجوانمردانه و جنگ نرم را دارند، بحث کارشناسی ومفصلی را می طلبد که ما  این گفتار اجمالا  به آن می پردازیم.

چه افرادی بیشتر سلفی می‌گیرند؟

عموما سلفی گرفتن سلیقه ای است که با گرفتن آن شخص به نوعی ابراز وجود شخصیتی خود می پردازد .عکس‌های سلفی (تصاویری که توسط خود شخص از خودش گرفته می‌شود) سبکی از عکاسی است که امروزه به یک اپیدمی تبدیل شده و بسیاری از شبکه‌های اجتماعی محیط مناسبی برای انتشار سلفی‌ها به شمار می‌روند، گاهی می‌بینیم بعضی افراد در انتشار سلفی‌ها زیاده‌روی می‌کنند و در هر شرایطی می‌خواهند سلفی بگیرند. به نظر شما ویژگی‌های شخصیتی افراد در میزان گرایش و علاقه‌مندی آنها به سلفی گرفتن چقدر تاثیر دارد؟ دکتر سعید آزادی‌عصر، روانشناس بالینی و مشاور خانواده به شما می‌گوید که کدام شخصیت‌ها بیشتر به سلفی گرفتن علاقه دارند و لایه‌های پنهان شخصیت آنها را برای‌تان روشن می‌کنند.

افراد با هر شخصیت و با هر ویژگی‌ فردی می‌توانند به گرفتن سلفی علاقه داشته باشند. از آنجا که سلفی گرفتن یک پدیده نوظهور است و پژوهش و تحقیق خاصی روی آن انجام نشده و اتفاق نظری در این باره نیست،  اما احتمال می‌رود افرادی که که مایلند دیده شوند و به نوعی دنبال جلب‌توجه برای دیده شدن هستند بیشتر از آن استفاده می کنند.

کجای مذاکره و عکس گرفتن با یک بانوی مسئول اروپایی که پوشش اسلامی را بهتر از بسیاری از بانوان ما رعایت کرده غرب‌زدگی است؟

گاهی هم افرادی که مایلند ارتباط‌های مختلفی را تجربه کنند برای رسیدن به این هدف‌شان از این طریق وارد می‌شوند. می‌توان احتمال داد افرادی که رگه‌های خودشیفتگی در شخصیت آنها غالب‌تر است به گرفتن سلفی تمایل بیشتری نشان دهند.

افراد توجه‌ طلب با اعتماد به‌ نفس پایین

افرادی که دوست دارند دیده شوند و مدام دنبال این هستند که توجه دیگران را به خودشان جلب کنند معمولا اعتمادبه‌ نفس پایینی هم دارند. از این رو این افراد برای اینکه بتوانند توانمندی‌ها و حضورشان را درجامعه مطرح و توجه و تایید دیگران را متوجه خودشان کنند، به کارهایی متوسل می‌شوند که سلفی گرفتن می‌تواند یکی از آنها باشد. این افراد معمولا عکس‌های مختلف با فیگورهای متفاوتی از خودشان می‌گیرند و آنها را در شبکه‌های اجتماعی به نمایش می‌گذارند.

خودشیفته‌ها

افراد خودشیفته هم معمولا اعتمادبه‌نفس پایینی دارند و این ضعف در اعتمادبه‌نفس را با رفتار خودشیفته ‌مآبانه جبران می‌کنند .به این شکل که خودشان را محور همه چیز می‌دانند و تنها دیدگاه‌ها، نظرات و تمایلات خودشان را قبول دارند و نهایت تلاش‌شان را می‌کنند که خودشان را برتر و بالاتر از دیگران نشان دهند. سلفی گرفتن می‌تواند یکی از نمودهای رفتاری‌ در افرادی که خصوصیت خودشیفتگی در شخصیت آنها بارزتر است باشد به این ترتیب که آنها با گرفتن یک تصویر ساده از خودشان توجه دیگران را جلب کرده و سعی در نشان دادن و مطرح کردن خودشان در حضور دیگران می‌کنند.

یکی دیگر از ویژگی‌های افراد خودشیفته کنترل‌گری محیط است. این افراد همیشه انتظار دارند بقیه تسلیم نظرات، علایق و خواسته‌های آنها باشند. این افراد معمولا دوست ندارند از دیگران نه بشنوند. هرگونه تایید نشدن و نه شنیدن از جانب دیگران می‌تواند آنها را ناراحت کند و به هم بریزد. گاهی این ناراحت شدن به حدی است که افرادی که آنها را تایید نکرده‌اند یا به آنها نه گفته‌اند را طرد می‌کنند، گاهی هم به آنها عناد ورزیده و با آنها دشمنی می‌کنند.

در صحن علنی مجلس در جریان بررسی لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به پیمان مودت و همکاری در جنوب شرق آسیا بعد از اظهارات مخالفان و موافقان این لایحه، لاریجانی رئیس مجلس از قشقاوی نماینده دولت دعوت کرد تا با حضور در جایگاه به ایراداتی که مخالفان نسبت به این لایحه ابراز کرده بودند، پاسخ دهد.قشقاوی معاون پارلمانی وزارت امور خارجه ضمن حمایت از این لایحه خطاب به نمایندگان گفت: اوج همکاری‌های ایران با سایر کشورها در برگزاری مراسم تحلیف رئیس جمهور و حضور هیأت‌های خارجی در این مراسم آن هم در برهه ای که فشارهای مضاعفی علیه ایران وجود دارد، عجیب بود. لاریجانی رئیس مجلس بعد از این سخن قشقاوی با  خنده به وی گفت: عکسی که شما از خانم موگرینی در صحن علنی مجلس گرفتید، موضوع را عجیب تر کرد.سخنان رئیس مجلس موجب خنده نمایندگان در صحن شد و قشقاوی بعد از این اظهارات لاریجانی بیان داشت: بنده تلاش کردم تا از گرفتن سلفی جلوگیری کنم، فیلم‌های آن نیز موجود است.

واکنش ها به سلفی نمایندگان مجلس با موگرینی

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه: "متأسفم که دربارهٔ این موضوع نمی‌توانم اظهارنظر کنم. در صحن مجلس اتفاقاتی افتاده و با توجه به تفکیک قوا نمی‌توانم به مسائل داخل مجلس ورود کنم."

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی  "آقای مطهری" برخی حاشیه‌سازی‌ها درباره عکس گرفتن تعدادی از نمایندگان با موگرینی در حاشیه مراسم تحلیف را غیرمنصفانه خواند و گفت:

کجای مذاکره و عکس گرفتن با یک بانوی مسئول اروپایی که پوشش اسلامی را بهتر از بسیاری از بانوان ما رعایت کرده غرب‌زدگی است؟

"احمد مازنی" نماینده اصلاح طلب لیست امید و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس بدون عذرخواهی از سلفی نامتعارف با موگرینی، این حرکت را نشانه علاقه نمایندگان ملت به روابط عمیق با مردم قاره سبز دانست!

در آخر ...

جا دارد همه ما در این رخداد ناهنجار فرهنگی دوباره تفکر و تعمق کنیم و ببینیم که آیا نمایندگان مردم در مجلس حق دارند رفتارهای خود را صرفا به خود مربوط بدانند؟  آیا در برخورد با اتباع بیگانه هر چند که ما در روابط دیپلماسی حسنه باشیم، متانت ووقار نباید در سر لوحه برنامه های آموزشی به نمیندگان ملت قرار بگیرد؟

و اینکه فرهنگ عذرخواهی از مردم بابت اعمال نسنجیده باید در میان مسئولین ونمایندگان نهادینه شود تا هنگام حادثه ملت بدهکار آنها نشوند و حداقل ظواهر دیگران بر ارزشهای ملت مسلمان ،خصوصا بانوان محجبه  ارجح نشود.

جا دارد متذکر شویم این ناهنجاری پوشش در جامعه که خاطر نماینده محترمی را مکدر ساخته از فقدان قانون قابل پیگیری نشات میگیرد که به کم کاری در حوزه مجلس و ... مربوط می شود.

منابع: ایسنا / تابناک