تبیان، دستیار زندگی
اگر محل زندگی مورچه را پیدا کردید می توانید با مقداری سیمان روی سوراخ اش را بپوشانید. در این صورت مورچه بی خانمان شده و آنهایی هم که در داخل سوراخ مانده اند می میرند...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چند راه برای ذله کردن مورچه‌ها

اگر محل زندگی مورچه را پیدا کردید می‌توانید با مقداری سیمان روی سوراخ‌اش را بپوشانید. در این صورت مورچه بی‌خانمان شده و آنهایی هم که در داخل سوراخ مانده‌اند می‌میرند.

بخش سلامت تبیان

مورچه در آشپزخانه

به محض این‌که کمی هوا گرم می‌شود سر و کله مورچه در خانه بخصوص آشپزخانه پیدا می‌شود. مورچه این حشره زحمتکش و دانه‌کش تا وقتی که تشکیل جمعیت نداده آزار چندانی برایمان ندارد و حتی مفید هم است، چون ذرات ریز مواد غذایی و حشرات کوچک و تخم‌ها و نوزادان آنها را از کف و زوایای آشپزخانه جمع‌آوری می‌کند و به لانه‌اش می‌برد و به نوعی باعث نظافت آشپزخانه هم می‌شود.

اما امان از آن زمان که این حشره به زاد و ولد می‌پردازد و جمعیتش زیاد می‌شود. آن‌موقع است که این حشره نامهربان شده و حتی در رختخواب و روی پوست بدنمان هم رژه می‌رود. اما چگونه از شر مورچه رها شویم؟

- بهترین اقدام برای مبارزه با مورچه جمع‌آوری بقایای مواد غذایی و شست‌وشوی روزانه آشپزخانه و نگهداری قند و شکر و مربا در ظروف دربسته است. بد نیست بدانید مورچه‌ها در طول مسیر حرکتشان موادی ترشح می‌کنند که زمان برگشت مسیر خود را گم نکنند. در نتیجه با کشیدن جاروبرقی و شست‌وشوی کف آشپزخانه می‌توان این به اصطلاح تونل بو را از بین برد و مورچه را گمراه کرد. در نهایت مورچه‌ای که نتواند به لانه و جمعیتش برسد از دیده خواهد رفت.

حشره‌‌کش‌های پودری چون اغلب اثر قوی‌تری نسبت به انواع اسپری‌ها دارند مسمومیت‌های جدی‌تری ایجاد می‌کنند و می‌توانند باعث اختلالات خونی و مغزی شده و باعث بروز علائم شدید و طولانی‌مدت شوند

- مورچه‌ها از برخی گیاهانی که بوی تند و قوی دارند دوری می‌کنند. زردچوبه، فلفل قرمز، برگ بو، دارچین، نعنا، آویشن و سیر از آن جمله است. می‌توانید مقداری از هر یک یا مخلوطی از این گیاهان را داخل کابینت، زوایای آشپزخانه یا جلوی لانه مورچه بریزید.

- اگر محل زندگی مورچه را پیدا کردید می‌توانید با مقداری سیمان روی سوراخ‌اش را بپوشانید. در این صورت مورچه بی‌خانمان شده و آنهایی هم که در داخل سوراخ مانده‌اند می‌میرند.

- از طعمه مسموم استفاده کنید. مقداری مواد غذایی مورد توجه مورچه را به سم مورچه‌کش آغشته کنید و در مسیر مورچه بگذارید. در این صورت مورچه‌ها غذای مسموم را به کلونی خود می‌برند و سبب مرگ مورچه‌های دیگر می‌شود.

به جای مورچه خفه نشوید

همان‌طور که گفتیم یکی از راه‌های رهایی از مورچه‌ها استفاده از سم است و بیشتر خانواده‌ها از سم مورچه‌کش استفاده می‌کنند. اما باید بدانید استفاده از سم‌های غیرمجاز و مصرف بیش از دوز آن می‌تواند به بروز مسمومیت حاد افراد خانه منجر شود. اسهال، استفراغ، حساسیت و قرمزی پوست، سوزش چشم، سرفه و افزایش ترشحات بینی و چشم از علائم مسمومیت به این سموم است.

حشره‌‌کش‌های پودری چون اغلب اثر قوی‌تری نسبت به انواع اسپری‌ها دارند مسمومیت‌های جدی‌تری ایجاد می‌کنند و می‌توانند باعث اختلالات خونی و مغزی شده و باعث بروز علائم شدید و طولانی‌مدت شوند.

در نتیجه برای سمپاشی خانه حتما از سمومی که نام و نشان داشته و مجوز وزارت بهداشت دارند استفاده کنید و لزوما تا چند ساعت پس از سمپاشی محل را ترک کنید تا بخارات یا قطرات معلق سم از فضای خانه خارج شود.


منبع: جام جم

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.