تبیان، دستیار زندگی
۲۲ اثر از سه استان خراسان جنوبی، قزوین و مازندران در در فهرست آثار ملی طبیعی به ثبت رسید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ثبت 22 اثر سه استان در فهرست آثار ملی طبیعی

۲۲ اثر از سه استان خراسان جنوبی، قزوین و مازندران در در فهرست آثار ملی طبیعی به ثبت رسید.

بخش گردشگری تبیان
غار

رئیس گروه میراث طبیعی دفتر ثبت آثار و حفظ و احیاء میراث معنوی و طبیعی با اعلام این خبر گفت: از این تعداد ۱۰ اثر از استان خراسان جنوبی، پنج اثر از استان قزوین و هفت اثر از استان مازندران و شامل پدیده‌های زمین شناسی مربوط به دوره‌های کرتاسه و کواتر نری همچون غارها، دریاچه ها و درختان کهنسال با قدمت ۲۰۰ تا ۶۰۰ سال است.

علی قمی اویلی دریاچه ارواح در روستای ملاکلاه نوشهر، غار دانیال، سرزمین سیاه طبس، مجموعه درختان سرخدار ارم و درختان کهنسال نارون را از شاخص ترین آثار ثبت شده در فهرست اخیر میراث طبیعی برشمرد.

غار دانیال واقع در ۵ کیلومتری جنوب سلمان شهر در استان مازندران  از دیگر آثار شاخص است که محل قرارگیری آن تلاقی دو سازند متفاوت زمین شناسی و محل برخورد دو گسل است. این غار با دو تالار خفاش و زرین  و استالکتیت های سوزنی شکل دارای دمایی ثابت در طول سال و آب قابل شرب است.

به گفته وی سرزمین سیاه نام منطقه ای در ۱۲۰ کیلومتری جنوب طبس و در شمالی ترین بخش پناهگاه حیات وحش نایبند با ۴۰۰ کیلومتر مربع وسعت است. این پدیده زمین شناسی حاصل آخرین فعالیت های اتشفشانی در دوره کواترنر (جوانترین دوره زمین شناسی) است که از حدود دو میلیون سال قبل شروع شده است.

قمی اویلی قدمت دریاچه ارواح واقع در روستای ملا کلاه نوشهر را مربوط به دوره کرتاسه میانی تا کواترنری برشمرد و افزود: این دریاچه در وسعت ۳۰۰ در ۷۰۰ متر با پوشش جنگلی در اطراف آن و درختان خشک شده  در داخل آن منظره جالبی ایجاد کرده اند.

این مسئول مجموعه درختان کهنسال سرخدار روستای ارم از توابع شهرستان نکا با ۲۸۰ تا ۴۳۰ سال قدمت را از دیگر آثار با ارزش طبیعی استان ذکر  کرد و گفت: این درختان  از گونه های ممنوع القطع هستند و ثبت و مستند نگاری آنها با توجه به اینکه این گونه گونه بخوبی توانسته اند با اقلیم منطقه سازگاری پیدا کنند برای حفظ ذخایر ژنتیکی کشور ارزشمند است.

غار دانیال واقع در ۵ کیلومتری جنوب سلمان شهر در استان مازندران از دیگر آثار شاخص است که محل قرارگیری آن تلاقی دو سازند متفاوت زمین شناسی و محل برخورد دو گسل است. این غار با دو تالار خفاش و زرین و استالکتیت های سوزنی شکل دارای دمایی ثابت در طول سال و آب قابل شرب است.

منبع: مهر