تبیان، دستیار زندگی
در پی افزایش تنش و درگیری لفظی میان امریکا و کره شمالی، تفاوت دیدگاه مقامات عالی رتبه واشنگتن در مواجهه با برنامه های هسته ای این کشور آشکارتر شد. به طوری که وزیر دفاع امریکا با تأکید بر نتایج فاجعه آمیز جنگ اظهار امیدواری کرد تا از طریق دیپلماسی بحران
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

صف بندی قدرت های جهانی در نبرد ترامپ و «اون»

صدای پای جنگ در شبه جزیره کره صدای پای جنگ در شبه جزیره ک
ره

در پی افزایش تنش و درگیری لفظی میان امریکا و کره شمالی، تفاوت دیدگاه مقامات عالی رتبه واشنگتن در مواجهه با برنامه‌های هسته‌ای این کشور آشکارتر شد. به‌ طوری که وزیر دفاع امریکا با تأکید بر نتایج فاجعه‌آمیز جنگ اظهار امیدواری کرد تا از طریق دیپلماسی بحران کره حل‌و‌فصل شود.

بخش سیاست تبیان
کره

به گزارش «ایران» به نقل از سایت شبکه خبری بی‌بی‌سی، پس از سخنرانی آتشین هفته گذشته دونالد ترامپ علیه کره شمالی و واکنش پیونگ یانگ درباره طرح حمله به گوام، «جیمز ماتیس»، وزیر دفاع امریکا در یک کنفرانس خبری با تأکید بر اینکه نتایج جنگ بسیار فاجعه‌آمیز خواهد بود اعلام کرد واشنگتن امیدوار است تا بحران کره شمالی را با استفاده از دیپلماسی حل و فصل کند. ماتیس افزود تلاش‌های دیپلماتیک مقاماتی مانند «رکس تیلرسون»، وزیر امور خارجه و «نیکی هیلی»، سفیر واشنگتن در سازمان ملل متحد نتایج دیپلماتیک خاص خود را به ارمغان آورد اما این به معنای آن نیست که گزینه نظامی علیه پیونگ یانگ مطرح نیست.

در نقطه مقابل دیدگاه ماتیس، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری امریکا ضمن دفاع از تهدید قبلی خود علیه پیونگ‌یانگ با تأکید بر اینکه احتمالاً به کار بردن اصطلاح خشم و آتش علیه کره شمالی به اندازه کافی مقتدرانه نبوده تصریح کرد: زمان آن رسیده بالاخره یک نفر در برابر پیونگ یانگ بایستد.

صف آرایی در مواجهه با بحران کره

با افزایش التهاب و تنش در شبه جزیره، دولت چین اعلام کرد در صورت حمله کره شمالی به امریکا، چین باید در مناقشه به وجود آمده بی‌طرف باشد، اما در صورتی‌که امریکا به کره شمالی حمله کند تا دولت این کشور را سرنگون کند یا اینکه درصدد تغییر الگوی سیاسی شبه جزیره کره برآیند، چین آنها را متوقف خواهد کرد. «بیل انگلیش» نخست‌وزیر نیوزیلند نیز گفت در صورت حمله کره شمالی به ایالات متحده کمک خواهد کرد. همچنین «خاویر سانابریا» مدیر کل حقوق بشر سازمان ملل در وزارت خارجه اسپانیا گفت تحریم‌های وضع شده‌ علیه پیونگ یانگ کاملاً قابل توجیه بوده و امیدواریم که مجبور نباشیم فراتر از تحریم‌ها عمل کنیم.

تجمع مردمی در اعتراض به سیاست‌های امریکا

در پی بالا گرفتن تنش‌ها و افزایش احتمال جنگ در شبه جزیره کره، هزاران نفر از کارگران کره شمالی به نشانه اعتراض علیه تهدیدات واشنگتن، به خیابان‌های کشورشان آمده و با پایان گردهمایی در حالی که پیراهن‌های سفید به تن داشتند در سراسر میدان «کیم ایل سونگ» در پیونگ یانگ گردهم آمده و پرچم کره شمالی را به اهتزاز درآوردند. این در حالی است که طبقه بزرگان و سران کره شمالی نیز که در این راهپیمایی پیراهن‌های مشکی به تن داشتند، کارگران را هنگام راهپیمایی تشویق می‌کردند. گفتنی است هفته گذشته نیز ده‌ها هزار نفر از مردم کره شمالی در اعتراض به دور جدید تحریم‌های شورای امنیت تظاهرات کرده و انزجار خود را از چنین اقدامات تهدیدآمیزی علیه کشورشان اعلام کردند.


منبع : روزنامه ایران