تبیان، دستیار زندگی
گرسنگی موضوعی است که ریشه اصلی آن به افزایش جمعیت و کاهش ظرفیت های تولیدی معطوف می شود، امری که آینده بشریت را تهدید می کند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هجمه چین به منابع غذایی جهان

گرسنگی موضوعی است که ریشه اصلی آن به افزایش جمعیت و کاهش ظرفیت های تولیدی معطوف می شود، امری که آینده بشریت را تهدید می‌کند.

بخش اقتصاد تبیان
هجمه چین به منابع غذایی جهان

به گزارش تبیان به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، در هیاهوی زیاده خواهی کشورهای قدرتمند دنیا، زد و بندهای سیاسی، جنگ، خونریزی، ویرانی و نسل کشی، پدیده های نوظهوری بصورت نرم و خزنده در حال گسترش است که بی تفاوتی نسبت به آن، می تواند آینده بشریت را به شدت تحت الشعاع قرار دهد.

سخن از کاهش روز افزون منابع غذایی و ظرفیت های مرتبط با آن است، اُفت و تَنَزُلِ تدریجی که برخی ریشه آن را در افزایش افسار گسیخته جمعیت و برخی دیگر، از بین رفتن و محدود شدن بسترها و ظرفیت های تولیدی همچون آب و خاک جستجو می کنند.

حمید رضا ولد بیگی،کارشناس ارشد کشاورزی در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی ، با اشاره به کاهش و تخریب ظرفیت های تولیدی همچون آب و خاک در بسیاری از کشورهای جهان و نقش تعیین کننده آن در تأمین منابع غذایی مورد نیاز عموم جامعه اظهار داشت: بدون تردید ظهور و بروز برخی از چالش ها و نارسایی ها همچون تخریب خاک، بحران کم آبی، آلایندگی های زیست محیطی،گرم شدن کره زمین، تغییرات اقلیمی و...به تدریج فعالیت های زراعی و کشاورزی را (به عنوان اصلی ترین پایه و اساس تأمین خوراک مورد نیاز انسان) تحت الشعاع قرار خواهد داد.

وی افزود:در نقطه مقابل، شاهد افزایش روز افزون جمعیت هستیم که یک روی آن فرصت و روی دیگر آن تهدید به شمار می رود.

ولد بیگی گفت:  نفس و اساس رشد جمعیت مخرب و مخاطره آمیز نیست و در صورت تعریف و طراحی برنامه ریزی اصولی و هوشمندانه، می‌توان از این ظرفیت بالقوه در راستای اعتلای جامعه،کشور و حتی جهان بهره برد که البته تحقق این امر، مستلزم تأمین و فراهم ساختن مجموعه ای از اقدامات به هم پیوسته است که طرح آن در این مجال ضروری و الزامی به نظر نمی رسد.

حساسیت در خصوص تحولات جاری و ساری در حوزه جغرافیایی مذکور از این حیث حائز اهمیت است که اساساً تغییرات و فراز و نشیب های اقتصادی در کشور مذکور می تواند آینده دیگر کشورها و جوامع را نیز تا حدودی تحت الشعاع قرار دهد.

کارشناس ارشد کشاورزی عنوان کرد: روی اصلی سخن بنده در این مجال، عمدتا به افزایش جمعیت،کاهش منابع غذایی و پررنگ تر شدن احتمال ظهور و بروز پدیده گرسنگی استوار است که در صورت عدم اتخاذ تدابیر مقتضی، یقیناً حیات و بقای آینده بشریت ، دشوارتر و پیچیده تر از گذشته خواهد شد.

وی افزود: در این میان، یکی از متهمین اصلی ،کشور چین است که با جمعیت میلیاردی خود بخش عمدۀ منابع غذایی جهان را نشانه می رود.

ولد بیگی عنوان کرد: در عرصه زیست محیطی، نظریه ای مطرح است که از آن تحت عنوان برد محیط زیست یاد می شود که البته این نظریه در حوزه زراعت، باغداری و کشاورزی نیز مصداق دارد.

وی در تشریح و واکاوی این نظریه گفت: زمین، هوا و آب به عنوان سه عنصر اصلی در فعالیت های زراعی، دارای ظرفیتی مشخص است که نمی توان آن را نامحدود تلقی نمود.

کارشناس ارشد کشاورزی تصریح کرد: در صورتیکه میزان برداشت، استخراج و بهره وری از ظرفیت های بالقوه موجود، فراتر از حد طبیعی و فرآیند خود پالایشی عناصر اشاره شده (آب،خاک و هوا) باشد، یقیناً محدودیت ها و نارسایی هایی ظهور و بروز پیدا می‌کند که یکی از بیشترین تأثیرات آن، در فرآیند تأمین مواد غذایی مورد نیاز عموم مردم جهان، نمود پیدا خواهد کرد.

تأمین خوراک و مواد غذایی برای 9 میلیارد نفر چگونه مُیَسَر خواهد شد؟

فاطمه امیدیان، محقق و پژوهشگر حوزه اقتصادی در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی ، با اشاره به بررسی های انجام شده در ارتباط با میزان جمعیت جهان در نیمه دوم قرن حاضر، عنوان کرد: برآوردها موید جمعیت 9 میلیارد نفری جهان در آینده است،که به تبع در چنین بستر و شرایطی تأمین خوراک و مواد غذایی این میزان انبوه از جمعیت، سهل و آسان نخواهد بود.

وی افزود: از این میان، چین با بالاترین تراکم جمعیتی ، نیازمند بیشترین منابع غذایی در جهان است و به عبارتی اصلی ترین متهم در ارتباط با تسریع فرآیند ظهور و بروز این پدیده نامیمون، (گرسنگی)، به کشور مذکور معطوف می شود.

محقق و پژوهشگر اقتصادی گفت: با وضعیت موجود و در صورت استمرار روند فعلی، قطعاً تجارت مواد غذایی در آینده به پرسود ترین فعالیت اقتصادی مبدل خواهد شد و از حیث سیاسی نیز این نیاز جدی و انکار ناپذیر می‌تواند به ابزاری جهت تحمیل فشار و تنگ تر ساختن عرصه از سوی کشورهای قدرتمند علیه جوامع و دُوَلِ دیگر تبدیل شود.

امیدیان گفت: تغییر سبک زندگی عموم مردم و بخصوص کشور چین در خوراک و اغذیه به عنوان بزرگ ترین جذب‌کننده و واردکننده مواد غذایی در جهان، از دیگر مخاطراتی است که ذهن دولتمردان پکن را به خود مشغول ساخته است.

وی افزود: تأکید بر این کشور و حساسیت در خصوص تحولات جاری و ساری در حوزه جغرافیایی مذکور از این حیث حائز اهمیت است که اساساً تغییرات و فراز و نشیب های اقتصادی در کشور مذکور می تواند آینده دیگر کشورها و جوامع را نیز تا حدودی تحت الشعاع قرار دهد.

محقق و پژوهشگر اقتصادی عنوان کرد: این تغییرات صرفاً به کشور چین خلاصه نمی شود و دیگر جوامع دنیا نیز درگیرِ تغییرات نرم و زیر پوستی و تدریجی است که بدون تردید مجموعه این تحولات، آینده اقتصادی جهان را ترسیم خواهد کرد.

امیدیان در خاتمه یادآور شد: تخریب اراضی و باغات، توسعه شهرک های صنعتی، تلاش برای راه اندازی و احداث کارخانجات هر چه بیشتر و...از عواملی است که به تدریج ظرفیت های بالقوه تولید و تأمین غذا را به مخاطره می اندازد و آینده مبهم و نگران کننده ای را پیش روی ملت های جهان قرار می دهد.


منبع: باشگاه خبرنگاران جوان