تبیان، دستیار زندگی
د. دبیر شورای عالی اطلاع‌رسانی گفت: تا زمانی كه طرح موسوم به تكفای 2 به سرانجام نرسیده باشد، هر حركت جدیدی در راستای تدوین طرح جامع فناوری اطلاعات ضمن این كه اسراف و تبذیر بیت المال است، نشان از نابسامانیIT در مملكت دار...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تا به سرانجام نرسیدن طرح موسوم به تكفای 2 باید از هر حركت در راستای تدوین طرح جامع IT پرهیز شود.

دبیر شورای عالی اطلاع‌رسانی گفت: تا زمانی كه طرح موسوم به تكفای 2 به سرانجام نرسیده باشد، هر حركت جدیدی در راستای تدوین طرح جامع فناوری اطلاعات ضمن این كه اسراف و تبذیر بیت المال است، نشان از نابسامانیIT در مملكت دارد و باید از آن پرهیز شود.

به گزارش ایتنا از واحد ارتباطات شورای عالی اطلاع‌رسانی، دكتر حمید شهریاری، دبیر شورای عالی اطلاع‌رسانی با بیان مطلب فوق اظهار داشت: در مصوبات شورای عالی اطلاع‌رسانی نیز آمده است كه هر حركت جدیدی باید هماهنگ با این شورا كه قبلا متكفل این كار بوده است، صورت گیرد.

شورای عالی اطلاع رسانی در سال 83 متكفل تدوین طرح جامعIT بوده و مطابق با این وظیفه قراردادی منعقد كرده است.

وی ادامه داد: این قرارداد كه یك طرح مطالعاتی است به دلیل مشكلات متعدد در سال 84 پیشرفت چندانی نداشته است. در عین حال یكی از بندهای موافقت‌نامه سال 84 این شورا را تشكیل می‌دهد و دولت متعهد شده است نسبت به پرداخت باقی مانده اعتبارات اقدام كند. در صورت تامین اعتبارات در سال 85 پیش‌بینی می‌شود طی 4 تا 6 ماه این طرح مطالعاتی روی میز دولت جهت تصمیم‌گیری‌های اجرایی فرار گیرد.

شهریاری خاطر نشان كرد: از آنجا كه مركز تحقیقات مخابرات به نوعی درگیر نگاشت طرح جامع فناوری اطلاعات در كشور است، صلاح دیده شد تا این نهاد نیز به نوعی در نظارت بر تدوین طرم موسوم به تكفای 2 حضور داشته باشد، تا تاریخچه كار برای اقدامات بعدی در نهادهایی كه مسوولیتی در این زمینه خواهند داشت، حفظ شود.

وی ابراز امیدواری كرد پس از به سرانجام رسیدن طرح موسوم به تكفای 2 بتوانیم با همفكری و همدلی متولیان امر فناوری اطلاعات نهاد موظف از سوی دولت ادامه كار را بر عهده گیرد. بدیهی است، پس از آن مسوولیتی به عهده شورای عالی اطلاع‌رسانی نخواهد بود.

وی ادامه داد: در شرایط جاری همه باید كمك كنند كه طرح موسوم به تكفای 2 كه بخشی از مطالعات و هزینه‌های آن نیز قبلاً انجام گرفته است به سرانجام برسد و طرف‌های اروپایی نیز كه درگیر این طرح شده‌اند، با سرعت بیشتری كار را به اتمام رسانند. شهریاری افزود: برخی حركت‌های شعاری از سوی نهادهایی دیگر نیز جز آن كه به تشنج بیشتر در حوزه فناوری اطلاعات بیفزایند خدمت دیگری نخواهند كرد و بهتر است آنان نیز از آدرس‌های غلطی كه می‌دهند پرهیز كنند.

وی در ادامه تاكید كرد: همان طور كه نباید امور فنی و زیرساختی را به شورای عالی اطلاع‌رسانی ارجاع داد، نباید امور تولید محتوا را به شورای عالی فناوری اطلاعات ارجاع شود. مسائل فرهنگی و اجتماعی از جمله اطلاعات دیجیتالی آموزشی و پژوهشی از اموری است كه واگذاری آن به شورای تحت پوشش وزارتخانه ای كه مسئولیت نهادی در این زمینه ندارد، كاری ناصواب است و شورای عالی انقلاب فرهنگی بر تمركز این امور در شورای عالی اطلاع‌رسانی تأكید كرده و با ادغام شوراها مخالف است.

شهریاری با یادآوری این‌كه طرح تسما در شورای عالی اطلاع‌رسانی یكی از طرح‌هایی است كه به تولید محتوا در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، دینی و اخلاقی اختصاص دارد، گفت: در امور فناوری اطلاعات كشور هیچ امری اولویت‌دارتر از تولید محتوا نیست و ما در شورا این طرح را به صورتی جدی دنبال می‌كنیم.

وی در پایان از جمله برنامه‌های شورا را تدوین طرح تسما و مسائل مهندسی فرهنگی مرتبط با فناوری اطلاعات و ارتباطات در شورای عالی انقلاب فرهنگی دانست و اظهار داشت: در كنار 2 موضوع یاد شده تدوین طرحی را در دست داریم كه به تقاضای سازمان بازرسی كل كشور برای سامان‌دهی دستگاه‌هایی است كه فعالیت‌ها و كارهایشان به نظر برخی دوستان موازی است.

موضع شورای عالی اطلاع رسانی تفكیك و تقسیم وظایف است.