تبیان، دستیار زندگی
نه سیدمحمدخاتمی نامه ای به شخصیت های بزرگ جهان نوشت و در آن نامه ، اوضاع آشفته خاورمیانه را مورد بررسی قرار داده و  فاجعه بزرگ انسانی که در لبنان جاری است را به آنان گوشزد کرد ، شخصیت های زیر مورد خطاب سیدمحمدخاتمی...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نامه سیدمحمدخاتمی به شخصیت های گوناگون جهان پیرامون اوضاع آشفته خاورمیانه

سیدمحمدخاتمی نامه ای به شخصیت های بزرگ جهان نوشت و در آن نامه ، اوضاع آشفته خاورمیانه را مورد بررسی قرار داده و  فاجعه بزرگ انسانی که در لبنان جاری است را به آنان گوشزد کرد ، شخصیت های زیر مورد خطاب سیدمحمدخاتمی بوده اند.

كوفى عنان (دبیركل سازمان ملل متحد)

خاویر سولانا (مسئول سیاست خارجى اتحادیه اروپا)

«یورگن هابرماس» فیلسوف آلمانى

«امبرتو اكو» یکی از روشنفكران ایتالیایی مطرح امروز جهان است

و «نوام چامسكى یکی از روشنفكران آمریکایی مطرح امروز جهان است

«حسنین هیكل» روزنامه نگار برجسته عرب

. «آیت الله سیستانى» یكى از مراجع بزرگ شیعه

اكمل الدین احسان اوغلو» دبیركل سازمان كنفرانس اسلامى

«محمد حسین فضل الله» مرجع شیعیان لبنان

«عمرو موسى» دبیركل اتحادیه عرب

«محمدرشید قبانى» (مفتى لبنان)

«پاتریاك نصرالله پطرس صفیر» (رهبر مسیحیان مارونى لبنان)

«ساموئل كوبیا» (دبیر كل شوراى جهانى كلیساها)

«پاپ بندیكت شانزدهم» (رهبر كاتولیك هاى جهان)

«آلكسى دوم» (رهبر جامعه ارتدوكس روسیه)

دسموند توتو (اسقف اعظم آفریقاى جنوبى)

«دسموند توتو» دریافت کننده جایزه صلح نوبل

مایور (مدیر كل سابق سازمان یونسكو)

كوئیشیرو ماتسوئورا» مدیر كل فعلى سازمان یونسكو

«نلسون ماندلا» رئیس جمهور سابق آفریقاى جنوبى

«ماهاتیر محمد» نخست وزیر سابق مالزى

سعید طنطاوى (رئیس دانشگاه الازهر مصر)

دكتر اشنایر (عضو گروه عالى رتبه ائتلاف تمدن ها)

متن كامل نامه سیدمحمد خاتمى اما از این قرار است:

به نام خدا، اطمینان دارم از دامنه و عمق فاجعه هاى انسانى كه این روزها بر خاورمیانه مى گذرد، به خوبى آگاه هستید: كشتار وسیع بى گناهان، بمباران مداوم مناطق غیرنظامى، حمله پیاپى به مراكز مسكونى و مذهبى و درمانى و ممانعت از ارسال كمك هاى دارویى و غذایى در لبنان، تخریب زیرساخت هاى توسعه اى لبنان، تصمیم به نابودى مقاومت مشروع مردم لبنان و فلسطین، مقابله با روند شكل گیرى و رشد مردم سالارى در منطقه، اقدام به عبور از مرزهاى بین المللى و حضور نظامى مجدد در لبنان نمونه هاى آشكارى از بروز فاجعه هاى جدید بشرى و تهدید صلح عادلانه و پایدار جهانى است. بیش و پیش از هر چیز متوقف كردن این جنگ و برقرارى آتش بس باید در دستور كار بین المللى قرار گیرد. این وظیفه اى است كه نهادهاى بین المللى، شخصیت ها و متفكران صلح طلب و همه دولت ها و ملت هاى جهان باید در راه تحقق آن تمام توان خویش را به كار گیرند. اكنون لبنان به عنوان كانون برجسته تمدن و فرهنگ و توسعه جهان عرب آماج حملات و جنایات اسرائیل است، حزب الله لبنان به عنوان بازوى مقاومت مشروع ملت لبنان كه در سال هاى اخیر بلوغ سیاسى و نقش و جایگاه موثر خود را با حضور در انتخابات از شوراهاى شهر تا مجلس و دولت ملى در پیشبرد مردم سالارى در منطقه نشان داده است، آشكارا تهدید به نابودى مى شود. حماس و دولت منتخب مردم فلسطین در غزه از همه سو مورد محاصره دولت زورمدار اسرائیل قرار دارد. ابعاد فاجعه هاى انسانى، سیاسى، فرهنگى و مذهبى پیش رو را باید فراتر از امروز دریافت. باید مانع ادامه سركوب و جنایت اسرائیل به عنوان بزرگ ترین عامل ضدیت با صلح و مردم سالارى و ترویج خشونت و تروریسم سازمان یافته در لبنان و فلسطین شد. باید از مقاومت مشروع و حق حیات و پیشرفت لبنان دفاع كرد. براى این منظور از شما مى خواهم كه براى ممانعت از رشد روند خشونت بار و ضدصلح و مدنیتى كه اسرائیل در پى پیشبرد آن است و براى دفاع از حقوق انسانى و اساسى ملت ها كه به جد مورد تهدید قرار گرفته است و براى چاره اندیشى در باب احقاق حقوق پایمال شده ملت مظلوم فلسطین و لبنان كه از سوى برخى قدرت هاى جهانى به فراموشى سپرده شده است و براى پیشبرد اندیشه و رفتار دموكراتیك در منطقه كه ناخوشایند خشونت طلبان در دو سوى عالم است، تمامى مساعى خود را براى فعال كردن موثر همه مجامع و نهادهاى بین المللى و كمك فورى به استقرار آتش بس، تبادل اسرا و زندانیان دو طرف تا رفع اشغال و جلوگیرى از اجراى طرح هاى خطربار منطقه اى كه از سوى اسرائیل و آمریكا پى گرفته مى شود، به كار گیرند. بدون تردید فطرت پاك جهان انسانى و افكار عمومى صلح طلبان و ملت هاى جهان و دولت هاى خواستار صلح و عدالت و آزادى از این تصمیم خداپسندانه و مردم گرایانه استقبال خواهد كرد.