تبیان، دستیار زندگی
بسیاری از مواد مصنوعی تولید بشر برای مدت طولانی در محیط زیست باقی می مانند و آن را تخریب می کنند، اما محققان دانشگاه فنی مونیخ برای اولین بار بر این مشکل غلبه کرده اند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تولید ماده ای که مشکل آلودگی محیط زیست را برطرف می کند

بسیاری از مواد مصنوعی تولید بشر برای مدت طولانی در محیط زیست باقی می مانند و آن را تخریب می کنند، اما محققان دانشگاه فنی مونیخ برای اولین بار بر این مشکل غلبه کرده اند.

بخش دانش و زندگی تبیان
آزمایشگاه

ماده تولید شده در این دانشگاه به گونه ای طراحی شده که اگر انرژی موجود در آن به اتمام برسد از بین می رود و می میرد.

تولید ماده مذکور می تواند انقلابی در دنیای پزشکی ایجاد کند. زیرا از این ماده می توان برای انتقال دارو به نقاط حساس بدن استفاده کرد. ماده یاد شده صنعت الکترونیک و بسته بندی را هم متحول خواهد کرد. زیرا تولید آلاینده های زیست محیطی با استفاده از این ماده خود تخریب شونده به حداقل می رسد.

حیوانات و گیاهان از دیرباز با دریافت ذخیره انرژی از خورشید، انواع مواد غذایی و غیره به حیات خود ادامه داده و در غیر این صورت دچار مرگ و تجزیه تدریجی می شوند. اما این امر در مورد مواد مصنوعی ساخت بشر مصداق نداشت. حال شاهد آن هستیم که ماده ای به دست بشر تولید شده که ثبات شیمیایی خیلی بالایی ندارد و می تواند با محیط زیست تبادل انرژی انجام دهد و ضمن حفظ پایداری خود برای مدت طولانی در صورت عدم دریافت انرژی تجزیه شود و از بین برود.

محققان جزئیات فنی تولید این ماده را افشا نکرده اند. اما ماده یاد شده دارای مولکول هایی است که از سیالیت بالایی برخوردارند ولی با دریافت سوخت و انرژی در قالب هیدروژل هایی گرد هم می آیند.

سوخت نیز شکل مولکول هایی پرانرژی موسوم به کاربویدییمیدس را به خود می گیرد و واکنش شیمیایی باعث می شود ثبات این ماده تا زمان دریافت انرژی حفظ شود. با اتمام سوخت ماده مذکور به مولکول های اصلی تجزیه و نابود می شود. با تکمیل این تحقیقات می توان پلاستیک و انواع دیگر مواد شیمیایی را به گونه ای تولید کرد که بعد از استفاده تخریب شوند و محیط زیست را آلوده نکنند.


منبع: مهر