تبیان، دستیار زندگی
جملات و سخنان بزرگان از بهترین چراغ های راه ماست؛ چرا که اگر خود نمی توانیم به صورت گسترده به مطالعه و تحقیق بپردازیم می توانیم با نشستن پای منبر خطیبان دانشمند از چکیده ی جملات و مطالعات بزرگواران بهره مند شویم. در ادامه قسمتی کوتاه از سخنرانی خطیب توانا
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تا توانی دلی بدست آور!

جملات و سخنان بزرگان از بهترین چراغ‌های راه ماست؛ چرا که اگر خود نمی توانیم به صورت گسترده به مطالعه و تحقیق بپردازیم می توانیم با نشستن پای منبر خطیبان دانشمند از چکیده‌ی جملات و مطالعات بزرگواران بهره‌مند شویم.

بخش اعتقادات شیعه تبیان

شاد کردن دل دیگران

پاداش شاد كردن دل مومن

روز قیامت بندهای از قبر در حالی كه متحیر است بیرون می‌آید و ناراحت می‌شود كه در این هول محشر چه كند. ناگهان فرشته‌ای می‌آید و با روی خوش به او می‌گوید: نترس و غصه نخور از تمام موقف‌های پل صراط، نماز، روزه، زكات و... تو را رد می‌كنم.

فرشته می‌گوید: انا سرور الذی ادخلت علی قلب الفلان اسم آن مومن را می‌آورد. می‌گوید یادت هست مومنی قرض می‌خواست و مشكل داشت و آبرویش در خطر بود و خیلی گرفتار بود. تو به خاطر خدا گره كارش را باز كردی و دلش را شاد كردی و خداوند از شاد كردن دل آن مومن من را برای نجات تو خلق كرده است.

فرشته این آقا را از همه‌ی گردنه‌ها رد می‌كند و او را به بهشت می‌رساند و تحویل فرشتگان بهشت می‌دهد. این فرد خیلی تعجب می‌كند و از فرشته می‌پرسد: تو كه هستی؟ فرشته می‌گوید: انا سرور الذی ادخلت علی قلب الفلان اسم آن مومن را می‌آورد. می‌گوید یادت هست مومنی قرض می‌خواست و مشكل داشت و آبرویش در خطر بود و خیلی گرفتار بود. تو به خاطر خدا گره كارش را باز كردی و دلش را شاد كردی و خداوند از شاد كردن دل آن مومن من را برای نجات تو خلق كرده است.

تاثیر شاد كردن مومنین و خیرات بر اموات

پیرمردی در قم به نام «حاج حبیب» كه موذن مرحوم آیت‌الله بهاءالدینی بود گفت وقتی خانمم فوت كرد روزی دخترم به من گفت كه خواب دیدم مادرم در باغی از بهشت است و به من گفت كه در همسایگی من كسی به اسم رقیه، خیلی در عذاب است. این خانم سر دیگران كلاه می‌گذاشته است. بعد از این خواب دخترم، یك روز پنجشنبه‌ای سر قبر همسرم رفتم جوانی را كنار قبر بغلی دیدم. از او پرسیدم اسم صاحب این قبر چیست؟ گفت رقیه. متوجه شدم كه خواب دخترم درست است. به جوان گفتم: چه نسبتی با شما داشته است؟ گفت: مادرم است.

من هم ماجرای خواب دخترم را برایش تعریف كردم و او هم خواب دخترم را تصدیق كرد و خیلی ناراحت شد. بعد از مدتی دخترم دوباره خواب مادرش را دید كه گفته بود خدا خیرتان بدهد. همه‌ی عذاب‌های همسای‌هام برداشته شده است. پیرمرد گفت: چند هفته بعد دوباره آن جوان را دیدم و گفتم: فلانی برای مادرت چه كار خیری كردی؟ گفت: برای خانوادهای كه یخچال نداشتند؛ به نیت مادرم یخچال خریدم و دلشان را شاد كردم.

منبع:

ماهنامه خانواده شاد؛ سخنان حجت‌الاسلام حبیب فرحزاد

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.