تبیان، دستیار زندگی
چهره های دانشگاهی آمریکا بابت رشد دراماتیک استفاده از واژه های ناپسند و ناسزا در کتاب های منتشر شده در این کشور هشدار دادند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

افزایش واژه‌های کثیف در کتاب‌های آمریکایی

چهره‌های دانشگاهی آمریکا بابت رشد دراماتیک استفاده از واژه‌های ناپسند و ناسزا در کتاب‌های منتشر شده در این کشور هشدار دادند.

بخش کتاب و کتاب خوانی تبیان
کتاب

تحلیل‌گران متن با بررسی بیش از یک میلیون نسخه کتاب توسط چهره‌های دانشگاهی به این نتیجه رسیدند که افزایش واژه‌های ناپسند و کثیف از نیمه ۱۹۵۰ تاکنون اسف‌بار بوده است.

زمانی مارک تواین می‌گفت باید در هر خانه‌ای یک اتاق وجود داشته باشد که آنجا بتوان ناسزا گفت زیرا انتشار چنین احساساتی خطرناک است. امروز رمان‌نویسان آمریکایی با چنان افزایشی چنین واژه‌هایی را به کار می‌برند که از آن به عنوان افزایشی دراماتیک یاد می‌شود.

با بررسی تقریبا یک میلیون کتاب ‌در یک تحقیق جدید، این نتیجه به دست آمده است که برخی از فحش‌های روزمره ۶۷۸ برابر بیشتر از نیمه قرن بیستم است. واژه‌های ناپسند دیگری نیز تا ۱۶۸ برابر رشد داشته‌اند.

این تحقیق نتیجه گرفته است که فرهنگ آمریکایی به طور فزاینده‌ای به سمت ارزش گذاری فردی رفته است و تابوهای اجتماعی را زیر پا می‌گذارد وبه همین دلیل شاهد افزایش استفاده از این کلمات هستیم.

این تحقیق که توسط جین توینگ نویسنده و پروفسور روان شناسی در دانشگاه سن‌دیگو انجام شده کتاب‌های منتشر شده بین ۱۹۵۰ تا ۲۰۰۸ را مورد بررسی قرار داده است و واژه‌هایی را به عنوان معیار تعیین کرده است. این واژه‌ها از آنجا انتخاب شدند که به عنوان ۷ واژه‌ای که در تلویزیون هرگز اجازه کاربرد آنها وجود ندارد شناخته می‌شوند. این واژه‌ها را جورج کارلین کمدین در سال ۱۹۷۲ به عنوان خط قرمز شناخته بود.

در هر حال روشن شده است که تغییرات معنی داری در کتاب‌های نوشته شده در استفاده از همه این واژه‌ها وجود دارد و در مجموع در کتاب‌های منتشر شده در فاصله ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۸ باید گفت ۲۸ برابر کتاب‌هایی که در اوایل ۱۹۵۰ منتشر شده‌اند، این واژه‌ها به کار رفته‌اند.

توینگ می‌گوید: فکر می‌کردم استفاده از این واژه‌ها افزایش یافته باشد اما تصور نمی‌کردم این افزایش ۲۸ برابر شده باشد.

این تحقیق نتیجه گرفته است که فرهنگ آمریکایی به طور فزاینده‌ای به سمت ارزش گذاری فردی رفته است و تابوهای اجتماعی را زیر پا می‌گذارد وبه همین دلیل شاهد افزایش استفاده از این کلمات هستیم.

برنده جایزه ادبی من بوکر سال پیش با عنوان «آدم فروشی» نوشته پل بیتی رمان‌نویس آمریکایی شماری از کتابخوانان را دچار شوک کرد زیرا بیش از ۱۷۹ بار واژه‌های ناسزای خیابانی در آن به کار رفته شده بود.

منبع: مهر