تبیان، دستیار زندگی
محمد جواد آذری جهرمی، فارغ التحصیل رشته مهندسی برق دانشگاه صنعت آب و برق است. وی از سال 88 تا 93 مدیرکل امنیت سیستم های ارتباطی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی را بر عهده داشت.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

محمدجواد آذری جهرمی جوان ترین وزیر پیشنهادی

آذری جهرمی وزیر ارتباطات دولت دوازدهم، جوان ترین مدیر ارشد حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور محسوب می شود. او که متولد سال 1360 است، هم اکنون 36 سال سن دارد.

فرآوری بخش ارتباطات تبیان
محمدجواد آذری جهرمی

دولت یازدهم در حالی کار خود را به پایان می رساند که عنوان پیرترین کابینه پس از پیروزی انقلاب را به خود اختصاص داده است. به نظر می‌رسد که همین موضوع، سبب شده تا کابینه دوازدهم، تازه نفس تر باشد. در این میان مهم ترین فرد در میان این کابینه برای کسب و کارهای نوپای ایرانی و البته کاربران اینترنت، شخصی است که از سوی رییس جمهور به عنوان وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در نظر گرفته می‌شود. پیشتر محمود واعظی گفته بود که وزیر ارتباطات بعدی، یکی از معاونین خودش خواهد بود.

در میان وزرای پیشنهادی محمدجواد آذری جهرمی به عنوان وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات معرفی شده است. وی اردیبهشت سال گذشته با حکم واعظی وزیر ارتباطات به عنوان معاون وزیر، رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت معرفی شد.

وزیر پیشنهادی روحانی برای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات متولد سال 1360 بوده و جوان‌ترین وزیر پیشنهادی کابینه دوازدهم است.

محمد جواد آذری جهرمی، فارغ التحصیل رشته مهندسی برق دانشگاه صنعت آب و برق است.

وی از سال 88 تا 93 مدیرکل امنیت سیستم های ارتباطی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی را بر عهده داشت.

همچنین از سال 93 تا 95 به مدت دو سال عضو هیات مدیره غیرموظف شرکت خدمات ارتباطی رایتل و عضو هیات مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت نیز بود.

در سال 1395 نیز با تودیع خسروی، آذری جهرمی به عنوان معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و رئیس هیات مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت معرفی و هم اینک نیز در این سمت مشغول به فعالیت است.

آذری جهرمی: همواره در این دولت برای دسترسی آزاد مردم به اطلاعات و توسعه کسب و کارهای نوپا تلاش کرده و می کنیم

از دیگر مسئولیت‌هایی که آذری جهرمی در طول فعالیت در حوزه ارتباطات بر عهده داشته می توان به عضو کمیسیون عالی تنظیم مقررات شورای عالی فضای مجازی، عضو کمیسیون عالی ارتقای تولید محتوای شورای عالی فضای مجازی، عضو ناظر کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی عضویت در کمیته ارتباطات ستاد بحران کشور، مجری طرح اجرای وظایف صیانتی و اجتماعی و فرهنگی در خصوص ارتباطات و فناوری ارتباطات، مسئول کمیسیون مشترک ICT ایران و عراق، مسئول کمیسیون مشترک ICT ایران و روسیه، نماینده جمهوری اسلامی ایران در اجلاس APT، رئیس کمیته ارتباطات اربعین در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، دبیر برگزاری جشنواره ملی کیفیت فاوا و دبیر همایش بین المللی کانکت 2016 اشاره کرد.

از آذری جهرمی به عنوان جوانترین مدیر ارشد حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور یاد می‌شود.

وی گفت: لیست برنامه های مدنظر برای توسعه بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشور را به رئیس جمهور ارائه کرده ام که اولویت مدنظر ما توسعه کسب و کارهای نوپا است.

آذری جهرمی که هم اکنون معاون وزیر ارتباطات دولت یازدهم و مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت است، خاطرنشان کرد: موضوعات دیگری چون توسعه اینترنت و پهنای باند نیز در فهرست برنامه هایم وجود دارد.

وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات برای دولت دوازدهم، متولد سال ۱۳۶۰ در جهرم و فارغ التحصیل رشته مهندسی برق دانشگاه صنعت آب و برق است که ازسال ۸۸ در وزارت ارتباطات، پست های مدیریتی داشته است.

آذری جهرمی ۶ سال سابقه مدیریت در سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با سمت مدیرکل، ۲ سال سابقه عضویت در هیات مدیره شرکت رایتل و همچنین بیش از ۲ سال سابقه عضویت در هیات مدیره شرکت زیرساخت را در کارنامه مدیریتی خود دارد.

وی که جوانترین مدیر ارشد حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز محسوب می شود از اردیبهشت ماه سال ۹۵ معاون وزیر ارتباطات و مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت شد.

محمدجواد آذری جهرمی

دستاوردها پس از مدیریت زیرساخت

همانگونه که ذکر شد، جهرمی در اردیبهشت ماه سال ۹۵ به ریاست شرکت زیرساخت رسید. در این مدت کوتاهِ‌ یک سال و چند ماهه، وی دستاوردهای قابل توجهی داشته است:

- افزایش سرعت اینترنت

- کاهش قیمت انتقال داده‌ های اینترنتی در کشور

- تاثیر در بهره برداری از شبکه ملی اطلاعات

- بهبود ارتباط شرکت زیرساخت با ارائه دهنده‌های اینترنت داخلی

- راه اندازی سامانه کنترل کیفیت شرکت زیرساخت

- افزایش قراردادها و تبادلات خارجی شرکت زیرساخت

- حمایت از استارتاپ‌ها و کارآفرینان

محمدجواد آذری جهرمی

دیدگاه ها و گرایش ها

اما جهرمی در مقام معاون وزیر، همیشه دیدگاه های خود را چه از طریق شبکه های اجتماعی، و چه حضور در رسانه ملی عنوان کرده است. او نسبت به مسئولانی که پیشتر بر صندلی ریاست ساختمان وزارت ارتباطات در سیدخندان تکیه زده اند، دیدگاه‌های بازتری دارد و با فیلترینگ سلیقه‌ای، موافق نیست.

جهرمی در ۲۶ تیر ماه سال جاری، در شبکه خبر و در مقابل «عبدالصمد خرم‌آبادی»، دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه و معاون قضایی دادستان کل کشور حاضر شد و دیدگاه‌های خود در رابطه با فیلترینگ شبکه های اجتماعی و پیان رسان ها را بیان کرد. پس از همین مناظره، در حساب توییترش می نویسد: «همواره در این دولت برای دسترسی آزاد مردم به اطلاعات و توسعه کسب و کارهای نوپا تلاش کرده و میکنیم.»

او در مناظره اش با خرم‌آبادی، عنوان کرد که «پیام رسان سالانه یک فضای اقتصادی ۳۰۰۰ میلیارد تومانی برای بخش داخلی دارد» و از حق شهروندان و استارتاپ ها در استفاده تکنولوژی های نوین دفاع کرد.

جهرمی همچنین در این مناظره، عنوان کرد که به علت وجود نقص‌‌هایی در قوانین، شاهد شکل گیری سرویس‌های بزرگ داخلی که توانایی رقابت با نمونه های جهانی را داشته باشند نیستیم. یکی از همین قوانین، زیر سوال رفتن سرویس دهنده داخلی،‌ در صورت بارگذاری محتوای مجرمانه از سوی کاربر همین سرویس است.

محمدجواد آذری جهرمی

همه این‌ها در حالیست که دکتر «سودابه رادفر»، مدیر سامانه‌ی پاسخگویی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات می گوید: «اینکه اینستاگرام و تلگرام هنوز باز است، علاوه بر حمایت شخص وزیر ارتباطات، مرهون خدمات مهندس جهرمی است».

از سوی دیگر جهرمی در مدتی که معاون وزیر ارتباطات بوده، نشان داده که به دیدگاه کاربران نیز اهمیت می‌دهد. پس از ارائه طرح مبهمی مربوط به اینترنت نامحدود در هفته گذشته که تمام پیکربندی آن بر اساس حجم‌های مشخص بود و شروع اعتراض کاربران به آنها، جهرمی خبر داد که صدای اعتراض کاربران را به وزیر ارتباطات، محمود واعظی رسانده است.

وی در حساب اینستاگرام خود نوشت: «با ارسال نامه ای از دکتر واعظی خواستم مصوبه جدید تعرفه تا بررسی بیشتر متوقف گردد. امیدوارم موافقت نمایند». واعظی روز پنج شنبه گذشته از لغو مصوبه اینترنت نامحدود و بررسی مجدد تعرفه ها خبر داد.

جهرمی از سوی دیگر نقش اصلی در ارائه طرح رفع فیلتر یوتوب و بلاگ اسپات در دانشگاه ها را بازی کرده است. هر چند مشخص نیست که این طرح چه زمانی اجرایی می شود و هرچند که تمام اعضای جامعه حق دارند از اطلاعات جامعی که در شبکه ای مانند یوتوب است استفاده کنند، اما باز شدن این سایت ها در مکان هایی محدود مثل دانشگاه ها، گام کوچکی است به سوی تحقق هدف بزرگِ دسترسی آزاد مردم ایران به اطلاعات.


منابع: مهر،باشگاه خبرنگاران،دیجاتو