تبیان، دستیار زندگی
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی از ورود آموزش های پیش از ازدواج در قالب كتاب درسی جوان و خانواده برای دانش آموزان پایه دوازدهم خبرداد...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ورود آموزش‌های پیش از ازدواج در قالب كتاب درسی"جوان و خانواده"

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی از ورود آموزش‌های پیش از ازدواج در قالب كتاب درسی "جوان و خانواده" برای دانش آموزان پایه دوازدهم خبرداد.

زینب شاه مرادی - مرکز یادگیری تبیان

ورود آموزش‌های پیش از ازدواج در قالب كتاب درسیجوان و خانواده

به گزارش مركزاطلاع رسانی روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش به نقل از سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، حجت الاسلام محی الدین بهرام محمدیان درخصوص سهم آموزش های دوران کودکی و نوجوانی در پیشگیری از بزهکاری و یا قربانی بزهکاری شدن در کتاب های درسی اظهارکرد: کودکان گاه خود بزهکار می شوند و گاه قربانی بزهکاری هستند. بسیاری از جرایم از جمله چند نمونه کودک‌آزاری که طی هفته های اخیر در فضای رسانه ‌ای خبرساز بودند، قبل از دوره مدرسه اتفاق می افتند. لذا وظیفه خطیر پدر و مادر این است که در خانه زمینه یادگیری برخی آموزش ها و مراقبت ها را برای فرزندان شان مهیا کنند.

وی ادامه داد: ولی متاسفانه، به دلیل مشغله های والدین، ارتباط کلامی و روابط عاطفی در خانواده ها ضعیف شده و این موضوع ممکن است به فقدان این قبیل آموزش ها منجر شود که خطرناک است.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی افزود: البته ما در مجله رشد مخصوص پیش دبستانی موضوعاتی را به زبان داستان برای کودکان مطرح کردیم که مکالمه مادربزرگی با نوه اش است. لذا سلامت و صیانت از فرزندان ابتدا باید در داخل خانه اتفاق بیفتد.

حجت الاسلام محمدیان با پرداختن به اینکه پدران و مادران قبل از ازدواج و تشکیل خانواده باید آموزش های لازم را ببینند گفت: برای رفع همین نیاز مهم در نظام جدید آموزشی برای سال دوازدهم که سال آینده آغاز می شود کتابی با عنوان "جوان و خانواده" یا "آموزش خانواده" در دست تالیف است که به آموزش های پیش از ازدواج می پردازد. هدف از این درس این است که ازدواج ها بر اساس بصیرت اتفاق بیفتد و دختر و پسر امروز وظایف خود را در آینده بدانند.

وی در ادامه به سیر آموزش های مراقبتی و شناخت آسیب های اجتماعی زمان کودکی و نوجوانی در دوران تحصیل پرداخت و گفت: در دوره دبستان طی سال اول و دوم بطور غیرمستقیم آموزش هایی داریم اما در سال سوم تا پنجم در درس مطالعات اجتماعی موضوع حق و تکلیف مطرح می شود و در جشن تکلیفی که برای دختران دانش آموز برگزار می شود آموزش های تکلیف، سن بلوغ و موضوع محرم و نامحرم به صورت مستقیم و غیرمستقیم اتفاق می افتد. در سال ششم هم آموزش هایی درخصوص چگونگی برخورد با پیشنهادهای نامناسب و ایجاد رابطه دوستی با پدر و مادر مطرح شده است.

معاون وزیرآموزش و پرورش افزود: در پایه هفتم در کتاب "تفکر و سبک زندگی" موضوعات خویشتن داری و مهارت "نه گفتن" خصوصا در ردکردن دعوت به بعضی تفریحات، دوستیابی، همچنین بحث رفتارهای پرخطر، سلامت فردی و اجتماعی و بهداشت فردی مطرح می شود. در این پایه در درس تفکر و سبک زندگی جزوه ای مخصوص دختران درنظر گرفته شده که فقط معلم خانم آن را تدریس می کند و به موضوعات بهداشت بلوغ و بهداشت جنسی دختران می پردازد. همین جزوه در سال هشتم با محتوای مخصوص پسران تدوین شده است.

وی با اشاره به اینکه امروز محیط رسانه و فضای مجازی یکی از محیط های بزه در جهان امروز است اظهار داشت: به همین دلیل برای پایه دهم درس "تفکر و سواد رسانه ای" را تدوین کردیم که در این کتاب مهارت های درک زبان بدن، زبان کلیشه و مهارت های دروازه بانی خبر مثل همبرگر خبری و شایعات در محیط رسانه متناسب با سن دانش آموزان بیان می شود. در پایه یازدهم هم در کتاب تعلیمات دینی مباحث رفتاری را مطرح کرده ایم و برای سال دوازدهم هم کتاب "جوان و خانواده" پیش بینی شده است.

حجت الاسلام محمدیان خاطرنشان کرد: هرچند در آموختن مراقبت های فردی و اجتماعی برای کودکان و نوجوانان در پیشگیری از بزهکاری یا قربانی بزهکاری شدن کتاب عنصری لازم است ولی کافی نیست؛ خصوصا وقتی خواندن کتابی جنبه الزام پیدا می کند، از تاثیرگذاری آن کاسته می شود لذا توسعه این مباحث باید در گفت وگوهای کلاسی بین دانش آموزان و معلمان اتفاق بیفتد.

منبع: پایگاه جامع اطلاع رسانی وزارت آموزش و پرورش