تبیان، دستیار زندگی
هنری فورد با اتحادیه های کارگری به شدت مخالف بود؛ چرا که فکر می کرد این اتحادیه ها توسط رهبرانی اداره می شود که باوجود انگیزه های خوب ظاهری، خواستار محدودیت بهره وری به عنوان یک عامل اشتغال زا هستند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بیوگرافی هنری فورد، مؤسس کمپانی فورد (٣)

هنری فورد با اتحادیه‌های کارگری به‌ شدت مخالف بود؛ چرا که فکر می‌کرد این اتحادیه‌ها توسط رهبرانی اداره می‌شود که با وجود انگیزه‌های خوب ظاهری، خواستار محدودیت بهره‌وری به‌ عنوان یک عامل اشتغال‌زا هستند.

بخش دانش و زندگی تبیان
کمپانی فورد

سیاست هنری فورد در برابر کارگران

هنری فورد با اعتقاد به بازدهی بالا، در سال ۱۹۱۴ دستمزد کارگرانش را بیش از دو برابر کرد و به ۵ دلار رساند. این حرکت او که باعث حیرت شرکت‌های دیگر شده بود، باعث شد کارگران زیادی برای استخدام به شرکت او مراجعه کنند. به‌ علاوه او ساعات کاری را کاهش داد. این سیاست‌ها بازدهی کارگرانش را به‌ شدت بالا برد و موجب رونق کار او شد. با این‌ حال دخالت او در زندگی خصوصی کارگران همیشه مورد بحث بود. در سال ۱۹۲۲، او از برخی از باورهای پیشین خود دست کشید و اعلام کرد سیاست‌های پدرانه در صنعت نقشی ندارند.

هنری فورد با اتحادیه‌های کارگری به‌ شدت مخالف بود؛ چرا که فکر می‌کرد این اتحادیه‌ها توسط رهبرانی اداره می‌شود که با وجود انگیزه‌های خوب ظاهری، خواستار محدودیت بهره‌وری به‌عنوان یک عامل اشتغال‌زا هستند. او معتقد بود که رهبران اتحادیه، انگیزه‌ای منفی برای تحریک بحران اقتصادی و اجتماعی به‌ عنوان راهی برای حفظ قدرت خود دارند. هنری فورد در راستای جلوگیری از فعالیت اتحادیه‌های کارگری، هری بنت بوکسور سابق نیروی دریایی را برای هدایت بخش خدمات استخدام کرده بود. هری بنت از تاکتیک‌های مختلف ارعاب برای کنترل اتحادیه‌ها استفاده می‌کرد. معروف‌ترین حادثه‌ی تلخ در سال ۱۹۳۷ اتفاق افتاد؛ زمانی که مأموران بنت با اعضای هیئت کارگری وارد درگیری و ضرب و شتم شدند، برخوردی که به خشونت شدید و آسیب‌های جدی انجامید.

کمپانی فورد

هنری فورد و انقلاب صنعتی دوم: تولید انبوه

هنری فورد معتقد بود که در فرآیند تولید، ۷ اصل باعث بهره‌وری بیشتر می‌شوند: قدرت و تقویت، دقت و تمرکز، کاهش هزینه‌ها، مداومت، سیستم حاکم، سرعت کار و تکرار.

فورد به سیستم تولید انبوه معتقد بود و بر این باور بود که تکنولوژی، بیش از هر چیز به کارگران ماهر نیاز دارد. در آن زمان اگر کارگران استعداد خوبی داشتند، می‌توانستند در مدتی کمتر از یک ماه به تخصص کامل برسند. تولید انبوه با استفاده از کارگران ماهر به انقلاب دوم صنعتی منجر شد و هنری فورد با سیاست‌های خود، به نماد این انقلاب تبدیل شد.

جنگ جهانی دوم

هنری فورد با ورود آمریکا به جنگ جهانی دوم مخالف بود. او معتقد بود که تجارت بین‌الملل باعث رونق اقتصادی می‌شود و رونق اقتصادی از جنگ جلوگیری می‌کند. زمانی که جنگ در سال ۱۹۳۹ شدت گرفت، هنری فورد اعلام کرد که نمی‌خواهد با طرفین جنگ وارد تجارت شود. او در زمان جنگ جهانی اول، ۲ هزار آمبولانس برای دولت آمریکا و ۲ هزار آمبولانس برای فرانسه تولید کرده بود. فورد در دوران رکود بزرگ، مانند بسیاری دیگر از تاجران، هرگز به دولت فرانکلین روزولت اعتماد نداشت و فکر می‌کرد روزولت سرانجام ایالات‌ متحده را وارد جنگ می‌کند. با این ‌حال، فورد با آلمان نازی در ساخت وسایل جنگی همکاری کرد.
کمپانی فورد

هنری فورد و حزب نازی

هنری فورد در سال ۱۹۱۸، نشریه‌ای محلی منتشر می‌کرد که دیربورن ایندیپندنت (Dearborn Independent) نام داشت. او تعداد زیادی مقاله‌ی ضد یهود در این نشریه به چاپ رساند که بعدها این مقالات جمع‌آوری‌ و در کتابی با عنوان یهودی بین‌المللی منتشر شد. هر چند فورد بعدها انتساب این مقالات را به خود تکذیب کرد و کتاب مذکور را جمع‌آوری کرد، ولی عقاید نژادپرستانه و ضد یهود او قابل‌ انکار نبود. در سال ۱۹۲۷ با شکایت یهودیان، این مجله تعطیل شد و فورد مجبور شد از جامعه‌ی یهودیان عذرخواهی کند. مشهور است که هیتلر، عکس بزرگی از هنری فورد را به اتاق خود آویخته بود و در صحبت‌هایش او را مردی بزرگ و مستقل می‌خواند. در سال ۱۹۳۸، او مدال صلیب بزرگ عقاب آلمانی را که بالاترین مدال حزب نازی برای افراد خارجی بود، پذیرفت.

کمپانی فورد

درگذشت

ادسل فورد، رئیس شرکت فورد در ماه می ۱۹۴۳ براثر سرطان درگذشت. هنری فورد که در این زمان سالخورده و بیمار بود و چندین ایست قلبی را پشت سر گذاشته بود، تصمیم گرفت به ریاست شرکتش برگردد. این اقدام با مخالفت سهامداران مواجه شد؛ چرا که او را قادر به مدیریت مسئولیت‌های سنگین شرکت نمی‌دیدند. با این ‌وجود او با نفوذ همیشگی خود توانست هیئت‌ مدیره را قانع کند و تا پایان جنگ در این مقام باقی بماند.

هنری فورد در ۷ آوریل ۱۹۴۷ در سن ۸۳ سالگی درگذشت و در گورستان فورد در دیترویت به خاک سپرده شد.

کمپانی فورد

جملات مشهور

موانع هنگامی ترسناک‌ هستند که شما چشم تان را به روی هدف تان بسته‌اید.

وقتی حس می‌کنید همه‌ چیز علیه شما است، به یاد بیاورید که هواپیما با غلبه بر باد حرکت می‌کند، نه همراه با آن.

هر کسی از یادگیری دست بکشد، پیر است. فرقی ندارد انسانی ۲۰ ساله باشد یا ۸۰ ساله. و هرکسی به یادگیری ادامه دهد جوان می‌ماند. فوق ‌العاده‌ترین کار این است که ذهن تان را جوان نگه ‌دارید.

بینش بدون اجرا، صرفاً توهم است.

اگر بتوانید خدمتی به دنیا بکنید که از لطف دنیا به شما بیشتر باشد، به موفقیت رسیده‌اید.

بهترین دوست من کسی است که بهترین وجه مرا نشانم دهد.

به دنبال پیدا کردن مقصر نباشید. چاره و درمان را بیابید. همه می‌توانند گلایه و شکایت کنند.

کیفیت یعنی کاری را درست انجام دهید، حتی زمانی که کسی نگاه تان نمی‌کند.

شکست فرصتی برای شروع دوباره است؛ این بار اما آگاهانه‌تر و هوشیارتر.

هیچ کاری سخت نیست، اگر آن را به بخش‌های کوچک تقسیم کنید.


منبع: زومیت - پویش پورمحمد