تبیان، دستیار زندگی
در زیارت عاشورا در یك جمله مى خوانیم : اَن یرزقنى طلب ثارك و در قسمت بعد:اَن یرزقنى طلب ثارك آیا جمله مطالبه خون خودم به مناسبت اتحاد و وحدت شیعیان با حضرت سیدالشهداء(علیه السّلام ) است یا وجه دیگرى دارد؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

"اَن یرزقنى طلب ثارك" و"اَن یرزقنى طلب ثاری" در زیارت عاشورا

در زیارت عاشورا در یك جمله مى خوانیم : "اَن یرزقنى طلب ثارك" و در قسمت بعد:""اَن یرزقنى طلب ثارك" " آیا جمله مطالبه خون خودم به مناسبت اتحاد و وحدت شیعیان با حضرت سیدالشهداء(علیه السّلام ) است یا وجه دیگرى دارد؟

بخش اعتقادات  شیعه تبیان
زیارت عاشورا

پاسخ:

نسبت دادن زایر حضرت سیدالشهداء(علیه السّلام ) ثار آن حضرت را كه به معناى خونخواهى است به خود، چند وجه دارد.

یكى همان وجهى است كه در سؤال به آن اشاره نموده اید؛ زیرا جمیع شیعیان آن حضرت اتصال روحانى به آن بزرگواردارند و در حقیقت آنها به منزله اجزاى وجودیه آن بزرگوارند چنانچه فرمودند:

"شیعتنا خلقوا من فاضل طینتنا و عجنوا بماء ولایتنا".

وحضرت امیرالمؤمنین (علیه السّلام ) به "رمیله" فرمودند بر هر یك از شیعیان ما در مشرق و مغرب ، مرض یا زخمى وارد شود بر ما هم وارد مى گردد.

و نیز حضرت رضا(علیه السّلام ) در جواب كسى كه عرض كرد، گاه مى شود بدون سبب محزون یا فرحناك مى گردم فرمود در اثر حزن یا فرح امام (علیه السّلام ) است .

وجه دیگر آنكه :

در محاورات عرب و عجم متداول است كه هر مصیبتى بر رئیس و زعیم آنها وارد آید، آن را به خودشان نسبت مى دهند و مى گویند چنین بر سرما آوردند، خون ما را ریختند و بدیهى است كه امام ، ریاست كلیه الهیه دارد و صحیح است كه جمیع پیروان آن حضرت خون ریخته شده آن حضرت را نسبت به خود دهند و خود را خونخواه آن حضرت نامند.

وجه دیگر،

شكى نیست كه اگر بنى امیه جراءت نمى كردند و این همه ظلم بر آن حضرت و همچنین بر برادر و پدر بزرگوارش روا نمى داشتند و حق را از "من له الحق" نمى گرفتند و خلافت و حكومت را كه سزاوار امام معصوم است و بس ، غصب نمى نمودند، هیچ وقت ظلمى بر مؤ منین وارد نمى آمد و خون مظلومى ریخته نمى گردید و در حقیقت هر ظلمى كه تا قیامت واقع مى گردد تماما به عهده غاصبین حقوق آل محمد(علیهم السّلام ) است .

خشت اول چون نهد معمار كج تا ثریا مى رود دیوار كج

و به این بیان ظاهر مى گردد كه نه تنها خون حسین مظلوم (علیه السّلام ) را ریختند بلكه خون جمیع مؤمنین را ریختند و نه تنها ظلم به آل محمد(علیهم السّلام ) نمودند بلكه ظلم به جمیع مؤمنین تا قیامت نمودند لعنهم اللّه جمیعا.

"السلام علیك یا ثاراللّه وابن ثاره".


منبع : آنتی شبهه

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.