تبیان، دستیار زندگی
اگر دوست دارید کیف پول تان هنر دست خودتان باشد و یا به عزیزانتان هدیه ای به عنوان یادگاری از هنر خودتان بدهید ، کار سختی نیست فقط کافی است باما همراه شوید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دوخت یک کیف زیبا به سادگی

کیفِ پولِ دو لَت

اگر دوست دارید کیف پول تان هنر دست خودتان باشد و یا به عزیزانتان هدیه ای به عنوان یادگاری از هنر خودتان بدهید ، کار سختی نیست فقط کافی است باما همراه شوید.

ملیکا مشتاقی - بخش زیبایی تبیان
کیف پول

برای مطالعه ی قسمت اول با نام :آشنایی با وسایلِ چرم دوزی سنتی ، کلیک کنید.

برای مطالعه ی قسمت دوم بانام : دومین قدم تا یادگیری چرم دوزی سنتی ،کلیک کنید.

در این قسمت با آموزشِ کیفِ پولِ دو لَتِ چرم در خدمتِ شما هستیم.

لوازم مورد نیاز:

- الگو مطابق شکل و با اندازه‌های دقیق، روی مقوای پشت شطرنجی

- چسبِ همه‌کاره‌ی رازی

- زیپِ بیست سانتی مطابق رنگِ چرم

- پارچه‌ی آستری سوزنی

- پارچه‌ی آستری لباسی ساده به رنگ دلخواه

- یک تکه طلق بی‌رنگ یا مشمای رومیزیِ بی‌رنگ

- ابزار و لوازمِ چرم‌دوزی: سمبه ، نخ موم زده، مشته، تخته‌ی گوشت، سوزن، نوبوک، کرپ، قیچی، کاتر، خط کش فلزی محکم، خط کش نشانه

- چرم طبیعی بزی یا مصنوعی به‌دلخواه

کیف پول

مراحل کار:

ابتدا الگو را مطابق اندازه‌های مشخص‌شده تهیه کنید. دقت کنید الگو دقیق باشد چراکه اندازه‌های استانداردِ اسکناس است. برای گرد کردنِ اطرافِ کیف می‌توانید از هر وسیله‌ای مثل پرگار، کاسه و هر شیء گردِ دیگری استفاده کنید اما دقت داشته باشید نهایتاً به‌اندازه‌ی یکسانت گرد کنید و همه‌ی گوشه‌های الگو به یک اندازه گرد شود.

بعد از تهیه‌ی الگو چرم را رویِ سطح صافی پهن کنید و الگوها را به‌وسیله‌ی نوبوک پشتِ چرم بکشید. دقت کنید تمام نقاطِ مشخص‌شده در الگو را کاملاً پشتِ چرم مشخص کنید. به‌هیچ‌عنوان الگو را رویِ چرم نکشید. در تشخیص پشت و رویِ چرم‌های براق یا آنالین باید گفت آن رویِ چرم که براق و صیقلی است رویِ چرم و طرفِ دیگر که جنسی جیر مانند دارد پشتِ چرم است، در چرم‌های اشبالت هم‌روی تمیزِ چرم را به‌عنوان رویِ کار استفاده کنید. در چرم‌های مصنوعی هم‌پشت و رویِ کار مانند پارچه کاملاً مشخص است.

بعد از کشیدنِ الگو رویِ چرم آن را رویِ تخته‌گوشت قرار داده و نقاط صاف را با استفاده از یک خط‌کش فلزیِ محکم بگیرید و با کاتر ببرید. خط کش را کاملاً رویِ خطوط گذاشته و کاتر را در زاویه‌ی 45 درجه از سطح چرم قرار دهید و ببرید. برای بریدن قسمت‌های منحنی از قیچی مخصوص چرم استفاده کنید. اگر قسمتی از چرم بعد از برش هنوز به چرمِ اصلی متصل بود، هرگز با فشار دست و کشیدن جدا نکنید و از همان قیچی یا کاتر کمک بگیرید.

حالا شما تکه‌های بریده‌شده‌ی کیف خود را دارید. تکه‌ها را مجدداً رویِ تخته‌گوشت قرار داده و قسمت‌های خالی الگو مانند جایِ زیپ و جا کارتی را هم با کمک سمبه و کاتر و قیچی خالی کنید. بین سوراخ‌های مشخص‌شده در الگوی a را نیز با کاتر و خط کش خیلی صاف ببرید.

حالا تکه‌های کیفِ شما آماده است. ابتدا زیپ را سرِ جایِ خود بچسبانید و بعد سوراخ کرده و با استفاده از دوختِ ساده یا دوخت بخیه بدوزید. بعدازآن از آستری سوزنی به‌اندازه‌ی پایین الگوی b تا زیر زیپ ببرید و بچسبانید. سپس دوباره یک‌تکه آستری سوزنی به‌اندازه‌ی پایین الگوی b تا بالای زیپ ببرید و فقط دورش را به دورِ قسمت b بچسبانید طوری که کیسه‌ی زیپ خالی باشد. بالای زیپ را مطابق شکل دوخت ضربدری یا رِ رِ بدوزید.

کیف پول

پس‌ازآن به سراغ الگوی a رفته و با استفاده از آستری ساده‌ی لباسی برای کارت‌ها جا کارتی درست کنید. برای این قسمت باید جا کارتی را طوری اندازه کنید که قدش از یک کارت عابر بانک معمولی کوتاه‌تر باشد تا وقتی کارت دورنِ جا کارتی قرار می‌گیرید سرش کمی بیرون باشد. بعد از چسباندن کیف جا کارتی، طلقی که آماده کرده‌اید را به مستطیلِ خالی‌شده‌ی الگوی a  که جاعکسی ست بچسبانید و پشتش را با آستری سوزنی، آسترکشی کنید. دقت داشته باشید که آستری را طوری قرار دهید که درز جاعکسی را باز بگذارید.

قسمتِ بالایی الگویِ a را نیز مانند الگوی b همان‌طور که در عکس می‌بینید بدوزید. حالا دو قسمتِ کیفِ شما آماده است و باید رویِ قسمتِ اصلی سوار شود. اگر چرمِ این قسمت تمیز است نیاز به آسترکشی ندارد ولی اگر تمیز نیست آن را با آستری سوزنی کاملاً آسترکشی کنید. و بعد قسمت‌های a  و  b را به آن بچسبانید. و دورتادور کیف را با خط کش نشانه، نشانه‌گذاری کرده و با سمبه ی شماره‌ی یک و نیم یا دو سوراخ‌کنید و بعد با سوزن و نخ موم زده با استفاده از دوخت رِ رِ یا ضربدری بدوزید.

شما می‌توانید برای تزئین این کیف از انواعِ دوخت‌ها و یا طرح‌هایی که بارنگ‌های قابل شستشو می‌کشید استفاده کنید. و بدانید در انجام همه‌ی کارهای هنری این شما هستید که مختارید هرگونه خلاقیت و طرحی را که دوست دارید اجرا کنید، ما اینجا فقط نکات اولیه و ابتدایی را آموزش می‌دهیم و بقیه‌اش باذوق هنریِ شما ساخته می‌شود.


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.