تبیان، دستیار زندگی
آیا امام حسین علیه السلام مى دانست شهید مى شود؟ اگر چنین است، چرا با پاى خویش به سوى قتلگاه رفت؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آیا امام حسین ‏علیه ‏السلام مى‏دانست شهید مى‏شود؟

آیا امام حسین ‏علیه ‏السلام مى‏دانست شهید مى‏شود؟ اگر چنین است، چرا با پاى خویش به سوى قتلگاه رفت؟

بخش تاریخ و سیره معصومین تبیان
امام حسین، محرم

پاسخ:

بر اساس احادیث و روایات شیعى، امامان علیهم‏السلام از علم غیب موهبتى از سوى خداوند بهره‏مندند. خداوند متعال مى‏فرماید: عالِم الغیب فلا یظهِر على غیبه احداً الاّ مَن ارتضى مِن رسول.

این آیه نشان مى‏دهد كه علم غیب اختصاص به خداوند دارد و كسى جز خدا آن را نمى‏داند؛ اما ممكن است پیامبر با رضایت پروردگار متعال، بداند و نیز ممكن است دیگر انسان‏ها از سوى خدا و یا به تعلیم پیامبران، از آن آگاهى یابند.

علامه طباطبایى - صاحب تفسیر المیزان - در این باره مى‏گوید: "سیدالشهدا علیه ‏السلام - به عقیده شیعه امامیه - سومین جانشین از جانشینان پیامبر اكرم صلى ‏الله ‏علیه‏ و آله و صاحب ولایت كلیه مى‏باشد. علم امام ‏علیه ‏السلام به اعیان خارجیه و حوادث و وقایع - طبق آن‏چه از ادله نقلیه و براهین عقلیه بر مى‏آید - دو قسم است؛

قسم اول: امام‏ علیه ‏السلام در هر شرایطى - به اذن خداوندى - به حقایق جهان هستى آگاه است؛ اعم از آنها كه تحت حس قرار دارند یا آنها كه از دایره حس بیرون مى‏باشند؛ مانند موجودات آسمانى و حوادث گذشته و وقایع آینده.

قسم دوم: علم عادى است كه پیامبر صلى ‏الله ‏علیه ‏و آله و نیز امام‏ علیه‏ السلام مانند سایر افراد، از آن برخوردارند و در مجراى اختیار و بر اساس علم عادى است و آن‏چه را شایسته مى‏بیند، انجام مى‏دهد".

باید توجه كرد كه علم قطعى امام به حوادث تغییرناپذیر، مستلزم جبر نیست؛ همان طور كه علم خداوند به افعال انسان، مستلزم جبر نیست؛ زیرا مشیت خداوندى به افعال اختیارى انسانى، از راه اراده و اختیار تعلق گرفته است؛ یعنى خداوند علم دارد كه انسان با اختیار و اراده خود كدام كارها را انجام مى‏دهد.

درباره امام حسین ‏علیه ‏السلام نیز به نقل متواتر ثابت است كه رسول اكرم صلى ‏الله ‏علیه‏ و آله و امام على‏ علیه ‏السلام از شهادت سیدالشهدا علیه‏ السلام خبر داده بودند و این اخبار، در معتبرترین كتاب‏هاى تاریخ و حدیث ضبط شده است. صحابه، همسران، خویشاوندان و نزدیكان پیغمبر صلى ‏الله ‏علیه ‏و آله این اخبار را بلاواسطه و یا با واسطه شنیده بودند.

همچنین وقتى امام حسین ‏علیه ‏السلام عازم هجرت از مدینه به مكه معظمه شد و هنگامى كه در مكه تصمیم به سفر عراق گرفت، اعیان و رجال اسلام در بیم و تشویش افتاده و سخت نگران شدند.

زیرا به طور یقین مى‏دانستند بر طبق اخبار پیغمبر صلى‏ الله ‏علیه ‏و آله شهادت در انتظار حسین ‏علیه ‏السلام است.

امام حسین علیه ‏السلام به طور مكرر از قتل خود خبر مى‏داد؛ اما از خلع یزید و تصرف ممالك اسلامى و تشكیل حكومت به كسى خبر نداد؛ هر چند همه را موظف و مكلف مى‏دانست كه با آن حضرت همكارى كنند و از بیعت با یزید و اطاعت او امتناع ورزند و بر ضد او شورش و انقلاب برپا نمایند؛ البته آن حضرت مى‏دانست كه چنین قیامى برپا نخواهد شد و خودش با جمعى قلیل باید قیام كنند و كشته شوند. از این رو، شهادت خود را به مردم اعلام مى‏كرد. گاهى در پاسخ كسانى كه از آن حضرت مى‏خواستند سفر نكند و به عراق نرود، مى‏فرمود: "من رسول خدا را در خواب دیدم و در آن خواب به كارى مأمور شدم كه اگر آن كار را انجام دهم، سزاوارتر است".

در كشف الغمّه از حضرت زین‏العابدین علیه ‏السلام نقل شده كه فرمود: "به هر منزل فرود آمدیم و بار بستیم، پدرم از شهادت یحیى بن زكریا سخن مى‏گفت و از آن جمله روزى فرمود: از خوارى دنیا نزد بارى‏ تعالى این است كه سر مطهر یحیى را بریدند و به هدیه، نزد زن زانیه‏اى از بنى‏اسرائیل بردند".

بنابر آن‏چه گفته شد، مدارك و مصادر معتبر تاریخى دلالت دارند كه امام حسین‏ علیه ‏السلام از شهادت خود و به دست نیامدن پیروزى نظامى، علم و آگاهى داشت و قیام آن حضرت، اعلان بطلان حكومت یزید، احیاى دین، رفع شبهات و انحرافات فكرى و نجات اسلام از ضربات كشنده حكومت یزید بود. هنر امام حسین‏ علیه ‏السلام در این بود كه "حقانیت" خود را با پاسخ به دعوت كوفیان، با تدبیر و "عقلانیت" پیش برد؛ به گونه‏اى كه بر همگان اتمام حجت شد و نهضت خود را با "مظلومیت" آمیخته كرد تا چهره ظالمان هر چه منفورتر در طول تاریخ باقى بماند و قابل محو شدن و كم رنگ شدن نباشد. از این رو، این رنگ الهى، تنها با "شهادت و اسارت" جاودانه ماند.


منبع : آنتی شبهه

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.